søndag, mars 22, 2009

Skitrening & TagTeach

Denne vinteren har Karoline (2 1/2 år) begynt å gå litt på ski. En overambisiøs far satser selvfølgelig på at datteren på sikt skal bli redningen for norsk damelangrenn (og derigjennom kompensere for sin fars høyst middelmådige idrettskarriere). Mor på sin side prøver å snikinnføre hesteinteressen med alle midler, så dette blir en interessant kamp...

Det gjelder derfor å bruke de konkurransefortrinn man kan, og TagTeach brukes hyppig på skiturene. TagTeach kan litt forenklet oversettes til "klikkertrening for mennesker". Les mer om TagTeach her.



Foreløpig har vi brukt følgende tag-punkter:

* Ta på uteklær & skisko
Greit å få en god start på turen...

* Ta på skiene

* Gå fram til punkt x
Dette punktet kan være mor eller far som sitter på huk et stykke fram i løypa, en gjerdestolpe, toppen av bakken el.l. Starter henne av og til med signalet "klar-ferdig-gå", som hun har lært fra før (og som fører til en viss arousaløkning umiddelbart)

* Snurre rundt (180 grader)

* Falle

* Opp og stå!
I starten belønnet jeg alltid både å falle og å reise seg opp (for at ikke å falle skal straffe gå-på-ski-atferden altfor mye). Etterhvert har jeg gått over til å bare forsterke å reise seg opp (med unntak for mer "seriøse" fall med innslag av snø ned i nakken osv.)

* Gå inn i skisporet med begge skiene (når hun står utenfor sporet)
Etter å ha forsterket dette noen ganger ble faktisk det å gå i skisporene så moro at jeg kunne bruke å gå i skisporet som en forsterker alene. Regner med at denne interessen forsvinner ganske fort, men likevel...

* Rette opp skiene (når de går i kryss)
Nyttig grunnferdighet...

* Kjøre ned bakke (står mellom beina til far)
Å kjøre ned bakken er foreløpig så moro at det kan brukes som forsterker alene (f. eks. for å gå opp bakken) men jeg har som regel forsterket å kjøre ned bakken med en rosin i tillegg for sikkerhets skyld.



Den mest brukte forsterkeren er foreløpig rosiner. Ros, ta bilde med digitalkameraet (som hun får se rett etterpå), sitte på skuldrene til far opp bakken, og å kjøre ned bakken brukes også som forsterker. Planen er selvfølgelig på (lang) sikt at pengepremiene i world cup rennene skal overta som forsterker slik at far slipper å springe løypelangs med rosiner).

Som markør brukes klikkeren eller ordet "premie!"

Jeg kjører foreløpig ikke noe "tag-talk" ("Tagpunktet er ......."), men forsterker atferdene når de forekommer spontant, i kombinasjon med å gi noen enkle instruksjoner av og til ("opp og stå", "skiene inn i sporet", "klar-ferdig-gå!" osv).

Tagpunktene er foreløpig ganske enkle, men de vil forhåpentligvis bli mer avanserte neste vinter etterhvert som både motorikk og språk blir bedre utviklet. Neste vinter skulle jeg tro at det også er på høy tid å skaffe henne ei pulsklokke og begynne med jevnlige laktattester under treningsøktene ;-)

Jeg fant forresten to veldig bra tag-punkter til min egen skigåing tidligere i uka, etter å ha sett en film om langrennsteknikk (som jeg burde sett for lenge siden). Tagpunktene "hofta fram" og "sett ned stavene bak skiskoene" har gjort det utrolig mye enklere å gå oppover bakker. Har tidligere satt stavene for langt fram, og dermed blitt hengende på armene med vekta altfor langt fram. Med de to nye tag-punktene fikk jeg plutselig mye bedre feste og fraspark, og bruker mindre krefter oppover bakkene enn før.

16 kommentarer:

Anja sa...

Takk, dette skal jeg ta med meg videre, har ei som ikke er like ivrig til å følge i mors skispor som det mor er! Spesielt det med å belønne fall kan nok være lurt.

siv og kry sa...

ha ha, syns jeg ser deg for meg i utforløypa med rosinpakken og rullator :D
Bra innlegg!

Morten Egtvedt sa...

Det er så mange foreldre som er redde for å bruke "eksterne" forsterkere på ungene sine fordi de tror de kan bli "avhengige" av det. Tenkte derfor det var best å nevne den problemstillingen også :-)

Lone sa...

Haha, jeg fikk meg en god latter :D Jeg ser for meg far løpe heseblesende i skisporet for å dele ut rosiner ;)
Bra skrevet!

Maria Y sa...

:-) Jag tror Karoline kommer att tjäna storkovan på sin självbiografi "Mitt liv som klickerdotter"

Irene sa...

Jeg håper dette er en usedvanlig dårlig aprilspøk, å dressere ett barn trodde jeg virkelig at det var slutt på.

Anonym sa...

Er dette seriøst eller ironisk?

Det virker som om du kan MYE om lydighetstrening ang hunder, men lar det seg overføre til barn?

http://www.aftenposten.no/amagasinet/juul/article1250826.ece

Anonym sa...

Fant noe som kanskje vil interessere deg- om det å motivere barn.

http://www.elevsiden.no/motivasjon/1098312273

Anonym sa...

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke datra di kan få lære å gå på ski som andre barn?! Har du seriøse ambisjoner om at hun skal nå langt?
Har du forresten hørt om "the overjustification effect"? Hvis ikke anbefaler jeg deg å lese om det og tenke litt over om du kanskje ødelegger ditt barns indre motivasjon for å gå på ski...

Anonym sa...

Eeh, du tuller nå sant? Klikkertrene ungen?! Way to go for indre motivasjon liksom..

Anonym sa...

Hehehe, jeg drev og lurte på når mot-kommentarene skulle komme. Jeg har utdanning som pedagog, har arbeidet med barn i ulik alder og vil bare si at det er helt normalt å belønne barn for de fremskritt de gjør. Er jo et rimelig velbrukt uttrykk: "siden du var så flink tidligere, så skal du få en ...." o.l. Egtvedt her gjør det nok mer omstendelig enn de fleste, men jeg ser ikke problemet med det.
Og jeg lurer fælt på hva det konkret betyr å være indre motivert?

Nina sa...

He he, knallbra skrevet, Morten :-)

Irene sa...

Skremmende at en pedagog ikke vet hva indre styrt motivasjon er for noe.
Det sier meg at du ikke er særlig oppdatert innen faget ditt, og det er leit.
Har blitt lagt inn noen linker over som jeg anbefaler at du ser på.

Hva er indre motivasjon?
Indre motivasjon oppstår når en handling er fri fra press, fullt ut selvbestemt og kompetansegivende. I slike tilfeller er elevene oppriktig interesserte i det de holder på med og aktiviteten er tilfredstillende i seg selv. Elever som jobber i timene fordi det er moro og interessant, og som gjør leksene fordi de liker det, er indre motiverte. Aktiviteten blir det sentrale, ikke bekymringer rundt hva andre vil mene om hvordan vi presterer, eller hva slags belønning som venter når oppgaven er fullført. Noen ganger går elevene helt opp i aktiviteten og glemmer tid og sted. Utsagn som: "Er timen alt over?", eller: "Kan vi ikke få holde på litt til?" kan være tegn på indre motivasjon.

Anonym sa...

Kjære vene, en handling er ikke presset, ufrivillig eller mindre kompetansegivende bare fordi den blir belønnet. Indre motivasjon er et fint begrep uten egentlig innhold. Eksempel: Jeg kan i utgangspunktet tenke at å gå på tur er et typisk indre motivert adferdsmønster, men i realiteten så blir jeg eksternt belønnet med vakker natur og endorfiner frigjøres i kroppen mens jeg beveger meg. Kanskje jeg til og med bevilger meg selv noe godt etterpå siden jeg har vært så flink;-)
Og jeg lurer på hva som skal gjøres med dem som ikke er såkalt "indre motiverte" til å gjøre lekser og aktiviteter? Er jo flott at selve handlingen for enkelte oppleves som belønning, men man må jo få med seg alle og se hver enkelt.

Anja sa...

Min datter fantes ikke "indre motivert" når det gjaldt å gå på ski. Snart 5 år gammel laget hun et aldri så lite hull i myten om at nordmenn er født med ski på bena. Hovedproblemet var at når hun falt (noe som skjedde veldig ofte), så ville hun ikke mer, fordi hun ikke følte at hun mestret det. Etter noen runder med belønning for både fall og det å komme seg opp selv (ingen lokking, rosinen kom nåpr disse tingene skjedde), hadde jeg en veldig ivrig jente som ville gå mye mer, hun insisterte til og med at jeg skulle lage et hopp til henne (her satt jeg foten ned). Neste års skisesong ser ut til å ha blitt reddet før snøen forsvant, takket være Mortens gode råd.

Så hva er så farlig med det? Det betyr at neste vinter kan mor og datter gå på skiturer sammen uten at det er et mas, og hun kommer til å få mange gode minner opp gjennom årene, akkurat som jeg fikk på tur med min familie.

Og hva skulle vi mennesker gjøre hvis vi kun skulle styres av vår indre motivasjon? Min indre motivasjon er i allefall meget skakkjørt, og jeg kunne fort havnet på ugunstige veier hvis jeg lot det råde, og ikke ble guidet inn på mer fornuftige veier og lærte at det var motiverende og lønte seg å gjøre litt andre ting enn å følge dit nesa peker til enhver tid.

Mor og hundeeier sa...

Synes det er utrolig hvor høytidelige folk skal ta alt som skrives. Dette var et artig innlegg, full av gode poeng, og antakelig med en dæsj ironi. (Selv om det funker!)

Takk Morten, -for latteren! ;)

Og takk til "De seriøse", som gjør at jeg setter enda mer pris på familie og venner som kan le uten å overdramatisere alt! =)