tirsdag, desember 25, 2007

En liten treningsrapport

Lenge siden siste treningsrapport med Kira, så her kommer en liten oppsummering på det vi har jobbet mest med i det siste. Kira er nå ca. 9 mnd gammel, og har alle grunferdighetene på reportoaret. Noen GF´er mer flytende enn andre selvfølgelig, men vi har nå begynt å jobbe mer målrettet på enkeltøvelser i tillegg til å finpusse de grunnferdighetene vi mangler litt på.

Lekutvikling: Kira leker nå stort sett med alt mulig som jeg vil at hun skal leke med. En hvilken som helst kjedelig gjenstand som jeg holder i hånda kan enkelt brukes som forsterker, enten ved at jeg kaster/drar med den, eller bare gir henne den i munnen (hun er en ganske ekstrem retriever). Jeg har prioritert lek med tennisball ettersom dette etter min smak er verdens mest praktiske forsterker. Den tar liten plass i lomma, og kan kastes langt! Bruker også mye kong i snor, drakamp med fille, drakamp med kobbelet i tillegg til godbiter som forsterker.

Eksplosive starter: Den siste måneden har jeg trent mye på grunnferdigheten "eksplosive starter" med Kira. Dette er en morsom grunnferdighet å trene ettersom hun begynner å bli såpass heit på kong og drakamp/jaktlek. Jeg prøver å trene like mye på eksplosive starter både fra sitt, ligg og stå. Jeg legger vekt på at hun skal "vente eksplosivt" frivillig. Når jeg tar fram kongen fryser hun raskt i sitt, stå eller ligg og holder posisjonen mens jeg går noen meter unna uten at jeg trenger å be henne vente, bruke håndsignal el.l.

Jeg skriver en utfyllende artikkel om trening på eksplosive starter i Canis nr. 1/2008 som kommer i februar.

Hold fast: Jeg har også nettopp gjennomført en 2-ukers antityggekampanje. Denne var dessverre ganske nødvendig, og jeg ville bli kvitt unødvendig gnafsing på apportene før det ble for inngrodd. På Kira har jeg kjørt mer lek med diverse gjenstander enn jeg har gjort med mine siste to klikkertrente hunder. Økt "gjenstandsinteresse" har sine fordeler, men det kan også gi endel tygging med på kjøpet, og det stiller derfor større krav til den "formelle" apporteringstreningen. Jeg har derfor måttet jobbet litt ekstra med at hun skal holde/bære gjenstander uten å tygge. Jeg har trent henne på å holde/bære gradvis lenger for å få klikk/belønning. Måtte bruke endel godbitskål for å ikke få tygging i starten, og gikk over til å belønne fra hånda etterhvert som det gikk bedre. Etterhvert begynte jeg også å ta fra henne apporten hvis hun tygde, og lot henne bare få klikk hvis hun holdt fast helt uten å tygge i det hele tatt. Dette var et pirkearbeid i starten, men vel verdt arbeidet når hun først tok poenget.

Fremmadsending/gå foran: Jeg har bestemt meg for å kun trene på LP elite/bruks klasse A øvelser med Kira fram til disse sitter, og først da begynne å tenke på LP kl 1/ bruks kl. D. Det er bare logisk å bruke mest tid på de øvelsene som tar lengst tid å trene inn, derfor begynner jeg med dem med en gang de nødvendige grunnferdighetene er på plass. En av de mest tidkrevende øvelsene er bruks-fremmadsendingen og vi har jobbet mye med et av delmomentene, at hunden skal gå foran meg i gangfart. Dette delmomentet kan også brukes i øvelsen gå foran, så jeg trener disse paralellt. Brukte target de første 7-8 repetisjonene, men gikk deretter raskt over til fri-shaping (med strategisk belønningsplassering) slik at hun ikke skulle få så stort drag framover. Jeg vil heller at jeg "skyver" henne framover, enn at noe "drar" henne framover. Foreløpig går hun i fint tempo hvis det ikke går mer enn maks 4-5 meter mellom hvert klikk. Har det ikke så travelt med å øke lengden mer foreløpig. Vil heller befeste tempoet først. Kommer sikkert til å skrive mer om denne øvelsen når jeg har kommet litt lenger. Morsom øvelse!

Rundering: Her har det blitt lite trening den siste måneden. En treningsøkt i forrige uke viste tydelig at jeg ikke må la det gå så lang tid mellom hver gang. Jaja, snøen forsvinner vel snart... skal prioritere meldingstreningen så lenge.

Spor: Det har ikke blitt mye sportrening siden snøen kom, men har et prosjekt på gang for å gjøre henne "fullstendig gal" etter sporpinner. Skal skrive litt mer om dette senere.

Fri ved fot: Jeg liker posisjonen hennes ved foten veldig bra nå, og hun har brukbare holdter. Har foreløpig ikke latt henne gå mer enn 2-10 meter mellom hvert klikk. Fokuserer på det tekniske først, og så får vi øke lengden etterhvert. Hun er såpass belønningsjunkie at jeg ikke er så bekymret for utholdenheten. Vi må jobbe litt mer med bakpartskontrollen - hun har ikke 100% kontroll over de lange bakbeina sine ennå, for å si det pent...

Halsgiving: Halsgiving var den siste grunnferdigheten vi begynte å jobbe med. Det er greit å ha de andre adferdene godt på plass først før man begynner å forsterke bjefing for mye. Men det er viktig å ikke vente for lenge heller. Og i etterpåklokskapens lys ventet jeg nok et par måneder for lenge. Kira er en retriever av fine jaktlinjer, og de skal som kjent ikke lage noe lyd. Jeg måtte derfor slite ganske så mye for å få noen anstendige bjeffelyder ut av henne. Det ble mest "tispehyling" de første gangene, men nå begynner det å komme seg. Men letthalset er hun ikke, så jeg må jobbe litt for å få denne øvelsen bra nok...

Stimuluskontroll: Kira har generelt større "stimuluskontrollkompetanse" på denne alderen enn mine tidligere klikkertrente hunder har hatt. Man får mye stimuluskontrollkompetanse med på kjøpet ved å trene mye på doggie-zen og eksplosive starter ettersom venting på signal er inkludert i disse øvelsene. I tillegg har jeg med Kira i større grad sagt kommandoen i bakgrunnen samtidig som hun utfører adferdene frivillig. Adferdene trenger ikke å være helt flytende for å begynne med dette, Det er nok at de er "OK". Jeg venter imidlertid med trinn 4 i stimuluskontroll (ikke lenger forsterk adferden når den forekommer frivillig) til adferdene er helt flytende.

5 kommentarer:

Marita_H_E sa...

Takker for en særdeles inspirerende oppdatering på treningfsfronten din. Ingenting funker så bra for min egen lyst til å trene som å se en oversikt over hva andre driver med:) Har allerde planlagt å lage en oversikt over vår "treningsstatus" for øyeblikket.

Jeg håper du kan komme hit en tur til våren og ha et brukshundkurs for oss her i nord. Jeg var så fornøyd med det forrige, og klarte å legge bort min LP-fiksering i noen uker og starte NBF i høst, noe som ga mersmak til å satse litt på dette kommende sesong:)

Ønsker deg og familie en forsatt god jul og et godt nytt år!!

Hilsen Marita

Morten Egtvedt sa...

Hei Marita!

Gratulerer med debut i NBF! Jeg liker meg særdeles godt i Tromsø, så det er bare å sende meg en invitasjon hvis det er flere som vil ha kurs der oppe. Snøen bør vel ha forsvunnet til juli...? :-)

Marita_H_E sa...

Takker så mye:)

He,he, joda i juli er det nok ikke snø her heller... det er merkelig nok helt bart i Tromsø for øyeblikket, men regner med denne lykken ikke varer.

Invitasjon kommer, det kan jeg love:)

Hilsen Marita

Line sa...

skulle det bli et kurs med deg i tromsø skulle jeg gjerne likt å få tips om det. skulle være med i sommer da lone dreiv å planla men det ble uheldigvis ikke noe av det.
Line.

May Lisbeth sa...

Hei Morten,

Jeg lurer litt på hvordan du trener fri ved fot, og også hvordan du får hunden til å gå pent i bånd uten å gå helt ytterst i båndet. Kunne du skrive litt om dette?
Jeg bruker ikke klikker, men godbiter som forsterker.

May.