fredag, august 18, 2006

Treningsmengder

Sitter idag og jobber med en artikkel til neste utgave av hundetidsskriftet Canis om "treningsmengde". Vanligvis er vi vel mest opptatt av treningsmetoder i Canis, men treningsmengden kan også spille inn på læringsresultatet i stor grad.

Hvis man øker treningsmengdene for fort (noe som ofte skjer når man "råtrener" siste uke før en konkurranse) skjer det ofte endel uheldige ting som blant annet er knyttet til deprivasjon (eller rettere sagt, mangel på sådan).

Når hunden ikke får sjansen til å utføre en adferd like ofte som vanlig, kalles det på fagspråket for "deprivasjon". Det finnes mange eksempler på deprivasjon. Når hunden ikke får spise like mye som vanlig blir den deprivert på mat. Når en hund ikke får være like mye sammen med eierne sine som vanlig blir den deprivert på sosial kontakt. Når en hund ikke får leke like mye med tennisballen sin som vanlig blir den deprivert på lek med tennisballen. Når en hund ikke får like mye trening/aktivitet (fysisk eller psykisk) som vanlig blir den deprivert på aktivitet.

Alle hunder har sitt individuelle aktivitetsbehov. Dette bestemmes både genetisk (raseforskjeller) og av hvor mye trening hunden er vant til. Når hunden får mer trening enn den er vant til, vil som regel stressnivå/intensitet/fart synke. I tillegg vil mer trening enn vanlig også føre til mangel på deprivasjon på forsterkerne som brukes under treningen. Resultatet er at kvaliteten på forsterkerne blir lavere, og dermed synker intensiteten ytterligere. Hundefører kan dermed oppleve at treningen ikke går framover til tross for store treningsmengder.

Hvis hunden er "overtrent" i lang tid kan det også få langsiktige "skadevirkninger" ved at det lave stressnivået betinges til treningssituasjonen - og da har man plutselig en hund som det er gørrkjedelig å trene med.

Hvordan kan man så unngå dette? Her kan vi faktisk bruke prinsipper som er velkjente innen f.eks. kondisjonstrening, som f.eks. å øke treningsmengdene gradvis (ikke mer enn 10% pr. uke), periodisering (veksling mellom "harde" og "lette" uker) og oppbygging av "formtopper". Skal prøve å formulere dette grundigere innen deadline. I mellomtiden tar jeg gjerne imot kommentarer på temaet.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Så morsomt at du skriver litt om dette temaet Morten, jeg har tenkt masse i det siste på om en kan "hvile seg i form" til konkurranser med hunden på samme måte som vi mennesker kan med fysisk trening. Jeg opplevde for eksempel ofte at jeg fikk en enorm oppsving i min egen form dersom jeg tok noen dagers pause etter et riktig hard (og god) styrketreningsøkt, der jeg rev av mange muskelfibre og var helt gåen etterpå. Dette er jo et velkjent fenomen innefor fysiologien. Mon tro om dette er overførbart -mentalt - til hundetrening på noe sett?

Etter en periode med hyppige treninger - vil det særlig lønne seg å ta et opphold rett etter en svært vellykket økt/et gjennombrudd i treningen?

Hadde vært interessant å høre dine tanker om dette!

Mvh,
Tonje og border collien Heaney
www.tonjesol.com

Yngvil sa...

Jeg opplever sterk motivasjon hos hunden etter noen dagers hvile (deprivasjon av aktivitet, for å bruke Morten sitt uttrykk), så det tror jeg fint har effekt. Problemet er bare at man vil ikke ha en overlykkelig og lettgira hund på konkurranse. Det kan bli for mye av det gode også! Kombinerer du det med en lettere nervøs hundefører, så kan det bli en real fest!

Min umiddelbare tanke gikk til hundefører. Trener man oftere, og gjerne foran konkurranse (og jada, her snakker man av erfaring!), så trener man mye og kanskje går for fort frem. Stresset i treningen, fra hundeførers side, gjør at man lettere gjør feil i timingen på belønning. Det gir feil hos hunden, og da er den onde sirkelen i gang.
Treningsmengde, slik jeg ser det, har vel så mye med hundeførers erfaring og presisjonnivå, som hundens evne til å ta til seg så mye læring på en gang.
Dersom hundefører er ekstremt presis, så vil det gi god og varig læring hos hunden. I teorien vil det altså si at man kan presse inn "mengdetrening" i et relativt kort tidsrom.

Margrete sa...

Hei Morten :)
Dette var et tema som er høyst aktuelt, for uten fysisk kondisjon får man ikke til noe særlig mentalt og omvendt. Jeg kommer fra en familie full av idrettsutøvere (veldig slitsomt forøvrig), jeg har snakket en del med dem om dette. Jeg ønsker at mine hunder skal være i best mulig kondisjon, både mentalt og fysisk. Det samme svaret jeg får overalt er; deprivering før konkuranse er bra! Da mener jeg ikke all sosial deprivering, men at det blir det treningstørke. Ellers jobber man jevnt og trutt 5 dager i uka, både mentalt og fysisk.

Min treningsdag vil se omtrent slik ut: trene lp - sykle/skogstur/svømming/jogging - hvile- trene lp - luftetur (+ to fridager i uken). Før konkuranse får hundenen her i huset fri fredag og lørdag, uten mental eller fysisk trening.

Ang treningsmengde (lp, bruks, ag osv), før konkuranse mener jeg det er FY!, for som du sier her kommer man inn i en ond sirkel fordi man stresser med det ene problemet man har, og låser seg fullstendig. Timingen er elendig, det samme er humøret og bikkja skjønner ingenting. Hva skjer? Bikkja kan brått ikke engang det han kunne sist torsdag. Har vi et problem her i huset blir det neppe løst to dager før stevnet, så liten vits i å ødlegge dagen og konkuransen med å stresse med det. Da leker vi istedet :)

Lykke til med artikkelen, gleder meg til å lese sluttresultatet i Canis

(Yngvil; jeg håper du leser denne artikelen til øyet blir stort og vått, dette gjelder deg å *dukker*)

Maria sa...

Hei,

Dette har jeg tenkt på i det siste. Jeg trener på spreng for å få til runderingsprøven i NRH. Jeg er veldig enig i at man må bygge opp mengden gradvis, som med kondisjonstrening.

Men det som forundrer meg, er hvor mange som advarer meg mot å trene for mye for da kan hunden gå "lei". Mange synes å være skjønt enige i at rundering skal man ikke trene mer enn et par ganger i uka for å holde interessen oppe. Hva i all verden for slags trening er det?! Hvis hunden min blir dårligere og dårligere og mindre og mindre motivert jo mer jeg trener, så må det jo være noe alvorlig galt med måten jeg trener på.

Har de siste månedene trent lange og harde økter 3-5 ganger i uka, og jeg har aldri sett sånn framgang før. Jeg er overbevist om at hvis man trener mye og riktig, så får man det beste resultatet.

Selfølgelig må hunden få tid til å restitueres både mentalt og fysisk, den skal ha tid til å bare være hund og kjede seg litt, hviledager osv. Men at det skal være et slags treningsopplegg at hunden skal understimuleres og filosofere på soffan over hva den gjorde bra og dårlig sist torsdag... det har jeg lite tro på.

Tror mange hadde hatt mye bedre resultater om de trente oftere og virkelig tok tak i problemene sine. Går det 4-5 dager mellom hver gang man trener på et moment så glemmer både hunden og hundeføreren ting i mellomtiden og man får dårligere progresjon.

Det er nå min erfaring så langt i allefall!

Mvh. Maria

Marit sa...

hmmm min erfaring med Oban er nesten motsatt. Jo mer jeg trener jo bedre fungerer han! joda han er riktignok litt gal :-)

2 timers lydighetstrening er helt topp. -Og det ser ut som han er like ivring neste gang vi går tur, og gangen etter der..... Har testet litt på det, mye over 2 timers trening pr dag (snakker her om effektiv trening) fungerer dårlig over flere dager. Men dette har kanskje like mye med meg å gjøre som med hunden, -jeg blir rett og slett lei. -Er jeg en dårlig trener, går intensiteten ned!

Men det er noe i det du sier at det krever at hunden er i god fysisk form (sykling 3-4ganger i uka er fint). Ser med engang vi slutter å trene fysisk faller også intensiteten på jobbinga drastisk..

Nå er han halt på to bein, ikke noe sykling og ikke noe lp/agility trening. -Gjett om den vovven er kjekk å ha i hus :-S

Anonym sa...

Interesseant lesing ettersom min border er stikk motsatt...
Trener vi litt hver dag er aktivitetsnivået helt som jeg vil ha det. Får han to-tre dagers treningspause blir han en skikkelig daffing i ringen.
Får han en slags anti-deprivasjon eller...?

Morten Egtvedt sa...

Hei Anonymous!

Jeg aner ikke hvorfor - det høres jo i utgangspunktet litt bakvendt ut. Men det kan ikke utelukkes at dette skyldes andre ting enn bare treningsmengdene. Det er ikke alle hunder som følger bruksanvisningen heller :-) Det viktigste er å finne den treningsmengden som passer best for din hund - spesielt i forkant av konkurranser. Og i tillegg huske at det er mye annet ved innlæringen som spiller inn på hvordan hunden fungerer i ringen.