torsdag, mars 08, 2007

Noen tanker om programmet Hundkoll

Neste ukes "snakkis" i hundemiljøet kommer helt sikkert til å være programmet "Hundkoll" som går på NRK torsdager kl 19.55. Det er jo litt spennende for oss hundeeiere når det en sjelden gang er et program om hund på statskanalen.

I forkant av programmet har det ikke manglet på protester. Programmet har tidligere gått på svensk TV, og da ble det en storm av protester på grunn av (de harde) metodene som ble brukt. Og NRK har sannsynligvis fått mailboksen full fra norske hundeeiere som har protestert da de fikk høre at programmet skullle vises i Norge også.

Etter å ha sett første episode kan jeg lettet konstatere at treningen ikke var så hardhendt som man kunne fryktet på forhånd, på bakgrunn av alle protestene som har vært mot serien. Joda, elevene blir rådet til å rykke i båndet jevnt og trutt. Og jo, en stakkars ferdigbanket vorsteh blir presentert som idealhunden. Og jo, det stemmer at seerne fikk vite at bruk av godbiter var fryktelig feil. Og vi fikk servert gullkorn som at "hundeeierens kjærlighet skulle være nok belønning for hunden" (er ikke sånt forbudt..??). Stor hundevisdom kan det knapt kalles..

Men sjokkert? Nei, det er jeg ikke. Hvis jeg tar en tur ned på den lokale hundeklubben ser jeg fort verre ting enn dette. Litt hardhudet blir man etter å ha vært i gamet en stund.

Det jeg derimot ble sterkt sjokkert over var dette: Hundene lærte jo ingen verdens ting! I første episode fikk vi se utdrag fra de to første kurskveldene, og jeg har fortsatt ikke sett at noen av hundene har lært en eneste ny adferd. Det som sjokkerer meg er at hundeeiere virkelig kan bli fornøyd med dette. Ærlig talt - det eneste de har "lært" på to kvelder er å gå med hunden i bånd (som dilter etter og ikke har lært noe som helst nytt).

Som hundeinstruktør har man en enorm makt over hundeeiere (ihvertfall de som ikke har særlig erfaring fra før). Man kan si hva som helst (så lenge det sies med overbevisning) og hundeeieren vil tro på det. Man kan ta betalt for å instruere hundeeieren i "å gå", og få han til å tro at han har lært noe nytt og revolusjonerende bare fordi han passerer noen kjegler og tar et "hoppsa-steg" innimellom. Man kan til og med overbevise NRK sin fakta-redaksjon...

Akkurat det er langt mer sjokkerende enn litt napping i båndet...

16 kommentarer:

Ingerid Margrete sa...

Egentlig hadde det vel ikke vært dumt med et norskprodusert program om hundetrening. Kunne ikke Canis tatt initiativ til noe sånt? Dere er jo en forholdsvis stor og godt respektert organisasjon...
Tror ikke det skulle vært så utrolig vanskelig å få en av de større tv-kanalene med på å produsere noe sånt? De kjøper jo tross alt både "dette og hint" fra utlandet...

Morten Egtvedt sa...

Idéen er notert!

:-) Morten

Ingerid Margrete sa...

Flott :-)
Jeg og hunden min melder oss herved frivillig som prøvekaniner. Hehe...

bacillen sa...

Kul att ni får se "jeppestyle" i norge också!!
nä som du säger så är det väl inte mkt hårdare än andra hårdingars metoder. ;-) och jag håller med dig om det minimala i det hundarna lärde sig...frågan är ju också, vad lärde sig ägarna??
Jag har en fråga oxå! varför blir det inget klickercamp i år??

Morten Egtvedt sa...

Vi skulle gjerne hatt ClickerCamp hvert eneste år, men i sommer blir det for travelt for oss. Skal se hva vi greier neste år...

Blandingshund sa...

Hei hei! Synes det høres ut som en kjempegod idè med et norsk hundeprogram på TV. Vi melder oss også frivillig! :-)

Tonje sa...

Veldig enig i det du skriver her Morten, selv om jeg har til gode å bli så dreven i gamet at jeg ikke blir (altfor) berørt av diverse ting som man ser.
Slutter meg til ideen om at dere i Canis produserer et eget "Hundkoll", hvor fantastisk hadde ikke det vært?! :)
Positiv hundetrening til folket! :)

ToneC sa...

Hadde vært gøy med et program som kanskje viser flere sider ved det å ha hund. LP, Ag, Bruks, Freestyle etc? Håper uansett at dere får til noe, dere har jo mange flinke folk i ryggen. ;o)
Ellers er jeg glad jeg ikke havnet på noe sånt kurs da min hund var liten. For det første var det svært vanskelig å skjønne hva han ville at hund/eier skulle gjøre + at læringsfrekvensen var lik null slik du sier.. og i neste ukes preview ser du at Jeppe slår eiere på hånden fordi de gjør noe galt.. Sånt syntes jeg er ekstremt.. Jeg hadde ike gledet meg til neste kursdag..

Anonym sa...

Poenget var vel ikke at hunden skulle lære å sitte, men at eierene skulle få et verktøy å bruke ETTER at kurset var ferdig. Jeg synes det slettes ikke er underordnet at eieren syntes de lære mye, selv om VI ikke så at hundene lærte noe. Hva er poenget med å lære en hund å sitte pent på kurs om eier fortsatt ikke skjønner hvordan hun eller han skal bruke verktøyet de er tildelt i hverdagen? Hvordan skal de da hindre at hunden hopper opp på barn, stjele mat fra benken, løpe etter katten eller trekke som en gal i bånd?

Therese og Milli sa...

Ja til canis-produsert hundeprogram! Hadde vært kjempegøy! :D

Marita sa...

Heisan Morten. Jeg lurer på hvordan du vil definere feks disse røskene i båndet hvis det ikke endrer atferden i noen grad?

Mitt argument mot de som bruker dette på hunder som ser ut til å IKKE oppfatte dette som positiv straff, er at dette kan defineres som hjelp, og dermed er like dumt som å lokke, smatte ol. for å få hunden til å følge med på feks fri ved foten.

Er positiv straff bare positiv straff om vi kan se at atferden endres? I dette tilfellet: hunden får lavere sannsynlighet "for å se bort".

Eller vi sier per defenisjon er dette IKKE postitiv straff som utføres siden hunden ikke reagerer på det- (logrer fortsatt,ser helt uanfektet ut.

Om noen slår sin hund på nesen for at den skal sitte, og hunden fortsatt står- vil jeg si at dette er positiv straff, eller er det det kun om eier hadde slått hard nok til at hunden satt seg for å unngå ubehaget?

Alle def. på P.F, N.F, P.S og N.S er vel ut i fra hundens opplevelse?

Mulig dette er mange rotete tanker, men blir glad om du kan si noe om hvordan du tenker.

Hilsen Marita

Morten Egtvedt sa...

Alle def. på P.F, N.F, P.S og N.S er vel ut i fra hundens opplevelse?

Nei, definisjonene har ingenting med "hundens opplevelse" å gjøre. Adferdsanalyse bygger på observerbare faktorer, og vi kan ikke observere hundens indre opplevelser.

Men det trenger vi da heller ikke. Du kan avgjøre hvilken konsens en adferd har ved å stille følgende to spørsmål:

1. Blir et stimulus tilført (positiv) eller fjernet/unngått (negativ) etter den aktuelle adferden.

2. Blir den aktuelle adferden mer sannsynlig (forsterkning) eller mindre sannsynlig (straff).

Som du sier, ofte ser du ikke om adferden blir mer eller mindre sannsynlig før etter flere repetisjoner. Du ser bare at et stimulus blir tilført eller fjernet. Når vi sier at rykking i båndet er positiv straff for adferden "å dra framover" er dette derfor bare en hypotese som kan testes og evt støttes eller motbevises.

Marita sa...

Takk for raskt svar.

Ser at jeg har skrevet noe krøkkete på det siste spørsmålet, så skal prøve å stille det på en annen måte:

Når jeg peker og stirrer og på min hund til den går å legger seg. Hva er dette?
Negativ forsterkning- jeg påfører et ubehag (stirring og peking) som opphører når hunden går bort å legger seg.
Kan dette beskrives som positiv straff ("stå på gulvet" atferden blir mindre sannsynlig)?

I så fall, hva avgjør hva man kaller det?

Anonym sa...

Hei Morten
Jeg kjenner at det opprører meg det første du skriver i bloggen din, hvor du stort sett fokuserer på at programmet ikke var så galt som man kunne frykte på forhånd, og at man ser verre ting i den lokale hundeklubben.
Da får man jo et inntrykk av at de ikke er så farlig å bruke sånne metoder på hunden.

Jeg blir faktisk opprørt jeg når jeg ser de bruker straff som metode for innlæring av valper, og særlig at det er en seriøs kanal som NRK som viser det.

Jeg synes dere som har masse kunnskap og nyter respekt i hundeverdenen for det dere står på burde hatt en helt annen vinkling på dette og prøvd å få fram til uopplyste hundeeiere hva som skjer her.

maria yttermyr sa...

Goda nyheter!
Fortsättningen av Hundkoll i Sverige spelas just nu in med Emelie Vegh från Carpe Momentum som instruktör. Helt andra bullar alltså, hoppas att NRK köper in det också!
(Här på mina breddgrader undrar vi förstås varför alla hundprogrammen prompt måste spelas in på det obegripliga språket skånska!)

Merete Andersen sa...

Jeg vil bare si at det vil bli laget et TV-program med positiv vinkling til høsten på TV2. Brakar og jeg og Ellen Chr. med Morten har prøvefilmet (viste freestyle), så får vi håpe at de vil bruke oss. Dessuten skal det sendes et hundeprogram på NRK1, hvor vi har blitt kontaktet i det minste, for å bidra. Og hvis vi får bidratt så vet vel alle hvilken vinkling det får!?