torsdag, april 24, 2008

Testefasen er morsom!

I dag hadde jeg en av de morsomste testefasene jeg kan huske med Kira. Vi har i noen uker jobbet med "kjøleskapøvelsen" (se Klikkertrening for din hund) i forbindelse med et filmprosjekt. Kira er på ingen måte kjedeklok ennå, så vi har tatt oss god tid med å få hver enkelt adferd flytende først. Men denne uka begynte vi å kjede, og idag kjørte vi hele kjeden for første gang.

Og man skulle tro at Kira hadde lest om testefasen i Lydighetstrening i teori og praksis. Hun fulgte boka til punkt og prikke. La meg raskt repetere hva som menes med testefasen: Når man har baklengskjedet en øvelse og hunden har gjort den riktig noen få ganger, er det veldig vanlig at hunden prøver å teste om det finnes enklere løsninger. Dette er veldig logisk i et evolusjonært perspektiv. Lange adferdskjeder er energikrevende, og det er derfor logisk at hunder prøver å teste om det finnes mulige snarveier til målet.

Testefenomenet gjør at mange ikke tør å kjøre baklengskjeding - de går heller tilbake til å trene delmomenter med en gang hunden begynner å teste og deretter "lurer" de heller hunden ved å kjøre hele kjeden kun en gang i blant uten å baklengskjede. Vi som er baklengskjedingsnerder derimot, vi ELSKER testefasen! Vi vet den kommer, vi vet vi må jobbe oss gjennom den, og vi vet hvor stabil kjeden blir når hunden først er ferdig å teste.

Og Kira testet til de grader idag. Vi kjørte først hele kjeden to ganger: Hun åpnet kjøleskapet ved å dra i snora, hun hoppet opp med frambeina og apporterte brusflasken, hun hoppet ned og gikk deretter rundt til den andre siden av døra, hoppet opp og lukket døra med framlabbene. Ikke helt flytende ennå, men hun virket å ha god kontroll på hva som skulle gjøres.

Så prøvde vi en tredje gang. Kira åpnet døra, hun så brusflasken og skulle til å ta den - men så kastet hun et lurt blikk bort på meg, gikk rundt døra, hoppet opp og lukket den igjen med en gang! Hun kom mot meg veldig fornøyd med seg selv (hun ble ikke like fornøyd når hun innså at jeg faktisk ikke hadde klikket... :-) Sorry, frøken - prøv en gang til.

Hun prøvde en gang til - og nøyaktig det samme skjedde denne gangen også. Vi tok 20 sek pause, og så prøvde vi en tredje gang - og da gjorde hun kjeden riktig igjen! Gjett om vi kjørte maks belønning da :-)

Vi gjorde deretter kjeden riktig en gang til før vi avsluttet. Kjeden er ikke helt flytende ennå, så jeg må nok regne med litt testing de neste øktene også, men det er bare et tidsspørsmål før hun ikke gidder å teste mer. Og da vil vi ha en veldig stabil kjede.

Jeg håper hun tester litt i morgen også slik at vi kan få testingen på film. Det vil være perfekt å kunne vise akkurat dette når vi snakker om baklengskjeding på kurs.


2 kommentarer:

Marita_H_E sa...

Ja, det er artig med testing..eller det er artig når jeg klarer å se hva som er testing, og hva som dårlig forståelse av noe;)

Minnet om denne bloggen sparte meg for frustrasjon i går, da min hanhund bare måtte teste om han kunne hente apporten med en gang, istedet for å stoppe ved kjeglen og vente på dirrigeringen. Fulgte oppskiften han også: To ganger måtte han se om det gikk, og tredje gangen ble helt perfekt:)

Så nok en gang, takk for at du gjør det du gjør og skriver det her...

mvh Marita

p.s Vi ønsker deg stadig opp til Tromsø for bruksen:)

Morten Egtvedt sa...

Kjempemorsomt eksempel på testing, Marita! Du skal bare se på testingen som et kompliment fra hundens side - testing tyder faktisk på at du baklengskjeder riktig. Hvis ikke hadde jo ikke hunden visst hvilket ledd den skulle tyvstarte på :-)