lørdag, juli 07, 2007

Grunnferdighetstrening med Kira

Nå har vi vært flinke med miljøtreningen i noen uker og leking og gjenstandsinteresse begynner også å bli veldig bra. Kira har også fått lov til å begynne å lete litt etter gjenstandene, og ser ut til å kunne bli en ivrig søkshund. Jeg syntes derfor at vi nå fortjente å starte på grunnferdighetstreningen (selv om miljøtrening og lekutvikling fortsatt vil være hovedfokus en god måned til).

Vi har nå plukket grunnferdigheter til "arkivet" i en liten uke, og har kommer godt igang med disse adferdene:

Target stick
Lett GF å lære inn. Så snart Kira begynte å touche targeten pålitelig (ca. 10 rep), begynte jeg umiddelbart å la henne følge etter den noen meter og holde den opp, ned, til begge sider osv. Allerede dagen etter begynte vi også å bruke target sticken til å trene utgangsstilling.

Utgangsstilling
Startet først bare med å snurre henne rundt med target sticken noen ganger. Deretter var det bare å holde target sticken inntil venstre fot og kjøre snurrebevegelsen der. Så kjørte jeg noen repetisjoner der jeg ledet henne bakfra og fram til foten. Løftet så target sticken slik at hun satt seg - klikk & belønn i posisjon. Deretter baklengskjedet vi snurren med å gå fram og sette seg ved foten. Skal trene litt mer på dette med target før vi begynner å fade den. Må også få inn bakpartskontrollen før utgangsstillingen kan bli slik vi vil ha den, men vi er ihvertfall igang. Vil gjerne ha på plass utgangsstillingen så tidlig som mulig - da kan man plutselig gjøre så mye annet morsomt.

Tramp på musematte
Har denne gangen bestemt meg for å lære hunden å fryse med labben på musematta og bli stående der til jeg kommer fram med belønningen. Når hun tramper klikker jeg og er raskt framme med godbiten foran henne mens hun fortsatt står på musematte vendt i fartsretningen. Dette vil gjøre det enklere å bruke musematta i bruksfremmadsendingen (skriver sikkert mer om den øvelsen om noen måneder). Hun har allerede gallopp fram til musematta når jeg øker avstanden med enn 5 meter, og en skikkelig intens tramp, så det ser bra ut.

Target på alley oop
Har også kjørt nesetarget på alley oopen. Skal nå ganske snart begynne å lære henne at hun kun får lov til å trave mot AO (mens hun skal galloppere mot musematta). Også dette pga av bruksfremmadsendingen...

Fri ved fot
Har i løpet av uka benyttet enhver sjanse til å klikke og belønne i posisjon hver gang hun tilfeldigvis kommer opp i riktig posisjon når vi går tur. Det kjør hun faktisk ganske ofte allerede, og hun går allerede tett inntil foten. Det er ofte veldig varierende hvilken fot-posisjon hunder "velger" frivillig. Det er veldig luksus når de helt fra starten finner posisjonen tett inntil foten på egen hånd så man slipper å shape dem nærmere. Nå gjelder det bare å unngå å tråkke på henne et par måneder til hun har blitt stor nok...

Følge etter og se opp når jeg går baklengs
Enkelt GF å lære inn. Kjekk å ha til man skal begynne med stå/sitt/ligg under marsj.

Innkalling
Medhjelper holder Kira, jeg går ca. 20-30 m unna uten videre sermoni og stiller meg opp i konkurranseposisjon. Dermed slippes hunden og kommer i full fart, og får gå rett i belønningen (lek med fille eller noe annet moro). Vi legger vekt på å ikke bruke mye ekstra hjelp - med en valp som er glad i far blir farten bra likevel når jeg forsvinner så langt som 20 m unna. Tror det er nyttig å få inn full fart mot fører tidlig.

Sitt
...har vi selvfølgelig lært. Setter seg også frivillig for å få mat og for å få komme ut av bilen.

Ligg
Tilbyr denne adferden greit, men ikke noe pangdekk ennå. Kommer forhåpentligvis når vi får flyt.

Bli liggende
Har jobbet litt med bli liggende allerede. Hun ligger greit i 5-10 sek mellom hver godbit, og holder posisjonen selv om jeg lokker med godbit. Kommer nok ikke til å øke tiden ytterligere eller trene mye på dette før vi har fått et litt større adferdsreportoar. Vil ikke ha henne for passiv.

Sitt opp fra ligg
Har også trent endel frivillig sitt opp fra ligg. Denne ser fin ut så langt.

Bli stående
Viktig å trene stå like mye som sitt og ligg, så denne har vi også begynt med. Hun kan den såpass bra at den fungerer fint å kombinere bli stående når vi trener på musematta.

Hold posisjonen ved godbitlokking
Både i sitt, ligg, stå og utgangsstilling kan hun bli sittende selv om jeg frister med godbiten foran henne. Utrolig hvor fort det gikk å få inne dette når man bare begynte med det med en gang. Dette gir en mye mer "kontrollert" hund enn hvis man alltid lar hunden bryte posisjonen etter klikket. Jeg lar den selvfølgelig bryte posisjonen etter klikket mange ganger også, men det er greit at man kan gjøre begge deler - og at du kan styre når hunden skal gjøre hva.

Værsågod
Kira ser ut til å bli et fint matvrak, så det gikk fort å trene inn værsågod på godbitskål. Jobber nå med å generalisere denne slik at hun kan springe til skåle fra lenger avstand. En annen fordel med å lære inn dette tidlig, er at hunden får erfaring med stimuluskontroll veldig tidlig. Det kommer sikkert godt med senere. Skal også begynne å doggie-zen kvalitetssikre alle de adferdene jeg har nevnt ovenfor med godbitskål så fort som mulig. Føler liksom at adferden ikke er riktig sikker før jeg har gjort dette.

Spor
Nå for et par timer siden gikk vi også våre to første godbitspor. Skal ta et ekstra spor på vei hjem fra jobb nå :-)

Tror dette var alle grunnferdigheten vi har jobbet den første uka (hverdagslydighet kommer i tillegg).

I boka Lydighetstrening i teori og praksis finner du grunnferdighetsskjemaet som jeg jobber etter, og der står også forslag til innlæring av alle øvelsene.

Det som er planen min den neste måneden er å komme godt igang med samtlige 19 grunnferdigheter med variasjoner. Jeg vil ikke jobbe til flyt-nivå foreløpig, men prioriterer å være innom alle adferdene i første omgang. Å trene en adferd til flyt-nivå krever såpass mange repetisjoner, at jeg bare rekker 2-4 adferder i løpet av en måned, og da blir valpen for lite kreativ. Det er litt skummelt hvis en valp kan noen få adferder altfor godt - da blir det ofte unødvendig vanskelig å lære inn nye ting senere. Jeg vil derfor prøve å shape fram så mange adferder som mulig nå før valpen er 4 måneder, og så starter vi å perfeksjonere grunnferdighetene når valpen har fått et stort adferdsreportoar.

5 kommentarer:

Siv sa...

Det er skikkelig inspirerende å lese hvordan man begynner treningen med blanke ark, alle tenker jo; med neste hund skal jeg...og hvertfall ikke...
Kult å lese hvordan du ville gjort det! Fortsett å oppdatere ofte :)

Hundbiten sa...

Hej!
Är här och läser ibland, men nu var det länge sedan - ser att ni skaffat ny valp! Jättekul :) Har själv en flat-valp som var och tränade för Tomas och Fanny i helgen. Jättekul det också.

Inspirerande läsning här! Ha det gott i sommar och mys med trollet :)

Klem
Lina med Pejla

Kari Anne sa...

Enig med Siv, oppdater ofte! :-)

Gleder meg allerede til neste hund!! (som ikke er før om en del år, forhåpentligvis)

Anonym sa...

Hei.

Jeg lurer på hva en Alley oop er, morsomt navn! Har googlet det og fant ut det var en tegneserie, men satser på at du ikke trener berøring av tegneserie (eller hvorfor ikke?)

Og så lurer jeg på hva du gjør med den fristingen av godbit. Godt tips, tror ikke det står om det i bøkene deres? Har begge. Frister du litt forsiktig i begynnelsen, og begynner på nytt hvis hun går ut av stillingen? Eller hva?

Hilsen Vilmea
http://www.blogging.no/blog.php/vilmea

Morten Egtvedt sa...

En alley oop er en stående target stick, designet av Gary Wilkes. Vi solgte dem på Canis før, men leveransene fra USA var så håpløse at vi bare måtte droppe dem. Men du kan se bilde av den her: http://www.clickandtreat.com/

Jobber forresten med en artikkel om hvordan du får hunden til å holde posisjonen selv om man frister med godbit. Kort sagt er prinsippet å bruke en "magnetgodbit".

Tenk på hundesnuten og godbiten som to magneter som frastøter hverandre. Hvis hunden følger etter godbiten, fjerner du den. Hvis hunden trekker hodet vekk fra godbiten tar du godbiten mot hunden. Og hvis hunden da fortsatt "fryser" når du holder godbiten 20-30 cm foran den, klikker du og "stapper godbiten i trynet" på hunden slik at den ikke rekker å trekke mot godbiten etter klikket. Etterhvert som hunden blir stødig i å "fryse" øker du gradvis tiden mellom klikket og levering av godbiten - dermed har du en hund som fryser i posisjon etter klikket.