onsdag, juli 18, 2007

Forbedret grunnferdighetsskjema

I forrige blogginnlegg nevnte jeg at det er bedre å komme litt igang med mange forskjellige grunnferdigheter, i stedet for å bli "helt ferdig" med noen få. Grunnen er at hvis en valp lærer noen få adferder altfor godt, kan det bli vanskeligere å få den til å tilby nye ting. Det er ikke særlig moro å klikkertrene en valp som bare sitter foran deg, fordi du har perfeksjonert sitten i 3 uker...

Når jeg trener Kira bruker jeg grunnferdighetsskjemaet i Lydighetstrening i teori og praksis som treningsplan. I forrige uke fikk jeg imidlertid en idé om å oppdatere dette skjemaet litt, og det har jeg nå gjort:

Du kan laste ned gratis en forbedret utgave av Grunnferdighetsskjemaet her.

Forandringen er bare at jeg har laget noen ekstra ruter å sette kryss i. Før måtte du vente med å sette kryss til adferden var helt ferdig. Nå kan du krysse av så snart adferden er "påbegynt", "godt igang", "flytende" eller med "stimuluskontroll".

Det er to grunner til denne forandringen. For det første blir det nå høyere forsterkningsfrekvens for treneren, ettersom man kan sette kryss oftere (forsterkning er like viktig for trener som for hunden!). For det andre håper jeg dette oppmuntrer folk til å få "Påbegynt" eller "Godt igang" på så mange adferder som mulig så tidlig som mulig, i stedet for å jobbe altfor lenge med å perfeksjonere bare noen få adferder.

Status på treningen med Kira
Denne uka har jeg og Kira gått ca. 10 spor, og det ser veldig lovende ut så langt. Det er moro å se hvordan hun blir mer intens og nøyaktig for hvert spor. Vi kjører foreløpig 50-100 m godbitspor på kortklipt gress med 100% godbiter og gjerne noen vinkler. Neste uke skal jeg begynne å trene i terreng med høyere vegetasjon. Hun er en skikkelig godbitjunkie, så sporet ser ikke ut til å bli noe problem. Vi har også kommet godt igang med ligg-markeringen. Utrolig hvor fort det går å klikkertrene denne...

Av de andre grunnferdighetene er jeg godt fornøyd med at hun nå kan skifte mellom stå, sitt og ligg med låste bakbein, og hun fryser i posisjonen når jeg klikker. Vi har også trent litt på å krype etter target sticken, og det fungerer veldig fint.

I går begynte vi også med bakpartskontrollen for alvor. Vi veksler med å jobbe inntil vegg, og med at hun står på en kasse med frambeina, mens hun flytter bakbeina rundt. Når vi får jobbet med dette noen dager tror jeg utgangsstillingen skal begynne å løsne også.

Vi har foreløpig ikke jobbet så mye med fri ved fot og hold fast. Det er vel stort sett disse som mangler av de viktigste adferdene nå. Spørs om det blir prosjektet i neste uke.

Forøvrig tror jeg at sosialiseringen på mennesker nå kan trappes ned med god samvittighet. Hun har sikkert hilst på nærmere 200 personer snart, så når hun ser et menneske innenfor 30 m radius blir hun nærmest desperat etter å få hilse. Så nå kan jeg nok trygt lære henne å overse mennesker, ihvertfall så lenge de ikke gjemmer seg i skogen...

Du verden så mye det er å trene på...

4 kommentarer:

Therese sa...

Så fint med oppdatert grunnferdighetsskjema! Jeg har tenkt på å lage et slikt skjema tidligere, med rutene "påbegynt" og "flytende", men det har aldri blitt noe av. Fint å få det ferdiglagd!

Er det forresten en spesiell grunn til at du velger liggmarkering av pinnene i steden for apportering?

Morten Egtvedt sa...

Hei Therese!

Jeg hadde liggmarkering på min forrige hund ettersom det var et krav for godkjenningen som militær patruljehund, og har vært veldig fornøyd med denne markeringsformen. På alle tidligere hunder har jeg imidlertid kjørt plukkmarkering, og hadde egentlig tenkt å kjøre plukkmarkering på Kira også. Men hun har veldig lett for å legge seg, og ute i sporet legger hun seg faktisk ned i lyngen hvis hun sliter med å finne en godbit. Så ettersom adferden kommer så naturlig for henne tenkte jeg hvorfor ikke? Kan jo tenkes at jeg ombestemmer meg, men skal ihvertfall trene inn en bra liggmarkering den neste måneden, så får vi se hvordan det fungerer.

Hundbiten sa...

Hej!
Jag har hört talas om att Lydighetstrening i teori och praksis håller på att översättas till svenska. Är det så? Och när kommer boken ut i så fall?

Kram

Lina med Pejla

Morten Egtvedt sa...

Planlagt utgivelse av "Lydighetstrening i teori og praksis" på svensk er oktober/november 2007 (hvis alt går etter planen).

Morten