tirsdag, juli 01, 2008

Brukshundtrening på stuegulvet

Etter noen års opphold har jeg begynt å trene endel sammen med NRH (Norske Redningshunder) igjen. En ting som har slått meg er at siden sist jeg var aktiv virker det som om bringkobbelmeldingen delvis har avgått med døden. Jeg ser knapt en eneste fungerende bringkobbelmelding blant hundene jeg trener sammen med i NRH. Det viser seg imidlertid at svært mange har startet runderingstreningen med sikte på å bruke bringkobbel som meldingsform, men de har ganske snart fått diverse problemer med meldingen og i stedet skiftet til halsmelding. Og det kan jo ofte være en god løsning - ingen vits i å gjøre ting vanskeligere enn nødvendig.

Men det er egentlig litt deprimerende å se hvor mange som sliter (slurver) når de skal lære inn bringkobbelmeldingen. Det vanligste problemet er at hundene ikke er flinke nok til å apportere. De slipper altfor ofte bittet på veien inn til hundefører, dermed blir det altfor høy feilprosent og kort sagt bare rot. En ting som også slår meg er at når folk først har slitt med dette problemet i flere måneder greier de nesten aldri å løse problemet. Hvorfor??

Vel, det kan skyldes flere ting. Den grunnleggende årsaken til at folk sliter med meldingen er DÅRLIGE GRUNNFERDIGHETER. For å få en bra melding trenger du spesielt to bunnsolide, flytende grunnferdigheter:

1. Hold fast
2. Utgangsstilling
(3. Dogge-zen er også kjekt å ha)

Årsaken til at folk ofte setter seg fast i sumpa når de først har begynt å få problemer med meldingen kan være to ting. Det mest åpenbare er at de aldri riktig tar tak i de svake leddene (dvs hold fast + utgangsstilling). I stedet bare fortsetter de å la hunden gjøre feil etter feil, og prøver i stedet finne måter å kamuflere problemene på (bruke tusen "holde-fast-ekstrakommandoer og masse annen hjelp osv).

Den andre grunnen til at de ikke kommer seg opp av sumpa kan rett og slett være at feilene på en eller annen måte blir forsterket, slik at det etterhvert blir veldig arbeidskrevende å snu skuta. Kort sagt: for hver gang man lar hunden slippe bittet eller gjøre feil på andre måter graver man seg dypere ned å gjørma. Og den mest effektive spaden til dette formålet er å forsterke med masse ekstra hjelp / kamuflasje. I tillegg fører de mange feilene til at forsterkningen fra figurant ofte uteblir eller blir kraftig forsinket, og dermed forplanter problemene med meldingen seg videre til søket også. Det er her folk ofte velger å skifte til halsmelding...

Meldingstrening med Kira
Grunnen til at jeg filosoferer litt over dette akkurat nå er at jeg tenkte å gjøre en kraftinnsats med meldingen til Kira den neste måneden. Søket hennes begynner å bli brukbart nå, og jeg vil gjerne ha meldingen klar så fort som mulig slik at jeg kan begynne å legge inn den, ihvertfall på endel av søksøktene (jeg liker å veksle mellom direkte belønning og (løsbitt)melding tidlig i runderingsinnlæringen, gjerne i samme økt også)

Kira har en bra hold fast, og en helt flytende utgangsstilling både med og uten apporten (sannsynligvis bedre enn de aller fleste jeg trener sammen med). Men likevel vil jeg IKKE starte å trene med løsbittet i skogen på et par uker ennå. Det er ikke nok å ha en "bra" hold fast. Den må være kjempebra, flytende, automatisert, overtrent, generalisert etter alle kunstens regler. Først da vil jeg ta den ut i skogen. Når jeg først presenterer løsbittet for Kira ute i skogen vil jeg være sikker på at hun holder fast så sikkert at jeg kan gå kjapt gjennom alle innlæringstrinnene i løsbittmeldingen i løpet av en treningsøkt. Foreløpig synes jeg hun er altfor slapp i kjeften når hun holder løsbittet til at jeg stoler på at hun gjør det (det oransje BI-løsbittet er faktisk litt vanskelig sammenlignet med andre gjenstander etter min erfaring siden det er så lett). Jeg vil kort sagt ha en stor sikkerhetsmargin, og da er stikkordene flyt & overtrening!

Og all flyttrening kjører jeg konsekvent hjemme i stua. Vi har nå foran oss minst to uker med overtrening på apportering av løsbitt. Her er noen av momentene vi skal jobbe med å få flyt på - hjemme i stua:

1. Holde fast løsbitt til jeg sier "takk" selv om jeg røsker og drar i bittet, frister med godbit, fikler med halsbåndet hennes osv (= kvalitetssikring / overtrening)

2. Samme som 1, men med godbitskål (eller Cecilie) som avstandsbelønning

3. Innkomsttrening: Kira setter seg frivillig foran meg, jeg legger ned bittet foran henne og går til enden av stua og snur meg. Hun skal da frivillig plukke opp bittet og komme inn i utgangsstilling der jeg kjører vanlig kvalitetssikring med å dra litt i bittet, vendinger på stedet osv før jeg sier takk. Dette kjøres etterhvert også med avstandsbelønning (som settes bak Kira der hun starter fra).

4. Kira starter i utgangsstilling. Løsbittet ligger 2-4 meter foran henne på bakken. 50-100 cm på baksiden av løsbittet står en fristende matskål/godbitskål. Kira skal da frivillig starte mot bittet, hente det (uten å stjele maten først) og avlevere bittet (med kvalitetssikring). Når jeg har sagt "takk" belønner jeg med "værsågod" til maten. Dette er en grunntreningsøvelse som ligner veldig på den ferdige løsbittmeldingen.

5. I tillegg kjører jeg en øvelse som skal gjøre henne flinkere til å ta løsbittet hos figuranten. Jeg holder bittet med to hender nede ved bakken slik at hun må gripe det på midten (jeg vil IKK at hun skal apportere det i tuppen og bære det som en sneip i munnviken). Jeg holder igjen slik at hun må ta skikkelig tak og dra det fra meg. Når hun "vinner" bittet reiser jeg meg og hun får avlevere som vanlig, eller jeg kan si "værsågod" til en godbitskål som står noen meter unna. Etterhvert snur jeg meg med ryggen mot henne slik at hun må gå rundt meg for å finne løsbittet. Jeg kan også holde det i litt forskjellige posisjoner, delvis skjult osv (hvis ikke bittet presenteres lett synlig vil jeg at Kira aktivt skal lete etter det (i stedet for å returnere inn til midtlinja med en gang).

6. Ganske snart kjører jeg øvelse 5 med Cecilie som medhjelper. Hun gjør det samme som jeg gjør i pkt 5, og når Kira vinner bittet skal hun raskt returnere til meg og avlevere (jeg kvalitetssikrer hold fasten som vanlig før jeg sier takk). De første få gangene kjører jeg belønning inne hos meg, men så snart hun returnerer sikkert med bittet baklengskjeder jeg kjapt hele meldingen og belønner avleveringen av bittet med å la henne påvise Cecilie, som belønner. Jeg vil helst ikke belønne avleveringen av bittet inne hos meg flere ganger enn nødvendig - meldingen blir etter min erfaring best om påvisningen alltid er belønning for å hente bittet.

Ettersom jeg trener disse trinnene inne i stua er det veldig enkelt for Kira å gjøre riktig, og jeg kan overtrene de enkelte delene av meldingen i ro og mak. Overtrening og flyt på alle deler av meldingen er helt nødvendig for at meldingen skal fungere tilfredstillende ute i skogen der avstandene blir mye større, terrenget ikke er et stuegulv, og forstyrrelsene er mye større. Hvis du har en god sikkerhetsmargin på alle ledd reduserer du feilprosenten (og dermed potensielle problemer) drastisk. To ukers innetrening kan spare deg for mange måneders bortkastet trening i skogen.

Uke 3 kommer jeg til å trene det samme ute på appellplassen der vi kan øke avstanden til 50 m, men forøvrig ikke har særlig mange forstyrrelser. Uke 4 er vi forhåpentligvis klare for skogen igjen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Og slurv på meldingen i redningssammenheng kan gi manglende funn av savnede. Ikke særlig kult.

Anonym sa...

Men det finns riktigt bra "klickerbaserade" instruktörer även där...Arne A. som jag haft förmånen att träna för :-)

BorderZorro sa...

Veldig bra artikkel. Men en bør også ikke overfokusere på meldingstreningen med løsbitt/bringkobbel, i og med det kan føre til feilmelding. Ref. hunden tar løsbittet/bringkobbel uten funn for å tilfredstille fører.

Jeg ville i hovedsak ikke trene så mye med "løsbittet"/bringkobblet, men heller trene med lekesak og holde fast, mens hovedbringkobblet hele tiden er rundt halsen på hunden.

Løsbittet/bringkobbel skal kun finnes/hentes hos figurant.

Dvs når en i starten begynner med meldingstreningen, henger en hovedbringkobbelet på hunden, og den henger rundt halsen på hunden hele tiden mens en trener med melding vha lekesaken. Hunden blir da vant til at bringkobblet henger og slenger mot halsen. Når hunden etter noen måneder med trening, har lært hele runderingsøvelsen dvs kan blindslag og søker bra flere hundre meter og melder fint med lekesak, introduseres den for "hovedbringkobblet".

Morten Egtvedt sa...

Hei BorderZorro!

Godt poeng. Jeg har alltid på fastbittet når jeg trener søket (med direkte belønning).

Men jeg er uenig i at mye meldingstrening med løsbitt nødvendigvis øker sjansen for feilmelding. Det skyldes nok først og fremst andre faktorer (som f.eks HVORDAN man trener inn meldingen, og hvordan man ellers legger opp søkstreningen).

Geir Woldseth sa...

Heisan, mye interessant stoff her. Jeg trener i NRO og vi starter alltid med apportering / løsbitt på nye hunder. Alt foregår i leks form uten noen som helst krav. Etter at hunden har forstått dette med avlevering starter vi med korte transporter, kun i leks form og uten krav. Dette fungerer helt utmerket. Litt etter litt øker vi avstanden. Min tispe på 16 uker løper nå 70 meter ut i skogen og henter løsbittet hos figurant og kommer inn med dette uten å miste det. Vi har jo julekvelden hver gang for å forsterke lysten hennes til å gjøre dette gang etter gang. Vi kjører med løsbitt lenge, så lenge at vi er bombesikre på at hunden aldri feiler før vi går over på fastbitt. Det med innlæring av fastbitt da tar svært kort tid og fungerer utmerket.

Se gjerne min nettside hvor jeg skriver litt om våre treninger... www.gilmoregirl.name

Lykke til.
Geir Woldseth

Emilsen sa...

Flott artikkel, akkurat hva vi trenger! Sliter og med fortidlig slipp. Jeg lurer bare litt på den biten om overtrening av løsbitt... Min hund er ingen lystapportør, men motiveres veldig av hele runderingskonseptet med menneskene i skogen og letingen. Er det fare for at han blir møkklei holdinga når han - i sitt terrierhode - aldri får lete etter disse folka bare holde bittet? Tips her til økt interesse?