lørdag, mai 31, 2008

Klassisk betinging

Første dag av seminaret med Ken Ramirez og Kathy Sdao er nå ferdig. Kathy sin ene leksjon "Cujo meets Pavlov" var spesielt interessant. Kathy forklarte grundig hvordan man kan bruke en kombinasjon av klassisk og operant betinging for å løse problemer med redsel, aggresjon og andre lignende problemer.

Når Kathy skal jobbe med en hund som reagerer kraftig mot andre hunder (eller er redd for noe spesielt), bruker hun IKKE klikkeren til å begynne med. Klikkeren brukes for å markere operante adferder som vi vil forsterke. Men når man starter å jobbe med en hund som reagerer kraftig på andre hunder (eller er redd for et eller annet) anbefaler Kathy først å la klikkeren ligge, og heller fokusere på klassisk betinging først.

Første mål med treningen er å få hunden til å reagere mindre. Man lar hunden se/høre/lukte det den reagerer på, og parer dette med mat (eller noe annet hyggelig) - gjentatte ganger. Kathy forklarte detaljert hvordan dette kan gjøres. Jeg anbefaler hennes DVD "Cujo meets Pavlov" hvis du vil se hvordan det gjøres i praksis.

Først når stressnivået i nærheten av andre hunder er nede på et forsvarlig nivå, begynner Kathy å bruke klikkeren for å lære hunden alternative adferder i situasjonen (som f.eks. gå pent, se på eier osv). Operant betinging er svært lite effektivt med en hund som er sint eller redd (som har en stygg Pavlov på skulderen.) Hvis man begynner å klikke for adferder mens hunden er i denne sinnstilstanden oppnår man sjelden noe særlig framgang. Jeg ser ikke bort fra at man i noen spesielle tilfeller faktisk kan ødelegge klikkeren som betinget forsterker ved å gjøre dette ettersom klikkeren blir paret med den uønskede sinnstilstanden (redd eller sint).

Derfor bør man først fjerne stresset (klassisk betinging), og først da begynne å (klikker)trene alternative adferder slik at hunden lærer hvordan den skal oppføre seg i situasjonen.

Jeg skal definitivt få Kathy til å hjelpe meg med å trene Kira på denne måten før hun forlater landet. Vi trenger å få betinget lyder/folk som kommer bakfra med noe atskillig hyggeligere enn et tupp i ræva... (argh!)

1 kommentar:

Gudveig sa...

Hei :)
Jeg kommenterte et annet innlegg du skrev for kort tid siden ("klikker er ikke løsningen på alt"), hvor jeg forklarte at jeg ikke hadde klart å trene bort problematferd hos den ene hunden min. Etter seminaret skjønte jeg selvfølgelig alt jeg hadde gjort galt, og hvorfor fremgangen til tider var veldig dårlig! Cujo meets pavlov skal nå studeres nøye gjentatte ganger, før jeg igjen begynner på treningen. Klikker er løsningen på alt, men tullinger (som meg selv) har en tendens til å sette kjepper i hjulene på seg selv ;-)
Knallbra seminar, håper det kommer flere :)