torsdag, januar 17, 2008

TagTeach på norsk ungdomsskole

På Aftenposten.no kunne vi igår lese om Allergot ungdomsskole som har startet et forsøk med bruk av TagTeach i undervisningen. Et utrolig gledelig og positivt tiltak, og jeg ønsker rektor Thomassen og hele lærerkollegiet lykke til. De kommer til å trenge det...

Da Canis begynte å skrive om klikkertrening for hunder for over 10 år siden, mente vi selv at vi var ganske modige. Men jeg lover dere at den motstanden vi opplevde blir ingenting imot det som venter rektor Thomassen og de andre lærerne på Allergot...

For alt som lukter av behaviorisme/adferdsanalyse er bortimot umulig å markedsføre ovenfor personer som ikke har kunnskap om prinsippene (så lenge du ikke jobber med dyr eller mennesker med lærevansker - da er det visstnok helt greit å bruke de mest effektive metodene...). Og her er det snakk om å innføre metodikken i skoleverket - der det i tillegg til uvitenhet også finnes relativt fastgrodde myter om behaviorisme blant pedagogene. Beskyldninger om å "drive hundedressur på elevene" eller "behandle elevene som roboter" hører til de vanligste beskyldningene. (Merkelig at å kjefte på elevene sjelden blir omtalt på samme negative måte...). Å innføre TagTeach i skoleverket kan vel best sammenlignes med å krabbe inn i hulen til en sovende bjørn i begynnelsen av april og sparke han i bjellene...

At beskyldninger om hundetrening av elever blir dratt inn er forsåvidt ikke helt uventet. Rektor Thomassen er selv en meget dyktig hundetrener. Jeg kjenner henne godt fra Norske Redningshunder der hun har vært aktiv i flere år. I tillegg er hun gift med nåværende sjef for Forsvarets Hundeskole (ingen skal beskylde den familien for å være redd for krevende lederutfordringer... :-)

Thomassen har nylig fullført Canis Hundeskole sin 1-årige klikkertrenerutdannelse, og hun og lærerne på Allergot deltok i høst på et TagTeach-kurs arrangert av Canis Hundeskole avd. Sørlandet. Så vi i Canis er litt stolte over å ihvertfall være litt medskyldige i dette forsøket. For å støtte rektor og lærere på Allergot bør imidlertid all tilknytning til hundetrening sannsynligvis tones ned så langt det er mulig. Utfordringene er jammen store nok fra før...

Men jeg kan ikke dy meg helt, og minner om et innlegg jeg skrev 2006. Vi trenger flere gode hundetrenere i norsk skoleverk. IKKE fordi vi skal "dressere" elevene, men fordi kunnskaper om adferdsanalyse sannsynligvis er langt større blant (gode) hundetrenere enn blant norske lærere. Jeg tror et større fokus på konkrete adferder, i stedet for å bare snakke om "holdninger", "disiplin" og andre abstrakte begrep, er noe skolen trenger (mindre klasser og mer penger hadde helt sikkert også gjort seg...).

Jeg anbefaler alle å gå inn og se på diskusjonen av artikkelen på Aftenposten.no. Her kan man virkelig lese mye rart. Og det er verd å merke seg det store antallet innlegg - det sier litt om hvor store reaksjoner dette skaper. Et morsomt poeng er at mye av kritikken er slående lik kritikken av klikkertrening for 10 år siden. Først og fremst kjennetegnes kritikken av at folk henger seg opp i selve klikkeren - som om den hadde en hovedrolle i TagTeach.

Men verken klikkertrening eller TagTeach handler om klikkeren. Det handler først og fremst om POSITIV FORSTERKNING, FLYT-BASERT OPPLÆRING, FOKUS PÅ OBSERVERBAR ADFERD, og å dele opp store læringsmål i SMÅ KONKRETE DELADFERDER. OK, og kanskje litt om klikkeren i tillegg. God timing er jo alltid kjekt, men på ingen måte nødvendig. Klikkertrening og TagTeach er forresten ikke identiske metoder heller.TagTeach dreier seg f.eks. mye mer om å snakke enn å klikke ("Tag-talk" er et eget begrep). TagTeach er kort sagt et helt system som inneholder mye mer enn å bare klikke for riktig adferd. Jeg skal skrive mer om forskjellene mellom TagTeach og klikkertrening en annen dag.

Personlig har jeg meget stor tro på TagTeach. Jeg synes hele konseptet er nærmest genialt. De fleste instruktørene hos Canis Hundeskole er TagTeach-sertifisert, og fra i år har vi innført TagTeach-sertifiseringen som en obligatorisk del av instruktørutdannelsen vår. Det vanskeligste med å holde hundekurs er jo å lære opp hundeeierne, og derfor ser jeg ingen grunn til at vi skal bruke mindre effektive opplæringsmetoder på hundeeierne enn vi gjør på hundene. Det er ikke dermed sagt at jeg vil bruke TagTeach i 100% av tiden jeg underviser - og det gjør selvfølgelig ikke lærerne på Allergot ungdomsskole heller. TagTeach er et nyttig supplement til andre instruksjonsmetoder og brukes i tilfeller der det er hensiktsmessig.

Jeg ønsker alle på Allergot lykke til med prosjektet og håper inderlig at de om 2-3 år kan slå i bordet med dokumenterte resultater. Det er nok den eneste måten å stoppe (ihvertfall dempe) kjeften på kritikerne. Jeg håper rektor Thomassen lykkes i å få hele lærerkollegiet til å dra lasset sammen. Da tror jeg dette vil bli veldig bra! Heldigvis er rektor Thomassen defintivt en dame som kan lykkes med sparke bjørnen i bjellene - og etterpå få bjørnen til å innrømme at det var akkurat det den trengte :-)

Du kan lese mer om TagTeach på www.tagteach.com. Canis selger også en DVD om TagTeach for de som vil lære mer.

5 kommentarer:

Karianne sa...

Mmm, skeptisk jeg.
Hvor var belønningen her? Klikket i seg selv er jo ikke belønning, så lenge belønningen ikke kommer like etterpå, i form av twist eller ekstra lange friminutter?

Jeg er veldig for konseptet klikkertrening på barn, men den tekniske duppeditten for å lage en ensartet lyd uten betydning, på 20 individer i samme rom, virker for meg som en litt meningsløs metode. Hva betinger denne forsterkeren?

Jeg sier ikke at "hundetrening" på barn ikke nytter, men man må også være litt obs på at barn og hund ikke er helt det samme, og ikke fungerer helt likt.

Rita sa...

Hei Morten!
Fantastisk interessant og lærerik blogg du har!

Det er en ting jeg lurer på; hvordan vet elevene hvem det ble klikket på? Og hva er belønningen?

Ellers må jeg bare få gjøre deg oppmerksom på en liten detalj... Etter å ha lest bøkene dine, og massevis av ting du har skrevet på canis.no; det skrives "blant", ikke "blanDt". Bagatell, men det er jo greit å få ting riktig når man tross alt skriver for et såpass stort publikum:)

Stå på videre! *Klikk!*

Anonym sa...

Hei
Torun skal være med på Grosvold i kveld - følg med :-)
mvh
Nina
www.hundifokus.no

Kari-Anne&Heidi sa...

Ja minnsann! Jeg så rektor Torun på TV i går :o)

Hva tenker du når hun sier at Tagteach har sine begrensinger i skolen? Du er jo selv lærer, så regner med at du har noe du skulle sagt ;o)

Maria Y sa...

Vi människor är ju så finurligt utrustad med egna inbyggda belöningssystem. Vi blir ju t ex glada av bara informationen att vi har gjort rätt, i alla fall när det gäller sådant vi är angelägna om att lära oss.
Sedan är det också fullt möjligt att koppla TAGgarna till materiella belöningar också. Normalbegåvad människor kan ju både räkna och planera framåt, så man alltså samla på TAGgar och behöver inte få gotta i munnen efter varje TAG :-)