mandag, november 10, 2008

Riktig å slå barn

Tidligere leder for Somalisk Ungdom i Lillehammer, Mohammed Osman Yusuf, mener at det å slå barn er helt grunnleggende for at de skal forstå hva de ikke skal gjøre. Han sier at mange innvandrere opplever at det nærmest blir umulig å oppdra barna når det første de hører når de kommer til Norge er at det ikke er lov å slå barna.

"- Det er ganske mange land der det å slå barna er en del av oppdragelsen. Når man så kommer til Norge og det ikke er lov å slå barna, føler man at verktøykassa er tom", sier Yusuf til NRK.

Jeg skal ikke bruke tid på å moralisere overfor denne holdningen. Den er ikke vanskelig å forstå ut ifra hans bakgrunn.

Derimot synes jeg det er prisverdig at noen tør si i klartekst at de bruker straff. Jeg skulle ønske det var mye mer av dette i hundemiljøet også, i stedet for at det blir kamuflert med "lederskap", "aktiv grensesetting", "hundehvisking", osv osv...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg er stort sett enig med deg i det du sier. Men jeg har også inntrykk av at mange hundeeiere ikke er klar over at det de utsetter hunden sin for er ubehagelig for den. Og det synes jeg egentlig er like ille!

Anonym sa...

Mange tror at lederskap er å "true, dominere, straffe" hunden. Men en god leder er verken aggresiv eller urettferdig. Tenk på hvordan du vil at sjefen på jobben skal behandle deg. Enig med deg, Morten!

Roger sa...

I enkelte hunde miljøer er ordet lederskap et fy ord,hunden skal behandles som en kompis , og skal tilby den rette adferden for å få positiv forsterkning.
Så langt er det greit. men hva når hunden virkelig er slem ? hvile tiltak blir satt i verk da ?
En hunde eier kunne ikke si NEI til sin hund da den fallt helt sammen og ble redd?? etter min mening er hunden enten nervevrak, ellers så har hunden erfart at NEI betyr at det kommer et ubehag fra eieren.Er faktisk litt lei av alle som undervurderer psyken til sin hund.