søndag, juni 17, 2007

Ny valp i huset!

Det er alltid like spennende med ny valp. Å plukke riktig valp (inkludert velge riktig rase til ditt bruk) er minst halve jobben. Og spesielt vi som har vært i gamet noen år håper alltid at neste gang skal vi finne "supervalpen" og ikke gjøre alle de samme feilene som vi gjorde med forrige hund.

Jeg har aldri vært noen racer når det gjelder å følge med på stamtavler osv, men heldigvis har jeg en frue som er særdeles oppdatert når det gjelder flat-coat. For ca. en måned siden ymtet jeg frampå om at hun gjerne kunne begynne å lete etter et egnet kull. Jeg regnet med at det kunne drøye et stykke inn i 2008 før det dukket opp noe interessant, men allerede etter et par dager hadde hun jammen snust opp et meget bra kull - som i tillegg var leveringsklare om 4 uker! Hele kullet på to hanner og fem tisper var solgt for mange måneder siden, men slike bagateller bruker jo ikke å stoppe Cecilie, så på torsdag i forrige uke dro vi til Karlstad for å hente valp hos Kennel Comics.

Å velge ut riktig kull dreier seg om å se på harde data. Man ser på oppdretterens tidligere historie, vurderer foreldrenes størrelse, meritter osv osv. Når man skal velge ut akkurat den valpen man vil ha fra kullet, er det imidlertid fort gjort at følelsene tar styringen. Det er veldig lett å "forelske seg" i en spesiell valp, i stedet for å se objektivt på adferden valpene viser når vi tester dem. På den annen side har valpetester aldri vært noen presis vitenskap, så litt magefølelse er kanskje like greit.

Forrige gang jeg kjøpte valp for 11 år siden, valgte jeg selv ut valpen fra kullet. Cecilie har i ettertid sagt at hun ikke skjønte hvorfor jeg valgte akkurat Kiro, og i etterpåklokskapens lys må jeg nok gi henne rett i at han ikke var helt "normal". Så denne gangen overlot jeg enkelt og greit jobben med å plukke ut valpen til henne. Cecilie kan virkelig dette med å plukke ut valper, og har en enkel test som hun etterhvert har kjørt mange ganger.

Den viktigste delen av testen er veldig enkel: Den består i grove trekk av at vi leker med en og en valp med en liten ball eller en sokk som vi drar/kaster langs gulvet. Når vi tar valpen ut på gulvet vil vi helst se at den tar kontakt med en gang, og raskt lar seg engasjere i leken. Jo mer intenst den leker, jo bedre er det (ihvertfall for de som vil velge ut en arbeidshund). Det er flott om den griper ballen/sokken mest mulig direkte med munnen i stedet for å støte med labbene. Og hvis den i tillegg kommer tilbake med leken i stedet for å legge seg å tygge på den, er det også veldig fint. Valpene får minst to slike runder hver (for å justere litt for tilfeldigheter), og deretter går evt de beste kandidatene til finalerunden hvis det er nødvendig for å skille de beste.

Vi bryr oss ingenting om en valp ser ut til å være "tøff", "stridig", "dominant" eller lignende, slik endel andre valpetester gjør. Slike ting er rett og slett ikke relevante når man trener med positiv forsterkning, ettersom vi slett ikke har tenkt å krangle med valpen, og dermed heller ikke lager oss slike problemer. Hvis man bruker metoder som bygger på negativ forsterkning, kan det derimot kanskje være av en viss interesse å forutsi hvor sterk grad av motkontroll man må regne med fra valpen (selv om jeg synes det må være litt flaut å være redd for en 8 uker gammel pelsdott... :-)

Alle valpene lekte veldig bra. Faktisk hadde aldri Cecilie sett så bra leking hos 8 uker gamle flat-valper før. To valper skillte seg ut som spesielt bra. Den ene var imidlertid hakket "råere" enn den andre, og dermed var valget klart (selv om vi egentlig hadde forelsket oss i den andre valpen fra starten av testen, og dermed måtte slite litt med å følge fornuften...).

Grunnen til at vi legger så stor vekt på at valpen kan leke, er at dette etter vår erfaring er den beste indikatoren på hvor enkel en hund blir å trene til bruks/lydighetsformål. Jo bedre valpen leker, jo bedre blir forsterkningskvaliteten, og desto mer effektiv blir treningen. Både lek- og matlyst må selvfølgelig utvikles videre når valpen kommer hjem, men det er godt å vite at man har fått et godt utgangspunkt.

Så nå er valpen hus, og det blir mye valpetrening i sommer. Skal prøve å skrive litt mer aktivt i bloggen framover enn jeg har gjort de siste månedene om aktuelle tema som dukker opp i treningen.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Flott med masssse valpestoff:-)

Lykke til med nykomlingen!

Kerstin sa...

Hei Morten

Gratulerer med ny valp:=) Det blir kjempespennende å følge med på treningen din.
Lykke til!

Tone sa...

Hei Morten!

Så artig at "du" valgte en valp fra kennel Comics. Derfra kommer også Isi, min siste flat. Jeg er veldig fornøyd med henne og det tror jeg du også blir med din nye valp!

Bjørn Furseth (FTU) har også kjøpt en fra det kullet.

Lykke til!

Annepanne sa...

Gratulerer med valp! Gleder meg til å lese mer! Og kanskje et og annet nyttig tips;-) Ligger noen uker foran dere i "ny-valp-i-huset"

Morten Egtvedt sa...

Hei Tone!

Det hadde jeg faktisk ikke fått med meg! Moro å høre at du (og Bjørn) også har kjøpt valp fra Charlotte. Fikk et veldig godt inntrykk av henne. Hun vet hva hun driver med.

Kira lover veldig godt foreløpig. Har aldri sett en flat-valp som leker like rått med ball/kong/fille før, så det kan blir morsomt.

Tonje sa...

Gratulerer med den nye lille sorte! Flat er liksom tingen for dere, har jeg skjønt! ;) Gleder meg veldig til å lese hyppige blogginnlegg om valpetrening fremover. :)
Hilsen fra Tonje

Anonym sa...

Gratulerer med flat! Mandag 25/6 er jeg klar til trening;) Klem

Cecilie sa...

siste innlegg var fra Cecilie& Milley!

Morten Egtvedt sa...

Hei Cecilie!

Er det Trondheimstur på gang...?

Merete Andersen sa...

Gratulerer med nytt familiemedlem på fire denne gang :o) Misunn - misunn - egentlig ;o)

Tone sa...

Hei igjen!

Ja, fikk også et veldig godt inntrykk av Charlotte. Syntes de gjorde et godt første sosialiserings og miljøtreningsarbeid. Isi var uredd og veldig glad i alle folk. Hun var trygg og miljøsterk.
Jeg var jo også borte og besøkte valpene da de var 6 uker, for å velge ut. Og jeg også lekte ball og fille/knute med dem. De var like gira alle 4 (det stod mellom 4 tisper). Så til slutt satt jeg igjen med to som jeg likte best. Jeg hadde andrevalget på tispene.Den første gikk til hun som eide mora.
En annen ting som jeg har merket med Isi, og også lest at de andre i hennes kull har, er RO når det trengs. Hun stresser lite, og er veldig rolig inne, men er sjansen der for en lek eller godbit er hun i 110 på 0,2 sekund.

Les mer i bloggen min om Isi hvis du vil : http://redningshundenisi.trykker.com

Blir gøy å få sett henne når jeg stikker innom i neste uke på vei til NRH kurs ;-)

Linda Edberg sa...

Vad spännande och roligt att läsa och föjla Trolla/Billy dotterns utveckling!
Lycka till med henne!
Linda/Black Mica's

Charlotte Sundell Ericsson sa...

Hej!
Så roligt att få läsa om er här samt att få se alla fina bilder. Kommer gå in med jämna mellanrum och följa era äventyr. Hoppas Kyra ska ge er mycket glädje och att vi ses framöver.

Ha det bra och ge Kyra en kram!
Charlotte