onsdag, februar 13, 2008

Don`t feel - THINK!

Under frokosten en dag under ClickerExpo i Los Angeles snakket vi med en amerikansk hundetrener som jobbet på en kennel for omplasseringshunder. Hver uke fikk de inn 27 nye hunder (det er ikke mangel på herreløse hunder i USA). Hennes jobb var å aktivisere hundene mens de var på kennelen og trene dem såpass at det ble lettere for nye eiere å overta hunden.

Treneren var utdannet av Jean Donaldsson, forfatter av den velkjente boka The Culture Clash. Når hun fortalte at hun skulle begynne å jobbe med omplasseringshunder hadde hun fått et godt råd av Jean som hun hadde tatt med seg:

"Don´t feel - THINK! Everybody can love dogs, but it is good dogtraining that saves lives."

Jeg kan tenke meg at det ikke er helt enkelt å holde seg kald og profesjonell når man daglig ser så mange hundeskjebner, men jeg tror dette er et veldig godt råd...

3 kommentarer:

Maria Y sa...

Å min ridtränare säger hela tiden "Tänk inte så mycket Maria, "känn"! :-)

Morten Egtvedt sa...

Hehe...ja, for noen er det nok mulig å tenke for mye også :-))

Dina sa...

JAAAA..man KAN (=vi er nogle der bliver) blive handlingslammede af at analysere situationen til atomer. Men jo- jeg forstår pointen. Følelserne er gode at have med men skal ikke styre processen.