fredag, juli 27, 2007

Innlæring av utgangsstilling

Det er høyere bloggfrekvens enn vanlig for tiden. Det har sammenheng med at bloggfrekvens og læringskurve hos Kira korrelerer positivt (i tillegg til at det er litt mindre å gjøre på jobb nå om sommeren). Regner med at læringskurven flater ut etterhvert, men akkurat nå er det moro å være hundetrener. Utgangsstilling var egentlig prosjektet for neste uke, men i dag løsnet det skikkelig, så da må vi skrive litt igjen. Utgangsstilling er jo tross alt verdens viktigste grunnferdighet....

Skal prøve å være kort idag, så her kommer innlæringstrinnene. Kommer sannsynligvis til å lage en mer utfyllende artikkel om temaet i neste utgave av Canis.

Forberedende trening med target
Med target sticken har jeg trent tre adferder:

a) holdt target sticken ca. 5-10 cm bak venstre fot og klikket når hun kom mot meg

b) Kira står foran meg eller ved venstre side. Jeg fører target sticken slik at hun snurrer mot høyre (samme bevegelse som hun skal ha når hun "snurrer" inn på plass. Gjentar dette flere ganger til hun snurrer minst 2 runder mot høyre. Bryr meg ikke om å fade target sticken her, ettersom det viktigste bare er å forsterke selve bevegelsene.

c) Kira står et par skritt bak meg, jeg holder target sticken ved foten slik at hun kommer fram i riktig posisjon. Da løfter jeg target sticken og klikker når hun setter seg ved foten. Deretter går jeg et skritt fram og gjentar det samme til hun raskt setter seg i riktig posisjon ved foten. Fader targeten umiddelbart, slik at hun gjør det samme frivillig. Trener dette inntil vegg eller andre sperrer til å begynne med. Går deretter bort fra veggen så fort som mulig.

Med denne targettreningen splitter jeg opp utgangsstillingen i tre deler: Komme inn ved venstre fot, snurre, og sette seg i riktig posisjon. Egentlig kunne jeg godt gjort ferdig hele utgangsstillingen med å baklengskjede disse tre delene og fade target på alle deler, men jeg fullførte i stedet innlæringen med en ny metode som jeg ikke har prøvd før. Jeg er faktisk ikke helt sikker på hvem som er "oppfinner" av denne metoden - hvis du vet hvor den opprinnelig stammer fra må du gjerne poste en kommantar.

Kassemetoden

Trinn 1
Sett en kasse på gulvet mellom deg og hunden. Klikk når hunden setter frambeina på kassen.

Trinn 2
Flytt deg mot et skritt mot høyre. Hvis hunden flytter et bakbein - klikk og belønn med en gang. Flytt deg igjen, klikk og belønn ved første bevegelse av bakfoten. Når hunden flytter bakfoten pålitelig forlanger du at hunden flytter seg 2-3 skritt med bakføttene før du klikker. Fortsetter helt til du kan flytte deg en hel runde, og hunden snurrer rundt med frambeina på kassen 180 grader i forhold til deg kun med å flytte bakbeina.


Trinn 3
Samme som trinn 2, men nå skal du stå helt rolig og hunden skal flytte seg "frivillig". Klikk ved første bakfotbevegelse til å begynne med. Flytt deg gjerne mens hunden spiser godbiten, men pass på å stå stille mens hunden flytter seg slik at den ikke blir avhengig av din bevegelse for å flytte på bakbeina. Fortsett helt til hunden kan stå på motsatt side av kassen for deg, og snurre seg 180 grader helt inntil foten din.

Trinn 4
Nå stiller du deg rett ved siden av hunden mens den står med frambeina på kassen. Flytt deg ca. 45 grader til høyre. Hunden skal da flytte seg etter deg - klikk i det samme du kjenner at hundens bakpart treffer benet ditt. Gjenta dette flere ganger til hunden raskt spretter inntil benet ditt når du flytter deg. Deretter flytter du deg 90 grader, 135, grader, 180 grader - og til slutt skal du kunne flytte deg en hel runde mens hunden følger etter inntil foten din kun med å flytte bakbeina.


Trinn 5
Fjern kassen og kjør venstrevendinger på stedet. Du kan klikke både for at hunden flytter seg korrekt mens den står, og også for at den setter seg ved foten din etter vendingen. Det viktigste til å begynne med er at den følger foten din i riktig posisjon og jobber bra med bakbeina. Etterhvert kan du imidlertid vente med å klikke til den setter seg for hver vending.

Trinn 6
Still deg opp rett foran hunden. Hunden spretter nå inn i utgangsstilling - klikk og belønn!



Ettersom dette løsnet så fort måtte vi også prøve å kombinere utgangsstillingen med å holde fast som vi har trent mye de siste dagene. Jeg gjentok da samtlige 6 trinn på kassen med apporten i munnen. Dette fungerte veldig fint, og i løpet av 2 minutt kunne Kira komme i utgangsstilling med apporten. Jeg må få litt bedre flyt på utgangsstillingen før jeg jobber mer med dette, men jeg tror faktisk vi skal ha klart noe som ligner på en ferdig apportering i løpet av neste uke.

7 kommentarer:

Agneta sa...

Du är så vansinigt pedagogisk i ditt upplägg. Jag måste bara gratulera
Agneta Holm

BikAmi sa...

Hej Morten
Altid en fornøjelse at læse din blog. Og da jeg selv planlægger ny hvalp til foråret 2008, sluger jeg alt igen og igen i øjeblikket.
Du spørger om nogen kender til kassemetoden i forvejen.
Jeg har tidligere læst om den i bogen "Clicker Gundog" af Helen Philips, Recipe: 6, men jeg ved ikke om det er Helen som har opfundet metoden.
For øvrigt en bog jeg kan anbefale til alle, som gerne vil træne jagttræning med klikker.
Yvette & flatterne
Danmark

BikAmi sa...

Hej igen
Jeg glemte, at fortælle, at jeg også har set metoden beskrevet i bogen: "Clicker World Obedience Training" af Kay Laurence, Recipe 14: The finish, som er udgivet i 2004, 2 år tidligere end "Clicker Gundog" af Helen Philips.
Begge bøger er købt via Internettet hos Learning About Dogs.
Yvette & flatterne
Danmark

Tina sa...

Väldigt fiffigt sätt att lära in utgångsställning som jag genast måste prova. Ser fram emot artikeln i Canis.
Tina

Cecilie sa...

Utgangsstillingen har virkelig løsnet nå- har brukt kassemetoden og det var jo bare helt genialt.
YEY

bacillen sa...

Tack Morten för "klossmetoden" På inte många pass alls har vi fått fin fart på ingångarna!! Jättekul sätt att träna detta! Tycker både jag och Kråkan!

Anonym sa...

Hei,
hvor får du tak i en slik boks? Jeg prøvde pappeske men den var for lett....