lørdag, desember 27, 2008

Syk hundeavl

Jeg anbefaler alle hundeeiere og oppdrettere å se denne filmen:

http://www.asterpix.com/console/?avi=18781361

Filmen tar for seg hvordan mange hunderaser blir avlet i stykker - og grunn nr 1 er mange oppdretteres besettelse for utstillinger.

De som kjenner meg vet at jeg ikke er spesielt glad i hundeutstillinger. Jeg er heller ingen ekspert på genetikk eller hundeoppdrett. Men i en blogg har man heldigvis lov til å ha meninger likevel. Og min ukvalifiserte personlige mening er at

1) kosmetikk og utseende er et fullstendig irelevant avlskriterie (unntatt når spesielle aspekter ved hundens form/utseende gir dyret BEDRE funksjon).

2) bruksegenskaper er det eneste fornuftige grunnlaget for avl ("bruksegenskaper" inkluderer selvfølgelig helse). Alle andre "normale" arter i verden selekteres på bruksegenskaper, det vil si hvor egnet de er til å fungere i det miljøet de lever i. Hvis en rasestandard ikke fremmer rasens bruksegenskaper bør standarden forandres, og ikke beholdes pga av enkelte oppdretteres besettelse for kosmetiske abnormaliteter. Punktum.

3) raser med ekstreme trekk (inntrykt ansikt, store hudfolder osv osv) som fører til helseplager for en stor del av populasjonen må forbys av dyrevernsmessige hensyn (noen raser har sannsynligvis blitt avlet for langt inn i blindgata til at de kan reddes).

4) det må bli mye strengere begrensninger enn idag med hvor høy grad av innavl som tillates, og hvor mange parringer en hannhund tillates å ha. Og hvis disse reglene brytes bør avkom nektes å delta på utstillinger. Uten genetisk variasjon er det umulig å forbedre rasene.

5) kennelklubbene (og selvfølgelig raseklubbene) har et hovedansvar for at problemet har fått utvikle seg. Samtidig tror jeg kennelklubbene er den viktigste aktøren som kan bidra til å snu utviklingen også. Men hvis de IKKE viser tegn til å ta disse problemene alvorlig må landets myndigheter (Landbruksdepartementet) lage strengere regler som tvinger gjennom forandringer.

6) friske valper som ikke følger rasestandarden (f.eks. rhodesian ridgeback uten ridge, hvite boxere, gule flat-coater osv) skal selvfølgelig IKKE avlives.

7) erfarne hundefolk MÅ kjøpe hunder av oppdrettere som fokuserer på bruksegenskaper framfor utseende. Det finnes mange oppdrettere som gjør en GLIMRENDE jobb med å oppdrette fremragende brukshunder. Og alle erfarne og fornuftige hundeeiere (spesielt vi sopm trener aktivt med hund) bør bidra til å øke etterspørselen etter slike hunder (vi kan ikke forvente at nye hundeeiere skal gjøre dette). Da vil det etterhvert blir flere og flere slike oppdrettere.

Hva mener du om dette? Se filmen og send en kommentar eller delta i debatten på Canis.no

10 kommentarer:

Shira og Therese sa...

Takk for at du tar opp dette temaet! Ein tankevekkjande film for alle oss hunde-entusiastar, og eg er enig med deg i det du skriv. Sjølv planlegger eg ny valp, og hadde tenkt å ta bruksvarianten av rasen, og dette her gjorde meg bare enda meir sikker i avgjerda mi!:)

Anna Larsson sa...

Bra skrivet Morten! Vi måste ställa större krav (bli kräsnare konsumenter) när vi köper våra hundar. Men sedan borde uppfödarna i sin tur också ställa större krav på sina valpköpare för om det är för få som tränar upp hundarna och tävlar med dem så kan inte uppfödaren få någon riktig utvärdering av sin avel. Det räcker ju inte att ha intentionerna att ta fram jättebra jakt-, bruks eller vallhundar tex om valpköparna inte tränar upp och meriterar hundarna så man kan se om det blev som man tänkt sig.

Kennelklubbarna har jag ingen större tilltro till tyvärr, de hade kunnat styra upp sina domare och uppfödare om de velat men se så mycket pengar som ligger bakom utställningsbranschen... Tror mer på att Jordbruksverket och liknande måste ställa krav. Landets veterinärer borde agera mer också för de ser ju tendenserna tydligare än någon annan.

Det är skrämmande att gå bara kanske 30 år tillbak ai tiden och se hur mycket sundare många raser såg ut. Utvecklingen "mera päls, kortare nosar, extremare vinklar, större huvuden etc" har verkligen accellererat!

Själv får jag utslag när detta ska påstås vara samma ras som mina egna fantastiska arbetshundar: http://www.youtube.com/watch?v=rfMOmFPVHyY

Morten Egtvedt sa...

Skal det forestille BC? De var jo direkte feite...

Kari-Anne&Heidi sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Kari-Anne&Heidi sa...

Kremt... "feit" er vel litt feil benevnelse... i utstillingsringen kaller man disse "velbepelsede" ;o)

Godt Nytt År!

Janne sa...

Ja dette er en film med det aller verste. De fleste raser er faktisk ikke så ille som endel av disse. Og noen raser har bedret seg mye etter at de har fått fokus på seg. Det har kommet endel bra regler de siste årene også som gjør det vanskeligere å avle ihjel

Ta deg en tur i jakthundmiljøet (kortbeinte) så ser du hva som skjer med hunder som blir avlet kun på bruksegenskaper... Heldigvis for utstillingskrav for å få jaktchampionat de siste årene så blir endel av rasene sunnere og sunnere.

En hund kan vise fantastiske jaktegenskaper, men med så mye instinkt spiller det liten rolle hvor vondt de har. Se på greyhound som løper med knekte bein bare pga høy drift. Malinois som hopper gjennom glassruter uten å reagere. Kamphunder som ikke sier en lyd mens blodet spruter. Poenget mitt er at bruksegenskaper sier lite om psykisk og fysisk sunnhet. En jakthund med feilvinklet skuldre kan fungere fint i noen år og få bra resultater og få mange valper. Men vi vet lite om hvor vondt den har hatt. Sjansen for at denne hunden blir invalid eller syk etter noen år er stor. Men eksteriør sier lite om hva som er i hundens hode og om den kan brukes til noe i det hele tatt.

Jeg er enig med deg at det er mye syk hundeavl, men dette gjelder ikke bare i utstillingsmiljøet. Selv mener jeg at vi trenger strengere regler rundt avl og fler avlsverktøy. En brukshundoppdretter er ingen bedre oppdretter enn en utstillingsoppdretter. Og en brukshund er ingen bedre hund enn en utstillingshund. Hvorfor kan det ikke kombineres? Det holder ikke å være god i lydighet eller ha en godkjent mentaltest eller være norsk utstillingschampion. Det må finnes gode nok verktøy for alle av hundens sider som betyr noe. Og disse må kombineres. Og med en oppdretter som vet hva han gjør så vil man få sunnere hunder.

Om hunden er søt betyr sjelden noe for noen andre enn eieren som helst vil like å se på hunden sin. Men en utstilling sier ingenting om hunden er søt eller ikke. Dette er den største myten i hundemiljøet. Den sier noe om hundens anatomi.

Hvorfor går jaktlabradorfolket og ser ned på de med kjøttberg osv som labradoren blir kalt. Jeg mener da virkelig at det er kjøttberg har blitt norgesmester i blodspor 2 år på rad nå... Hva med å kjempe for den rasen man har istedet for å bare lage en ny?

Border Collie sliter også med epilepsi og en del andre arvelige sykdommer. Og de er en av få raser som man sjelden ser på utstilling i Norge.

Blandingshunder er heller ikke sunnere hunder verken fysisk eller psykisk. Jo i første generasjon er de ofte det, men i neste ser man ofte problemene og de kan bli store.

Var det utstilling som ødela Golden Retrieveren? Eller Dalmatineren? Hva med Chihuahua hysteriet nå? Er det pga utstilling? Hva med alle disse nye designer rasene? Er det utstilling som krever at de skal være så små at de passer inn i klær man får kjøpt?

Selv kjøpte jeg såkalt bruksschæfer fra en anerkjent kennel og endte med stressnivå som ikke var sunt for verken meg eller hund. Masse sykdom fikk jeg også på kjøpet. Og hunden ble avlivet før den fylte 2 år. Jeg hadde jo fått høre at det var brukshund jeg måtte kjøpe for utstillingstypene var egentlig ikke hund i det hele tatt. Og etter å ha engasjert meg litt i dette med forskjell på bruks og utstillingshund så har jeg forstått at det er like mye sykdom og dårlig gemytt hos de som stolt legger på ordet "bruks", "working" eller "jakt" foran rasenavnet.

Jeg har sett en halt hund vinne BIS og jeg har sett en hund med ekstrem allergi vinne i LP. Jeg ser ikke forskjellen... Det er like syke hunder selv om en følger rasestandarden og en følger kommandoer.

Det er oppdrettere man burde ta for seg her. Mer kunnskap og strengere regler. I dag kan jeg ta mine to forskjellige raser og lage min egen om jeg vil. De som kjøper burde også måtte tatt et kurs først.

En instruktør som er godt kjent har hunder som ikke kan fores normalt pga høyt matforsvar. Dette snakkes det ikke så høyt om. Valper etter denne type hund reklamert for på kurs som den perfekte brukshund. Hadde skikkelig temperament og ikke som sånne syke, late utstillingstyper. Hundene gjorde det bra i konkurranser, men de kunne ikke leve i et hus med andre mennesker og dyr. Jeg kunne kommet med mange mange eksempler og laget min egen film.

Hele poenget mitt med dette rotete innlegget natt til 1 januar er at man må slutte å se ned på og snakke dritt om andre og heller jobbe for et bedre hundenorge. Dette innlegget om hundeavl er viktig, men jeg synes det er feil å kun se det negative ved utstilling. Da har man hoppet over en viktig del på hundeskolen. Utstilling er ikke roten til alt vondt og den type verktøy er nødvendig i hundeavl for å få hunder som er sunne og kan prestere. Men endringer trenger man absolutt fordi noen raser er på vei utfor stupet. Men det gjelder brukshundene også. Se hva som skjer med enkelte raser etter at de har blitt "oppdaget" som gode lydighetshunder eller agilityhunder eller lignende. Stress og nervøsitet er en like god sykdom som mye annet. Men stressede hunder blir avlet på stadig vekk. Og mest fordi folk vet lite om arvbarhetsgraden på gemytt.

Det skjer like mye dyremishandling i brukshundmiljøet. Se på endel jakthunder som lever i korte kjettinger frem til jakta. Se på avstraffelsesmetodene til flere godt kjente hundefolk, et par av de holder til og med klikkerkurs utenom. Ta en tur på IPO trening utenom de offisielle treningene. Se på endel av Border Colliene som lever på gårder rundt om i landet. For ikke å snakke om alle familiehunder rundt om som lever liv uten mening. Noen med sykdom som man ikke oppdager pga for lite kunnskap. Jeg kunne fortsatt i timer. Men jeg skal gi meg her.

Jeg anbefaler alle å engasjere seg når de ser ting de ikke synes noe om i hundenorge. Sammen kan man få til noe. Alle som i dag trener med klikker vet hvor mye fordommer folk har. Mye av fordommene kommer av for lite kunnskap. Dermed synes jeg man skal være veldig forsiktig med å dømme andre også før man er sikker på at man har tilegnet seg all den kunnskap man kan om emnet.

Og helt tilslutt vil jeg understreke at jeg ikke mener at utstilling er et fullgodt avlsverktøy i dag. Hehe må også si at jeg verken er oppdretter eller aktiv utstiller. Men jeg er en engasjert hundeperson som har sett meg lei på at man skal sitte i hvert sitt hundehjørne å slenge dritt om hverandre.

Godt nyttår :-)

Anonym sa...

Jeg synes at et nyansert syn på hundeavl er av det gode. Man må ha et overordnet mål, nemlig at hunden skal bli et velfungerende, friskt individ som trives i sine omgivelser! Da må anatomi, utseende, helse, genetisk mangfold, gemytt og valpekjøper tas med i beregningen når man skal avle hunder.
Valpekjøpere har stor mulighet og egentlig et like stort ansvar til å påvirke oppdretteres etiske avlskriterier som kennelklubber/raseklubber har. Dette er et ansvar som altfor få hundeeiere/valpekjøpere tar på alvor synes jeg. Kennelklubbene og raseklubbene har også gjort et relativt slett arbeid når ting har kunnet utvikle seg slik de nå har gjort. Man må jo rett å slett stille spørsmål ved om det er snakk om manglende interesse for rasenes fremtid, dårlige prosedyrer, manglende kunnskaper, om det er snakk om interessekonflikter eller manglende innsikt i problemenes omfang som har ført til dette? For ingen ønsker vel den utviklingen som til nå har foregått?
Uansett er det flott at noen begynner å ta tak i problemet med "skakkavling" av hunderaser.
Håper at det kan føre til en endring av den gode sorten.
Mvh Bergljot

Elin sa...

Må bare inn og kort skrive noen ord : Janne - det var som jeg skulle sagt det selv !!!!

Anonym sa...

Janne dette var meget godt skrevet, og du setter fingen på hovedproblemet.Syndebukk syndromet.
I stedenfor å rakke ned på hverandre så er det bedre å fremme det som er positivt og sammen gjøre noe med det som kan forbedres.Rom ble ikke bygget på en dag.
Hildur

Anonym sa...

Hei!Kom over bloggen din helt tilfeldig! Er så enig med deg som jeg kan bli mht avl. Av filmen går det jo VELDIG klart frem hva som er grobunnen til at vi har avlet rasene bortimot "ihjel"; "The excessive dog showing competition.." Det er ikke å skape syndebukker - men desverre en realitet om man liker det eller ikke...

Hilsen en som like greitt tok turen til sverige igjen for å få tak i schæferhund med gode bruksegenskaper...