tirsdag, april 29, 2008

Protestliste mot "Hundehviskeren"

Det er nå nøyaktig 24 timer siden Canis startet en protestliste mot programmet "Hundehviskeren" som vises på TVNorge. Foreløpig har 1895 personer skrevet under på lista (og ca. 20 personer har sendt meg diverse "hatmail" det siste døgnet - takk til dere også :-)

At 1895 personer har underskrevet på 24 timer høres jo i utgangspunktet veldig bra ut. Men jeg tror vi skal innse at vi som står på denne lista er en minoritet (det er vel minst 2-300 000 hundeeiere i Norge...). Jeg tror faktisk flertallet av norske hundeeiere synes "Hundehviskeren" er et helt OK program - ja, mange synes faktisk det er kjempebra.

Det er flere ting med "Hundehviskeren" som er bra. Millan snakker mye om at aktivisering er viktig. Det er vi selvfølgelig helt enige i. Legger vi til litt kjendisfaktor, litt amerikansk TV-magi, og det faktum at flertallet av norske hundeeiere fortsatt mener at det er helt normalt å straffe hunden når den gjør noe "galt", er det slett ikke overraskende at TVNorge trygt kan overse protestene fra oss. De anser oss sannsynligvis som nyttige idioter som hjelper dem med markedsføringen, og de kan enkelt avfeie protester med en standard formulert epost som de sender ut til alle som klager.

Konklusjon? Vi som står på underskriftslista har en KJEMPEJOBB å gjøre... (selv om vi selvfølgelig kan gi blaffen og hygge oss med treningen av våre egne hunder i stedet).

Folk som liker Hundehviskeren er slett ikke voldelige eller dyremishandlere. Det grunnleggende problemet er at flertallet av norske hundeeiere ikke vet at det finnes alternative metoder til å trene vekk uønsket adferd. De har aldri sett en hundeaggressiv hund bli trent med klikkertrening, som f.eks. beskrevet i boka Klikkertrening og dempende signaler.

Jeg har vært der selv. For 18 år siden greide jeg rett og slett ikke å se andre alternativer til å rykke i båndet for å få hunden min til å slutte å dra. Jeg syntes det hørtes veldig logisk ut å straffe hunden "fordi det er slik andre hunder gjør med hverandre, og derfor er det naturlig for dem" (ordet "naturlig" har forresten vært en gjenganger i hatmailene jeg har fått siste døgn). Hva som er "naturlig" med å kvele hunden har jeg fortsatt ikke forstått - enda mindre at dette på noen måte skal være bra trening. Men det er lettere å kjøpe overtro når man ikke kjenner til alternativer. Spesielt når det faktisk virker... Hunder er ikke dumme - de gjør som regel det som trengs for å unngå ubehag.

Så hva kan man gjøre? Gi folk alternativer! Og innse at man ikke kan "redde" alle. Men trøst deg ihvertfall med at du ikke er HELT alene (hei, det er minst 1895 av oss!), selv om det kan føles slik av og til.

2 kommentarer:

Bobbelur sa...

Takk!
Oppropet ble signert i morges (og også kommentert i egen blogg da) og mail ble videresendt.

For en relativt fersk hundeeier er det så utrolig godt å treffe på instruktører som tar både hund og eier på alvor og er med på å bygge opp det teamet man tross alt skal være. Jeg tenker med gru på hvordan Millan evt hadde taklet vår pubertale terriertispes jaktinstinkt. Helt kontra i forhold til instruktøren på kurset vi går på - og tispa kommer nok til å jakte enda en stund - hun er jo terrier må vite! ;-) Men vi kommer til mål til slutt.

Anonym sa...

Slik som jeg har sett på hundehviskeren så ser jeg egentlig ikke helt problemet? Har jeg oversett noe? Hvilke klager har dere på hundehviskeren? Virker som at han, uten å skade hunden, faktisk får bort uønsket adferd? Eller har dere sett episoder der han skader eller plager hunden? Ser jo at dere har lang erfaring og gode referanser på hundetrening osv. Og det er vell av den grunn jeg ikke helt skjønner grunnen til hvorfor dere vil ha bort hundehviskeren? Er det at dere har andre mye bedre ideer på hvordan man skal håndtere hunden enn Millan gjør? Er det fordi dere syns han skader hundene? Ble litt overrasket over dette oppropet for å være ærlig..