mandag, juni 18, 2007

Valpetrening - hva skal man prioritere?

Supervalpen har landet, målsetningene er høye og det er bare å sette igang med treningen. Eller rettere sagt - det som er utfordringen er å IKKE sette igang treningen. Jeg klør i fingrene etter å shape inn de første grunnferdighetene, gå spor, starte runderingstreningen og alt annet som er moro. Men jeg har lovt meg selv å ikke gjøre det, ihvertfall ikke før om en måned eller to. For det er viktigere ting å gjøre først...

En hund kan lære lydighet, spor og rundering så lenge den lever - det har ingen hast. Derimot er det endel andre ting som helt klart gjøres mest effektivt før valpen er 3-4 måneder gammel. Og ettersom valpen ikke er våken så mange timer i døgnet er det dumt å kaste bort tiden på å trene lydighetsøvelser man like gjerne kan trene i neste måned.

Det er 4 ting jeg kommer til å prioritere knallhardt de neste ukene.
* Miljøtrening
* Sosial trening med mennesker
* Sosial trening andre hunder
* Lære å leke (med ball, kong, fille, teskjeer, og alt annet som kan lekes med)

I tillegg prøver jeg å ha med meg valpen så stor del av døgnet så mulig. Den ligger under pulten på kontoret, og sover på fanget mitt når jeg ser TV om kvelden. Jeg passer samtidig på å legge inn flere korte repetisjoner der valpen må vente alene i bilen, eller alene på et rom slik at den lærer å være alene også. Utendørs går jeg (nesten) hele tiden med valpen løs slik at den lærer å følge etter meg frivillig.

Valpebitingen er ganske intens akkurat nå. Det er egentlig ganske moro mens det står på. Jeg lar valpen få tygge ganske mye i hendene mine, og hyler "AU" når hun biter for hardt. Hun begynner allerede å bli flink til å kontrollere tennene sine.

Jeg har foreløpig ikke klikket mer enn noen få ganger, og har heller ikke brukt noe særlig med godbiter. Jeg vil prioritere å få skikkelig høy intensitet i lekingen før jeg begynner å belønne mye med godbiter (flat-coater er jo som regel alltid sultne uansett). I tillegg fungerer det foreløpig veldig bra å forsterke innkalling og andre småting med kos/kontakt (med øreslikking som jackpot). Og da er det jo greit å bruke det så lenge det funker (så får vi heller ta fram grovere ammunisjon når omgivelsene etterhvert blir mer interessante).

Kommer sikkert til å skrive litt mer om både miljøtrening, sosial trening og lekutviking senere. Nå skal vi ut & miljøtrene! :-)


Miljøtrening på byggeplass. Ikke vanskelig å finne frivillige medhjelpere som kan hilse på Kira... :-)


Når porten hadde gått opp og ned 20 ganger var den ikke noe å bry seg om lenger...


Miljøtrening i sprinkeltrapp.



Etter noen turer opp og ned i vareheisen gikk det greit å leke med kongen mens heisen gikk

9 kommentarer:

Anlaug sa...

Blir spennende å følge dere:-) Skulle nok hatt en valp nå.....

Svein Tore sa...

Akkurat henta meg valp selv fra Kennel Gunways. Hun er straks elleve uker, det blir kjekt å følge med hva dere driver med :-)

Ingerid Margrete sa...

Nå ble jeg akutt valpesyk her!

Lene sa...

Hmmmmm. Et eller andet sted. Jeg husker desværre ikke hvor, har jeg læst at for tidlig træning af hvalpe giver stressede hunde. Er det noget du kender til ?

Morten Egtvedt sa...

Hei Lene!

Ja, det er flere som sier man ikke bør gjøre så mye med valper. Jeg er totalt uenig :-) Jeg vil gjøre så mye som mulig. Men man må selvfølgelig se på valpen hvor mye den tåler, ikke overdrive men øke dosene gradvis. Det er som regel lett å se på valpen når det er nok.

I går var jeg utenfor kjøpesenteret i ca. 20 min. På den tiden gikk valpen kanskje 100 m til sammen. Ellers satt/sto den rolig, hilste på folk som ville klappe den osv. Om jeg hadde vært hjemme i hagen hadde den sannsynligvis løpt atskillig lenger på samme tid. Jeg synes det er bedre å bruke de få minuttene valpen er våken til å la den oppleve mest mulig forskjellig.

Det er ingen vits i å overbeskytte valper - noe av det beste med perioden fra 8-12 uker er jo at de er realativt uredde, og det bør man benytte til å gi dem positive erfaringer i mange situasjoner. Det er penger i banken til senere.

Litt stress er forøvrig bare sunt... :-)

Tora Fagertun sa...

Gratulerer så mye med nye valp.

Anonym sa...

Hei. Har for få dager siden fått en valp som er 10 uker gammel. Øver på korte turer med lek underveis. Begynnelsen på turen vil valpen derimot ikke være med på. Den setter seg helt på bakbeina. Kan for ordens skyld nevne at bilene kommer fort her og jeg tør ikke la hunden gå uten bånd. Har du noen gode tips??

Heidi sa...

Takk for fin blogg. Jeg skriver og om min valp og hverdagen med han :)
http://heidi65.bloggnorge.com/2015/03/20/valpetrening/

Tuva Suhr sa...

Lurer på set samme hunden min ble nettop påkjørt og den var litt for glad i biler jeg lurer på siden jeg nå skal få en ny liten valp hvordan unngår vi at hunden jager biler?