fredag, desember 14, 2007

Jeg hater "klikkerkurs"!

Det begynner etterhvert å bli mange hundeskoler som tilbyr "klikkerkurs". Det er tydelig at mange hundeskoler merker økt etterspørsel fra hundeeiere som vil lære mer om klikkertrening, og dermed er det mange som hiver seg på bølgen og setter opp egne klikkerkurs i tillegg til sine andre kurs. Hvis du virkelig vil lære klikkertrening har jeg imidlertid et godt (dog ikke helt objektivt) råd til deg: LIGG UNNA SLIKE "KLIKKERKURS"!

I stedet for å kaste bort pengene på et "klikkerkurs" bør du melde deg på et valpekurs, et kurs i konkurranselydighet, hverdagslydighet, spor, rundering, agility, freestyle eller hva som helst - hos en hundeskole der klikkertrening er en SELVFØLGE på alle kurs. Å bruke klikkertrening bør være så selvfølgelig at ordet "klikker" ikke engang trenger å nevnes i kurstittelen.

For man må jo spørre seg: Hva er grunnen til at noen hundeskoler føler at de må kjøre egne klikkerkurs, mens de fortsatt bruker andre metoder på de fleste andre kursene sine...? Stoler de ikke på klikkertrening likevel? Eller vet de ikke hvordan klikkertrening kan brukes til hverdagslydighet, konkurranselydighet, bruks eller agility? Er klikkertrening bare en eksotisk metode som er morsom å lære litt om og som til nøds kan brukes til triks og sånn, men som egentlig ikke duger til skikkelig trening? Har da instruktøren virkelig noen særlig kompetanse i klikkertrening? Jeg stiller flere spørsmålstegn ved dette, og håper flere etterhvert gjør det samme.

Så mitt gode (og fullstendig subjektive) råd blir at hvis du først vil lære om klikkertrening bør du velge en hundeskole der klikkertrening er en integrert del av hundeskolens filosofi. En hundeskole der klikkertrening som metode alltid er førstevalget uansett hva man skal lære hunden. En hundeskole der instruktørene behersker klikkertrening så godt at de kan bruke den til mange forskjellige hundesporter. En hundeskole der ikke bare hundene, men også hundeeierne blir trent etter klikkertreningsprinsippene.

18 kommentarer:

Klicker sa...

Att bannlysa "klickerkurser" är väl ändå att ta i!
Inom SBK finns ju inte ens en instruktörsutbildning inom klickerträningen, så det kommer nog att dröja innan lokalklubbarna här inför enbart klickerträning på sina kurser. Dessutom finns det fortfarande motstånd mot denna träningsmetod ute på klubbarna.
Jag håller med Dig att det borde vara självklart med klickerträning, men det tar tid att vända på en elefant och alla instruktörer har ej heller varken utbildning eller erfarenhet inom området. De som vill utbilda sig till "Klickertränare/instruktör" har kanske inte varken råd eller möjlighet att gå de privata skolorna. Dessutom bör det finnas en valfrihet för hundägarna vilken metod dom vill använda, så länge den inte går ut på bestraffning.
Om man vill gå en "klickerkurs" bör man som alltid ta reda på instruktörens utbildning och erfarenhet!
På en av de klubbar jag tillhör är intresset svalt för klickerträning hos styrelsen och då kan Du räkna ut resten själv.
Jag är själv utbildad "Klickertränare" hos Canis och ville hålla kurs i grunderna, med teori och praktik, för att introducera metoden på klubben, men detta tilläts inte.
Så det kommer nog att dröja innan det finns enbart klicker hos de flesta hundskolorna, i varje fall i Sverige.

Karianne sa...

Jeg er ganske enig! Har vurdert andre hundeskoler, som også har "klikkerkurs", men har hørt at de også bruker en del andre metoder som ikke er forenlig med klikkerfilosofien.
Men er det noen andre enn Canis, og nå Klickerklok.se, som har klikkertrening gjennomgående på alle kursene sine? Når Thomas og Fanny flytter kursene sine til Vestby har jeg dessverre ikke mulighet til å gå hos de lengre, siden jeg ikke har bil. :(

METTELINE SEVERINSEN sa...

Hej Morten
Super provokation - og super enig. Så til alle nye som gamle hundeejere. stil krav til jeres hundeskole. De skal have styr på deres indlæringsteori, arbejde med timing, kriterier, forstærkning og forstærkningsfrekvens og ikke abstrakte begreber som f.eks lederskab.
Hej fra Metteline

Kari-Anne&Heidi sa...

Eehh....kanskje litt på grensa til useriøst med slike påstander om andre hundeskoler?

Du kan ihvertfall å provosere frem en diskusjon, Slemme-Morten ;-)

Men, syns du stiller gode spørsmål. Blir spennenende å se om noen tar til motmæle her :-)

Når jeg tenker etter, så synes det å være utbredt at man oppfatter klikkertrening som en form for "hundesport", hvor det er om å gjøre å få hunden til å tilby flest mulige frivillige adferder. Eller drive med shaping og triksing hjemme på stuegulvet. Jeg ser at du i tidligere innlegg stadig må oppfordre folk i egne rekker om å komme seg videre og ikke bli stående å gnu på frivillige grunferdigheter i evigheter. Har selv tatt til meg oppfordringene dine, og har tvingt meg selv til å få fokus fremover mot ferdige øvelser :-D

Anonym sa...

Nei,Morten....nå er det kanskje på tide å komme ned fra sin høye hest... Tror jammen det er konkuranse du er bekymret for jeg....
Man skal vel heller være glad for at hundeskoler tilbyr "klikkerkurs". Det er jo ikke alle som har mulighet for å gå kurs hos Canis....og da er det jo supert at de kan lære mer om klikkertrening andre steder?!?!
Jeg unnskylder deg med at innlegget er skrevet en fredag...du var sikkert sliten og frustrert etter en lang uke;-).

Morten Egtvedt sa...

hehe... ikke så veldig sliten. Og joda, "klikkerkurs" er vel bedre enn ingen klikkerkurs. Men det er viktig å sette ting på spissen for å skape debatt :-)

Margareta sa...

När jag startade min hundskola i Kiruna (med klickerträning som enda metod i allt vi lär!) - så skapade det ganska mycket...diskussion (milt uttryckt!) hos andra "aktörer" här i stan. Jag brydde mig då ganska mycket om hur dom tränade - och fick ett jättebra råd av min företagscoach:
"Lägg inte energi på att lyfta fram andras ev. brister - utan fokusera du på att din hundskola blir BRA"!
Och det återkommar jag till ständigt; när jag ser felaktigheter hos "dom andra".

Så planera istället för sommarkurs för oss som vill fortbilda oss i Klickerträning :-)

Anonym sa...

Litt mer av dette så er trosbekjennelsen klar - de som ikke kan velge den smale sti kan finne noe annet enn hund å holde på med

Anonym sa...

Synes jeg hadde hørt noe som minnet om dette før - tror det er hentet fra en bok på samme størrelse...

Anonym sa...

Det er ganske kraftig kost som kommer i dette blogg innlegget. Bare overskriften får meg til å reagere. Da tenker jeg på at dette kommer fra en seriøs hundeskole. Hater er et ganske kraftig ord.
Det og gå ut å ”sverte” andre hundeskoler på denne måten får meg til sette spørsmålstegn ved sin egen seriøsitet! Hva får deg til å oppfordre folk til å ”ligge unna slike klikkerkurs” Vet du hvem alle disse instruktørene er? Hva de står for og hvilken kunnskap hver enkelt sitter inne med? Man skal da ikke behøve å sverte andre for å fremheve seg selv???
Jeg har alltid følt at Canis har vært en slik hundeskole som seriøst mente at det er flott at denne treningsmetoden blir tatt i bruk av andre og delt rikelig med informasjon og kunnskap med alle som ville lese og høre. Hva skjer nå??
Så reagere jeg på at en seriøs hundeskole skjærer alle hundeskoler over en og samme kam. Det finnes mange bra hundeskoler rundt om kring i det langstrakte land. Og jeg syns jo faktisk det er en fordel at de kan tilby klikkerkurs på sine hundeskoler også. En annen ting som slår meg er jo at Canis utdanner ganske mange instruktører selv, og det er vel ikke alle de som får jobb hos Canis. De må jo være gode representanter til å holde klikkerkurs enten i egen regi eller innen klubber eller hundeskoler. Eller er ikke de gode nok instruktører til å holde kikkerkurs? Tviler Canis på at de ikke kan beherske klikkertrening også?
Man bør selvfølgelig undersøke hvilken treningsmetode hundeskolen bruker og hvilken kunnskap og kompetanse instruktørene har. Dette vil jo gjelde samtlige hundeskoler tenker jeg. Jeg tror det finnes varierende instruktører på alle hundeskoler inkludert Canis sin hundeskole også. Min oppfordring er å ikke sverte andre for å fremheve seg selv!

Anonym sa...

Henger meg på kommentaren over! Helt enig!!! Dette ble bare for useriøst.... Det svekket inntrykket av Morten/Canis veldig... Vel har jeg hørt mye rart om Canis,men dette toppet vel det hele.... Trist... Jeg melder meg heller på kurs hos en annen hundeskole!

Anonym sa...

Dette var skuffende Morten.Ingen er vel i tvil om at Canis er best på Klikkertrening slik du har definert det, og vi er mange som har lært mye på ymse kurs hos dere. Det er likevel et par ting jeg kanskje hadde forventet meg en litt større bevissthet om.

Det ene er at det er nokså historieløst å tro at klikkertrening har funnet sin endelig form og sitt endelige potensiale – det er nettopp gjennom den prosessen at flere og flere tar det i bruk og gjør det til sitt eget at utvikling skjer. Samtidig betyr det selvfølgelig at du mister kontrollen og eiendomsretten til klikkertrening. Det er mange dyktige hundetrenere i dette landet, enten de bruker klikker eller ei, og det er når alle disse lærer seg klikkertrening og gjør det til sitt at utviklingsmulighetene virkelig utløses. Det er mulig du ser for deg at du kan alt om hundetrening, men der er typer av hundesport du aldri har prøvd og heller ikke har tenkt å prøve. Disse kan likevel ha utbytte av klikkertrening, og kanskje de verken har tid eller lyst til å sitte på gjerdet og vente til Canis finner opp kruttet for dem. Kanskje virker det som en bedre strategi å lære seg klikkertrening så godt en kan og deretter prøve å ta det i bruk på det en selv driver med? Jeg tro at også du utviklet Canis klikkertrening på bakgrunn av den kunnskap og de ferdigheter du tilegnet deg som hundetrener i forkant? Det er vel kanskje litt arrogant å tro at ingen andre en deg er i stand til å gjøre egne grep?

Ære være deg for det du gjør og har gjort for klikkertrening på i Norge og andre steder, men husk at hovmod står for fall. I det øyeblikket du begynner å innbille deg at det bare er du som kan utvikle dette videre, har du tapt muligheten til å utvikle deg. Kunnskap utvikles gjennom å deles, og du kan ikke utdanne halve landet til klikkertrenere og forvente at de ikke gjør bruk av det. Lang verre er det å ønske at de ikke skal bruke det!

Det er tungt å se ens elever blir bedre enn en selv, men det er jo nettopp det som understreker suksessen! Du kan ikke få kalde føtter nå! Klikkertreningen kommer ikke til å vinne dette landet ved at alle ser til Morten Egtvedt for forkynnelsen av den eneste rette veg. Tvert imot kommer dette til å skje når folk gjør det til sitt eget, og bruker sine egne kunnskaper for å finner nye og andre muligheter innenfor klikkertrening. Det kommer ikke alltid til å være slik du hadde tenkt deg, men det er en del av pakke. Jeg ikke trodd at du skulle innta skyttergraven nå.

Klikkertrening slik Canis/Morten Egtvedt definerer er et helhetlig, veldefinert konsept som gir en oppskrift for hvordan man kan bruke denne formen for klikkertrening i et par av de norske konkurranseformene. I tillegg utdanninger Canis stadig instruktører som kommer med sine interesseområder hvor klikkertrening kan anvendes. Mener du at denne gruppen som skal ha monopol på klikkertrening? Husk at dette er ikke den eneste eksisterende eller mulige anvendelsen av klikkertrening. Andre trenere, f.eks Karen Pryor og Bob Bailey, gjør enkelte ting annerledes, men mener du derfor at vi ikke har noe å lære av slike mennesker?

Og sist men ikke minst selv om andre har nevnt det. Å rakke ned på konkurrentene for å fremheve seg selv, kan lett slå tilbake. Ingen har respekt for den type angstbitersk markedsføring.

Kari Anne sa...

En plass må enhver hundeskole begynne. Å annonsere klikkerkurs og samtidig holde andre kurs, er etter min mening ren forretningsteft. Det er svært mange hundefolk som fremdeles sverger til det jeg kaller gamle og utrangerte metoder, og skulle enhver hundeskole som har "sett lyset" forandre alle kursene sine over natta, ville de nok mistet kunder.

Syns det er smart, jeg, å begynne i det små med disse klikkerkursene (å annonsere metode luker ut motstandere og lokker tilhengere). For på den måten kan de som har deltatt på klikkerkurs fortelle om hvor effektivt og spennende metodene er når de blir spurt av andre som vurderer den hundeskolen.

Jeg kan forstå utropet ditt dersom de annonserer klikkerkurs og leverer nakkeklyp og kjeft. Men å forlange at alle hundeskoler skal kun klikkertrene og derfor ikke behøve å annonsere metode er å være VELDIG utålmodig.

Anonym sa...

Jeg synes du tar munnen for full nå.
Egentlig har jeg hatt et positivt syn på det Canis står for, men nå kommer jeg litt i tvil.

Jeg synes du biter deg selv i halen. Det er jo ikke så lenge siden du skrev innlegget ditt ved tittelen "Syv dødssynder i hundetrening", nærmere bestemt november 17, 2007.

Kanskje du først må bli enig med deg selv?

Grethe sa...

Skjønner litt av poenget ditt.
Har hørt om folk som har deltatt og sett på klikkerkurs der fysiske håndteringer er det hunden jobber for å unngå, der klikkeren har vært markør på "nå gjorde du riktig og du får ikke skjenn men heller en godbit". Der ting ikke er bygd opp på frivillig atferd osv osv..
Kurs der klikkertrening får et dårlig rykte fordi instruktørene ikke har satt seg inn i stoffet og elevene ikke får oppleve hva klikkertrening faktisk er.

Men man skal vel ikke dra alle under en kam som andre sier. Man kan ikke forvente at alle i de diverse lokalklubber skal gå over til klikkertrening. Likevel kan det være enkeltpersoner som leser, graver etter stoff, prøver, feiler og kommer på kurs hos dere. Og som faktisk blir så flinke at de har bred kunnskap, erfaring og passer til å holde kurs for andre som ikke kan noe.

Og presisere at det er et klikkerkurs i en klubb der fysiske påvirkninger eller lokking er vanlig syns jeg er en bra ting. Da kan folk som er nysjerrig få lov til å prøve seg litt + de får en innføring i å lære seg teorien. Heller se på personen som holder kurset enn klubben er nå min mening.

Anonym sa...

Dette er det teiteste jeg har lest! Mitt inntrykk av canis har fallt i søpla for lenge siden.

Greit nok at dette er en "her selger vi canis for alle penga"-blogg, men en plass må grensa gå!

Dette er bullshit, og jeg kjenner jeg blir sjikkelig provosert over måten du manipulerer alle leserne til å velge canis. Nei, takk! Denne bloggen er ikke noe for meg!

Anonym sa...

Jeg er glad du er tydelig i hva Canis står for, Morten.
Jeg har ikke hatt gleden av å gå kurs i klikkertrening hos Canis, ettersom det ikke finnes noe her i distriktet. Derimot finnes det MYE av trening med el-halsbåd og stygge metoder rundt her hvor jeg bor. Det som provoserer vettet av meg er at de samme personene med mørbanka hunder mener de bruker klikkertrening - Jeg venter og lengter etter muligheten til å få gå et klikkerkurs i Canis ånd :)

Mofassah sa...

Jeg er klar over at dette er et gammelig blogginnlegg, men det er jo litt artig å lese følgende på forsiden av Canis.no:

Gratis kurs i klikkertrening
Meld deg på Canis Hundeskoles 7-dagers epostkurs i klikkertrening!


Feie for egen dør, kanskje?