lørdag, november 17, 2007

Syv dødssynder i hundetrening

Høstens mest omtalte TV-program i Norge er Kristoffer Schaus "De syv dødssyndene". I går leste jeg i Dagbladet om langrennsgutta som har satt opp sine syv dødsynder, så da tenkte jeg at jeg måtte sette opp noen dødssynder for hundetrenere også:

Grådighet
- man prøver å lure til hele adferden på en gang (lumping) i stedet for å trene mindre deler av adferden om gangen (splitting).

Misunnelse
- misunnelig på treningskameratens treningsframgang, og benytter sjansen til å belønne dårlig når man er figurant for andres hunder i rundering. Eller man dropper å legge ned et par av sporpinnene når man er sporlegger på en konkurranse. Men problemet med misunnelse er kanskje større i utstillingsringen...?

Hovmod
- Det er enkelt å slenge en kommentar om andres treningsmetoder og framheve egen fortreffelighet når man nettopp har vært heldig og gjort det bra i en konkurranse (eller kanskje aller helst når andre har gjort det dårlig i en konkurranse der du selv ikke engang har deltatt!)

Fråtseri
- fortsette å plukke premier i LP klasse 1 lenge etter at man har greid opprykket.

Vrede
- å straffe hunden fordi du er sint og frustrert. For klikkertrenere er bruk av straff som regel en dødssynd uansett, men å straffe hunden i affekt er en dødssynd selv for tradisjonelle trenere.

Utukt
- Mye rart kan skje i fylla på hundeklubbens julebord (har jeg hørt)...

Dovenskap
- Her er det mye å velge i... Å trene med Frolic fordi man ikke orker å kjøpe skikkelig godbiter ("hunden får værsågod å like det jeg gir den!), å kamuflere slurvete trening med diverse "smarte triks" i stedet for å lære inn ting skikkelig, å ikke gå spor bare fordi det regner ute, å kjøpe ny valp når den "gamle hunden" bare er 3-4 år fordi man ikke orker å rette opp alle feilene man har gjort i treningen.

Om jeg har begått noen av disse dødssyndene selv? Tja, jeg har nok et par av dem på samvititigheten. Så det er en viss sjanse for at havner i en eller annen evig hundeutstilling eller freeestylekonkurranse når jeg dør. For the record - jeg er som regel veldig edru på julebord :-)

Hva er dine vanligste dødssynder i hundetreningen? Send en kommentar (og si 10 stk. Ave Maria)!

17 kommentarer:

Kari-Anne&Heidi sa...

Hehe, morsomt :-D



...eller ikke?? :-O

Dødssyndene er universelle, og eksempler innen hundetrening skorter det ikke på.

Min største synd i hundetreningen er dessverre Dovenskapen. Det til tross for at jeg på ingen måte slurver med innkjøp av himmelske godbiter(matbudsjettet til bikkja har forlengst tangert menneskets her i husholdningen *sukk). Ei heller kjøper jeg ny valp for å starte med "blanke ark" (fristende tanke av og til, det skal innrømmes..).
Min Dovenskap er vel mest preget av å planlegge treningene altfor dårlig. Har en hund hvor jeg burde ha både en plan B og C - i tilfelle plan A slår feil. Derfor blir progresjonen i treninga så som så *s*
Kan også legge til at jeg er altfor dårlig til å være kreativ med å bruke alternative belønningsformer. Har litt lett for å bli opphengt i disse godbitbelønningene hele tiden. Hm..

Kari-Anne&Heidi sa...

Ops!

Glemte Ave Maria x 10

(gidder ikke skrive den setningen 10 ganger, esse)

Hilsen Dovenskapen

Ellen Christensen sa...

Havne i en evig freestylekonkurranse..? Hva mener du? Høres ut som Hovmod i mine ører.. ;)

Morten Egtvedt sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Morten Egtvedt sa...

Med ALL respekt og beundring for det treningstekniske nivået på de beste freestyleutøverne (som f.eks. deg); Jeg er og blir en gammel brukshundmann, grasiøs som et skeivt grantre. For meg ville freestyle vært et sant helvete (helt på linje med en hundeutstilling!)

:-) Morten

Dina sa...

Jeg synes det er vældig svært at lade være med at fryde sig over at en person der træner med el-halsbånd og vold, klarer sig dårligt i en konkurrence. Svært endnog at lade være med at ØNSKE at det vil gå dårligt. Jeg ender givet også i de evige udstillingsringe....fy :-(

Ellen Christensen sa...

Hehe:) Ok, bra :) ..men til og med skeive grantrær kan være sjarmerende så det holder. Attila, for eksempel er _ikke_ spesielt grasiøs, om det er noen trøst ;)
Ta en titt på damen med rullator på hjemmesiden min. Ikke på topp rent treningsteknisk, men potensialet er der det. Altså - det er håp for oss alle :)
(ble litt indignert over en sammenligning mellom et visst sted og min favoritthundesport ;)

Anonym sa...

En for oss stakkare som har så merkelige hunder at de velge frolic laangt framfor både koteletter og dyre kjøttpølser.
Har vel utenom det ett par dødsynder på samvittigheten, men siden jeg ikke er katolsk så skipper jeg ave mariaen :)
tora

Marianne sa...

Mine dødsynder er
1.Grådighet
Ikke klare å gi seg i tide når treningen går bra....
2.Dovenskap
Ikke orke å lage skikkelige kriteriplaner eller logge treningen.
3.Misunnelse
Av og til ønske seg en hund som beveger seg med mer grasiøsitet og intensitet under fri ved foten.
4.Hovmod
Ikke klare å legge skjul på at klikkertrening faktisk ER den mest effektive måten å trene på!
5.Fråtseri
Foretrekke å kjøre øvelser vi kan om og om igjen, det gir jo bare en så herlig følelse når ting går bra!
6. Vrede
Å ikke klare å forholde seg rolig når man ser dårlig trening hvor man setter alt for store krav eller skylder på hunden når ting går galt.
7.Utukt
???? Denne dødsynden tar jeg når jeg er kommet hjem fra hundetrening....

Morten Egtvedt sa...

Hehe... dine dødssynder var mye bedre enn mine, Marianne. :-))

Aud V sa...

.. her var mange gode forslag. Marianne sine var glimrande. Nå lurer eg på om det er dødssynd å bruke link til artiklar du har skrive ( og lagt link til i bloggen din) i min blogg? Eg er fersk bloggbrukar og prøver å skrive om gleder og utfordringar i trening av ein hund med atferdsproblem. Og til inspirasjon, til hjelp og til diskusjon med gode treningsvener er artiklane og bloggen din stadig på tapeten. Nå vil eg jo at andre og skal finne artiklane eg stadig viser til. Altså er det dødssynd og brot på åndsverkslova eller er det bare kjempegod reklame for deg :-)

Morten Egtvedt sa...

Hei Aud!

Neida, å linke til artikler og blogginnlegg er ingen synd. Tvert imot er det bare veldig hyggelig om du vil gjøre det. :-)

Man kan som regel linke til hva man vil uten å synde mot Åndsverkloven. Det er når man kopier tekst og publiserer at man krysser grensen.

Lykke til med bloggen din!

Tonje S sa...

Herlig innlegg, Morten!

Jeg har forresten hørt at det også finnes 7 hellige dyder som kan hjelpe til med å utligne dødssyndene. Så som ekte aspirerende klikkertrener så velger jeg heller å fokusere på hva jeg bør gjøre, kontra alt jeg ikke bør gjøre...Og dermed slipper jeg unna å måtte innrømme at jeg har vært skyldig i flere av punktene på lista di! Hihi!

Lone sa...

Enig med Tonje! Dessuten tror jeg det er en dødssynd i seg selv å lage dødssynder for andre. Å se sine egne er derimot greit.

Håkon sa...

Jeg synes manglende pragmatisme/manglende resultatorientering er en stor synd (kanskje særlig i klikkertrening).

For mange av oss er det viktigere å være idealistiske og nærmest akademiske når det gjelder hundetrening, enn å være lidenskapelig opptatt av hva som faktisk funker og ikke (dette behøver selfølgelig ikke å være motstridende : ).

Jeg opplever at mange av oss har lettere for å spørre "er dette klikkertrening?" enn å spørre "er dette bra trening?"... (heldigvis er "klikkertrening" og "bra trening" ofte synonymt).

En annen synd er at klikkertrenere selv ikke er med på at det jeg nettopp har skrevet er en stor synd, og det er vel det man kaller hovmod :)

Maria Y sa...

Min största synd:
att jag inte utnyttjar mina hundars fulla potential...

Anonym sa...

Vad är Dovenskap, på svenska?