lørdag, juni 23, 2007

Oppsummering etter første valpeuke

Da har jeg hatt valpen en drøy uke. Jeg har lovt meg selv å ligge unna grunnferdighetstreningen de første ukene og det er nok derfor det føles som om vi ikke har gjort noen verdens ting ennå. Foreløpig gjelder det bare å legge grunnlaget til vi skal begynne med den "riktige" treningen. Her er en kort oppsummering av hva vi har gjort den første uka.

Lekutvikling
Jeg har lekt med valpen 2-3 økter hver eneste dag. Jeg prøver å legge disse øktene til perioder av dagen der Kira er spesielt opplagt, for å få "riktig Pavlov" i leken. På morgenen er hun i skikkelig raptushumør, så da går vi rett ut på plenen og leker i 5 min før vi spiser frokost. Jeg har prøvd å leke med litt forskjellige gjenstander hver dag, slik at hun ikke bare skal bli flink til å leke med kong i tau (som er favoritten foreløpig). Vi har i løpet av den første uken lekt med:
* Kong med tau
* Fille
* Sokk
* Hanske
* Tauknute
* Tennisball
* Teskjeer
* Bilnøkler
* Metallapport
* Brusflaske
* Ølboks
* Doruller
* Dorullholder i metall
* Sporpinne

Leken kan foregå ved at hun jager etter gjenstanden på bakken mens jeg holder den i hånda, jeg kan kaste gjenstandene, ha drakamp med dem, eller bare la henne bære på dem. Når hun tar gjenstanden vil jeg helst unngå at hun legger seg ned og tygger på den, så da kan jeg f.eks.
* løpe litt rundt mens hun springer etter med gjenstanden i munnen
* bare gå ved siden av henne så hun holder seg i bevegelse i stedet for å legge seg ned
* sette meg ned på bakken (da kommer hun tilbake til meg og klatrer opp på magen min mens hun holder gjenstanden)
* klø henne på halerota mens hun går rundt med høy hale og bærer på gjenstanden
* dra litt i gjenstanden mens hun holder den, for å få henne til å holde godt fast

Hvis hun slipper gjenstanden er jeg raskt framme og "stjeler" den og gjemmer den bak ryggen i noen sekunder. Når hun lurer på hvor den er starter vi leken igjen. Jeg passer på å avslutte leken mens hun fortsatt er "heit".

Med voksne hunder kan man gjerne la dem jage etter leken i lang tid før de til slutt får tak i dem. Med valper er det viktig at jaktsekvensene blir korte - ofte ikke mer enn et lite sekund med jakt før valpen får gripe. Det gjelder å tenke forsterkningsfrekvens når man shaper lek også.

Valpebiting & tannkontroll
Når jeg leker/koser med henne lar jeg henne tygge endel på hendene mine. Jeg sier høyt "AU!" når hun er uforsiktig. Hun er nå stort sett alltid forsiktig med tennene sine i denne situasjonen. Jeg vil vente ihvertfall noen uker før jeg vil få henne til å slutte å tygge på hendene mine fullstendig. Det er viktig at hun får sjansen til å lære å kontrollere tennene sine før man fjerner bitingen helt.

Når vi leker med gjenstander som jeg holder i hånda, sier jeg "AU" og avslutter leken i ca. 5 sek hvis hun tar hånda i stedet for leken. Det er bedre å lære henne dette med en gang, enn først når hun veier 30 kg og har fått skikkelig tenner. Hun kommer til å bli såpass heit på lekingen, at jeg bare får være nøye med dette. Vi har et stykke igjen før hun er helt trygg, for å si det sånn...

Hvis vi går tur og hun er i raptushumør (det vil si det meste av tiden) er hun fæl til å bite seg fast i sko og buksebein. Her hjelper det foreløpig ikke bare å si "AU", ettersom jeg ikke kan fjerne buksebeinet like enkelt som jeg kan fjerne hånda når hun biter i den. Jeg har da i stedet lagt hånda forsiktig oppå snuten hennes og holdt den der til hun ikke stritter imot. Så går vi videre igjen. Hvis hun da biter seg fast i buksebeinet på nytt gjentar jeg samme behandling. Å legge hånda på snuten hennes skal ikke være ubehagelig - det skal bare frata henne muligheten til å bite eller gjøre andre morsomme ting i noen sekunder. Etter noen slike repetisjoner slutter hun som regel, og jeg får gå i fred igjen ihvertfall et minutt eller to.

Når man skal kontrollere slik valpeoppførsel gjelder det å gjøre dette uten å gjøre henne redd eller passiv. Det er jo akkurat slik freidig valpeoppførsel vi ønsker under lek og trening, og det er derfor dumt å straffe den (selv om man da ofte tilsynelatende vil få raskere resultater på kort sikt). Jeg tror ikke det skal gå mange dagene før vi har fått stimuluskontroll på bøllingen, slik at hun bare jager etter lekene, og ikke etter sko og buksebein.

Miljøtrening & sosial trening
I løpet av den første uka har hun grovt regnet hilst fysisk på ca. 70 personer. Hun har vært med på jobb hver dag, vi har vært på kjøpesenteret 3 ganger, og jeg har vært atskillig flinkere til å dra på familiebesøk denne uka enn jeg vanligvis er. Og bare man har med en valp ut der det ferdes folk er det alltid mange som vi hilse.

Vi har til nå miljøtrent
* på kjøpesenter
* i skogen
* på Canis-lageret
* langs trafikkert bilvei
* i heis
* ved (bråkete) garasjeport
* på byggeplass
* i stallen med hestene
* i sprinkeltrapp

Vi har som målsetning å være på minst et nytt sted hver eneste dag den første måneden. Jobber forresten med et eget blogginnlegg om miljøtrening. Håper å få det ferdig i neste uke.

I de neste ukene må jeg også finne litt flere fremmede hunder hun kan hilse på. Der har vi vært litt sløve så langt. Hun har foreløpig bare møtt 5-6 andre hunder, i tillegg til de to vi har i huset fra før, og det er litt lite.


Håndtering
Jeg har sett mange klikkertrente hunder som er noen skikkelige pyser når det gjelder å bli håndtert. Her tror jeg tradisjonelle trenere er mye flinkere (selv om de ofte gjør endel "håndtering" som ikke er helt lur også). Heldigvis (?) har jeg vært "tradisjonell" selv i flere år, og har alltid lekt røft med hundene mine. Under lek med gjenstander eller vanlig kosestunder benytter jeg sjansen til å håndtere valpen "brutalt" både på labber, hode og resten av kroppen. Dette har allerede blitt en naturlig del av lek og kos, så hun reagerer ikke på dette i det hele tatt. Neste uke skal også fremmede personer få håndtere henne på nøyaktig samme måte, slik at hun blir helt "bombesikker".


OK, jeg innrømmer det...
Vi har shapet inn target + bli sittende med omvendtlokking i løpet av uka. Jeg greide ikke å holde meg. Men neste uke skal jeg være flink til å ligge unna grunnferdighetene og holde meg til lek & miljøtrening! Hvis jeg ikke får veldig lyst til å prøve et bittelite spor da...


Kira koser med Håkon & Ola i lyngen.

6 kommentarer:

Cecilie sa...

Hei!Takk for hjelpen i dag! Kira er en herlig liten valp! Blir nok super brukshund av henne skal du se:)

Maren sa...

Så flink du er! Jeg har en aussie i samme alder dog jeg har satt mål om å legge med på et godt elite-nivå i lydighet, men jeg er desverre ikke like flink som deg til å planlegge!

Jeg skal følge med på bloggen her jeg, så kanskje jeg skjerper meg litt!!

Jeg har også vanskelig for å ikke trene... Nå har jeg en hyperaktiv og vimsete valp, så jeg blir egentlig bare irritert når jeg prøver å trene kontakt....Vi får nå fin lek med ball i tråd, men mangler litt på å kunne bytte ball når den ikke har tråd!

Lykke til vidre!

Therese Larsen sa...

Det passer så perfekt at du skriver slike valpeinnlegg som dette nå. Jeg har en 9 uker gammel jaktgoldenvalp som skal bli agility-, bruks- og lydighetstjerne når hun blir stor og blogginnleggene dine gir meg akkurat de rådene jeg trenger og er veldig inspirerende! Gleder meg skikkelig til å lese videre om treningen med Kira.

Mette sa...

Det er utrolig gøy å lese innleggene dine. Jeg har en 10 uker gammel Rottweiler tispe som skal brukes i lydighet og kanskje bruks. Er inspirerende og se å hvordan du har gått fram! Min lille sjarmør er som rottiser flest veldig hard på dette med valpebitingen, og knepet ditt med å legge hånden på snuten når hun biter i buksebein og føtter ser ut til å fungere noenlunde.. Gleder meg til å lese videre!

Marita_H_E sa...

Gratulerer så mye med ny valp:) Er kjempespennende og lese hvordan dere tenker og legger opp treningen med en valp, og ikke minst er det inspirerende for oss med unge hunder.

Vil også bare takke deg for alle gode råd under brukskurset i fjor høst, det er som jeg har fått en hund i sporet.

Hilsen Marita_H_E og den ville Dobermannen Maximus fra Tromsø

Morten Egtvedt sa...

Hei Marita!

Hyggelig å høre at det går bra med Maximus. Jeg ble faktisk litt overrasket selv over at vi fikk han såpass bra ned på jorda :-) Godt å høre at det fortsatt går bra med sporet!