fredag, april 18, 2008

Belønningsplassering & adferdsøkonomi

I går brukte jeg belønningsplassering på en adferd på en måte jeg ikke har gjort før. Det var interessant å se hvor fort adferden forandret seg.

Jeg trente ligg med Kira. Hun har helt fra hun har vært valp konsekvent rullet over på den ene skinka når hun legger seg ned. Dette er veldig typisk for unge retrievere. Jeg har ikke brydd meg om dette foreløpig, men i går tenkte jeg det var på tide å jobbe litt med saken. Hun begynner å få nok kontroll på de hengslete beina sine til å lære dette nå.

Når hun la seg klikket jeg uansett hvordan hun la seg. Hvis hun la seg på høyre skinke kastet jeg godbiten til høyre for henne. Hvis hun la seg på den andre skinka kastet jeg godbiten på den andre siden. Hun måtte dermed konsekvent rulle seg over når hun reiste seg opp for å ta godbiten. Jeg plasserte med andre ord konsekvent godbiten på den siden der det var mest energikrevende for henne å få tak i den når hun lå på siden.

Allerede på den femte repetisjonen sluttet hun å legge seg på siden og la seg ned i en fin sfinx-ligg. Da belønnet jeg midt mellom frambeina hennes.

En god måte å forklare hvorfor dette fungerer er ved å henvise til adferdsøkonomi (behavior economics). Jeg hørte om dette konseptet første gang når Bob Bailey var på besøk hos Canis i fjor høst. Dyr vil alltid forsøke å tjene forsterkere på en måte som er minst mulig energikrevende. Når det er mer energikrevende å få tak i godbiten ved å legge seg på skinka, vil hunden tilpasse adferden sin for å finne en lettere måte. Og det mest logiske når man aldri vet hvilken side godbiten kastes på, er å legge seg som en sfinx slik at det er like lett å reise seg til begge sider - og da kan vi i tillegg gjøre det særdeles enkelt å ta godbiten ved å belønne midt mellom bena uten at den trenger å reise seg. Reglene i regnestykket er altså 1) legger du deg på siden blir det slitsomt å ta godbiten 2) legger du deg rett som en sfinx blir det veldig enkelt å ta godbiten. Og da er det liten tvil om hvilken adferd som vil øke mest i sannsynlighet.

Jeg må selvfølgelig kjøre dette i endel økter til før hun helt slutter å legge seg på skinka, men det er interessant å se hvor mye shaping man kan spare seg bare ved å tenke litt belønningsplassering noen ganger.

Du kan lese mer om belønningsplassering (eller "Strategisk levering av forsterker" som vi også kaller det) i Lydighetstrening i teori og praksis.

5 kommentarer:

Elin sa...

Utrolig genialt! Og enkelt! Dette må testes ut!

Rita sa...

Fantastisk enkelt! Helt ufattelig at man ikke har tenkt på dette selv, det virker jo som en selvfølge.

Men, noen må jo få æren av å være den første:)

Morten Egtvedt sa...

Slett ikke sikkert at jeg er den første som har tenkt på dette (det skulle isåfall forundre meg), men dette var ihvertfall første gang JEG tenkte på dette på akkurat denne adferden :-)

Anonym sa...

Kanske därför jag fått min labbe att ligga som en sfinx? Jag har nämligen länge belönat mellan frambenen när han legat ner, men har haft tanken "Belöna i position" som skäl till det...
Och nu ligger han jättesnyggt!

Rita sa...

Ja jeg har da slettes ikke sagt at du får æren, selv om NOEN får den;) ;)