fredag, september 05, 2008

Feltsøk

I sommer har vi også trent masse feltsøk. Dette har alltid vært en av mine favorittøvelser. Det er veldig enkelt å trene feltsøk, man kan gjøre det nesten hvor som helst, det tar kort tid, man er ikke avhengig av hjelp fra andre, og man har stor nytte av feltsøktreningen også i andre øvelser (f.eks. meldingen i rundering). Jeg har stort sett kjørt 2 økter med feltsøk hver uke i sommer, og Kira synes det er VELDIG moro.

Det er forskjellige "idealer" for hvordan et feltsøk skal se ut. Det er ihvertfall tre varianter som synes utbredt blant hundeførere jeg kjenner.

1. Hunden skal søke 50 m rett ut og deretter mer eller mindre rett tilbake mot hundefører (omtrent som et runderingsutslag), som deretter sender hunden ut på nytt litt lenger bortover grunnlinjen av feltet.

2. Hunden skal søke 50 m rett ut, men kan deretter søke relativt fritt til den finner en gjenstand.

3. Hunden sendes ut i feltet og søker fritt i akkurat det systemet den selv måtte foretrekke (hunden skal dog holde seg innenfor feltet).

Med Rico (1989-1996) kjørte jeg variant nr 1.

Med Kiro (1996-2007) kjørte jeg variant nr. 2

Med Kira (2007-) ser det faktisk ut til at det blir variant nr. 3. Det hadde jeg egentlig aldri trodd på forhånd. Jeg har vært litt kontrollfrik før, og vil helst ha kontroll på hvor hunden søker slik at jeg får dekket hele feltet.

Men når det gjelder Kira oppdager jeg stadig flere fordeler med å la hunden søke helt fritt. Kira søker på en helt annen måte enn mine to foregående flatter. Rico gikk som en maskin, ut og inn nøyaktig hvor jeg sendte ham i akkurat passe raskt tempo. Kiro gikk stort sett bra rett ut, men han hadde såpass liten intensitet i søket (ryggproblemer) at jeg ikke fikk jobbet inn tilbakesøket bra nok. Jeg prioriterte bare å få han til å gå i det hele tatt. Derfor fikk han søke friere når han først var ute i feltet.

Kira ligner mest på en virvelvind i feltet. Hun søker ofte i et slags sikk-sakk mønster men beveger seg stadig lenger utover i feltet. Kommer hun på utsiden av feltet beveger hun seg inn igjen uten at jeg trenger å si noe. Og det beste er at hun finner ALT! :-) Nesen er på hele tiden og hun rensker feltet for det som er å finne. Hun springer dobbelt så fort som Rico gjorde i sin tid, og tilbakelegger så mye terreng på så kort tid at det ville vært idiotisk av meg å kontrollere henne slik jeg har gjort med mine tidligere hunder. Feltsøk har blitt veldig behagelig. Jeg bare sender ut hunden, hun ordner alt selv, og jeg venter til hun kommer tilbake med en gjenstand.

Noen hovedpunkter i hvordan jeg har lagt opp treningen:

1. Startet med å kjøre haugevis med innkomster med apporten. Jeg setter henne ute på 50 m og legger en gjenstand foran henne. Når jeg er tilbake på grunnlinjen starter hun frivillig, plukker opp gjenstanden og kommer inn og avleverer - KLIKK + kong! Man kan også kjøre det samme fra medhjelper. Innkomsten med apporten er det viktigste med hele feltsøket, så der vil jeg ikke ha noe tull. Overtrener også selve avleveringen slik at jeg kan dra i apporten osv uten at hun slipper før jeg sier takk.

2. Shapet deretter søket. La ut gjenstander på 5, 10, 15, 20 osv meter i en korridor. Starter med hunden i utgangsstilling. I starten så hun at gjenstandene lå synlig (gressplen), så det var enkelt for henne å starte frivillig. Når jeg er ferdig å belønne første gjenstand venter jeg passivt uten å si noe, og så starter hun frivillig ut til den neste gjenstanden. Dette kjører vi så lenge hun orker med gjenstandene gradvis lenger ut. Jeg synes det er greit å starte med gjenstandene nært først (og ikke på 50 m) slik at hunden lærer å bruke nesa hele veien ut helt fra starten.

3. Så fort som mulig legger vi alle gjenstandene skjult, og kjører samme som pkt. 2. Jeg varierer mellom å la henne starte frivillig fra utgangsstilling, eller fra stående foran meg. Fint å generalisere måten man sender hunden helt fra starten. Etterhvert begynner jeg også å si "apport" idet hun starter frivillig. Nå varierer jeg mellom å la henne starte frivillig og å kommandere "apport". Jeg vil helst ha adferden både frivillig og på signal.

4. Når hunden søker bra ut til 50 m slutter jeg å legge gjenstandene på rekke utover og begynner å søke i helt felt i stedet. Ettersom jeg raskt fant ut at fritt søk passet best for Kira var det bare å begynne å legge 50x50 felt med 4-10 gjenstander i med en gang. Gjemmer alltid gjenstandene godt, og har til nå belønnet hver eneste gjenstand.

5. Jeg har også såvidt begynt å forberede kjedingen av flere gjenstander etter hverandre. Noen ganger når jeg skal sende henne ut lar jeg henne først gripe en gjenstand fra hånda mi, jeg sier "takk" og deretter "apport". På den måten blir hun vant til å løpe ut rett etter å ha avlevert en gjenstand. Jeg skal kjede det sammen skikkelig senere i høst.

I tillegg til vanlig feltsøktrening kaster jeg også masse tennisball når vi går tur i skogen. Kira og Tia (9 år) har en hard intern konkurranse gående om hvem som finner ballen først :-) Kaster gjerne ballen opp eller ned bratte skråninger eller i tett buskas slik at hun venner seg til å søke i "gaupterreng" også.

Nå framover må jeg bli flinkere til å legge hele felt i nye terreng hele tiden. Fram til nå har vi stort sett variert mellom 5-6 "faste" feltsøkterreng (flyt først - generalisering etterpå).

7 kommentarer:

Patrik sa...

Man tackar och bugar. Det är bara att köra igång och träna...snart iallafall.

Tone sa...

Det er slik Isi også søker felt. Løper i et slags sikksakk mønster og ordner opp på egen hånd. Det er slik flatter ofte søker felt etter fugl også, har jeg hørt, så dette er sikkert et "innebygd" mønster hos mange flatter :-)
Men, et spørsmål: Hvordan gjør du når hunden skal starte frivillig kontra på kommando? Hvordan vet hunden hva som gjelder denne økta?

Morten Egtvedt sa...

Hei Tone!

Ikke noe hokus-pokus med frivillige starter egentlig. Hun har lært at hvis jeg ikke gir apport-kommandoen innen ca. 3-4 sekunder er det bare å sette igang på egen hånd. Kjører jeg flere rep med kommando øker fort denne tiden til 5-8 sek, mens hvis jeg kjører kun frivillige starter kommer de frivillige startene kjappere.

Morten

Christel sa...

Hur har du tänkt lösa det om hon byter föremål, tex om hon springer på ett till på väg tillbaka? Att lägga upp övningar och träna förebyggande är lätt, men hur hanterar du det om/när det uppstår? Jag tycker att det lätt blir en risk att det föremål hunden bytte till "får ligga" om man avbryter och kör om. Typ -"det där var nog inte något som skulle in".

Morten Egtvedt sa...

Det viktigste er å legge opp treningen slik at det ikke skjer. Det har ennå ikke skjedd med Kira selv om vi har kjørt mange felt der det ligger "haugevis" med gjenstander, så hun har garantert hatt sjansen til å gjøre feil.

Det viktigste for å forebygge er å kjøre MANGE innkomster med apporten før du begynner med selve søket. Når hunden har funnet en gjenstand skal den ikke ha tanke på noe annet enn å komme rett inn til hundefører for å få belønningen.

jeg har også kjørt noen små øvelser innendørs før vi begynte å kjøre hele felt utendørs. Jeg legger 3-4 gjenstander synlig på stuegulvet og lar Kira frivillig gå ut og apportere den første og beste hun ser. Normalt kommer hun da rett inn med den første, men noen ganger har hun sett en annen og "bedre" gjenstand i det samme som hun tar den første. vis hun da går mot neste gjenstand i stedet for å komme inn går jeg ut og avbryter. Så må hun prøve en gang til. Etter noen slike repetisjoner sluttet hun å bry seg om neste gjenstand og kom rett inn med den første.

Dette er en veldig nyttig "grunnferdighet" å ha klar før man begynner med søket ute i skogen. Da slipper man å feile hunden i søket. (Det koster hunden svært lite å gjøre disse feilene på stuegulvet, så deter greit å fjerne dem her).

Hvis hunden gjør samme feil i søket ville jeg fortsatt gjort det samme - gått ut og avbrutt. Deretter ville jeg vurdert om hunden kunne fått en ny sjansen med en gang, eller om jeg burde kjørt flere innkomster (evt innkomster der hunden må løpe forbi andre synlig gjenstander på veien) først.

Er ikke så redd for at hunden skal slutte å bry seg seg om gjenstanden den ble avbrutt for. Hvis man avbryter "elegant" uten å skremme hunden på noen måte tror jeg det vil gå bra på de aller fleste hunder.

Patrik sa...

Hej Mårten! Har en fråga om godbitsspår. Vad använder du för godbitar till Kira? Om man lägger ett spår på tvåhundra meter med godbit i varje fotsteg, så blir det väldigt mycket godis. Hunden blir väl mätt?

Morten Egtvedt sa...

Hei Patrik!

Jeg har som regel en pose med godbiter rimelig fast størrelse når jeg går godbitspor, så når posen er slutt er sporet slutt :-)

Lengden på sporet øker dermed først når jeg begynner å legge godbiter i 90-10% av fotskrittene.

(I dag kjører jeg stort sett bare pinnespor med Kira, men det hender jeg legger godbiter i spesielle partier av sporet, f.eks. rett etter sporoppsøket, i terrengskifter eller på vanskelige underlag)