torsdag, mai 21, 2009

Målrettet trening

Du trener jevnt og trutt i flere måneder, men likevel føler du at du ikke kommer framover, og egentlig bare trener på omtrent det samme du gjorde i starten av året. Høres det kjent ut? Jeg har ihvertfall hatt endel slike perioder selv (og kombinerer man lite målrettet trening med lite trening, blir det enda verre...

Den siste måneden føler jeg imidlertid at ting har gått raskere framover enn vanlig, og det tror jeg først og fremst kommer av at jeg har prioritert maks 2 atferder/øvelser pr. uke.

Jeg startet med en uke med fokus på markering av gjenstander i sporet. Så en uke med kryp og hopp over hinder. Deretter prioriterte vi feltsøk og fellesdekk en uke. Og denne uka har det vært fokus på bruk av avstandsbelønning (har introdusert avstandsbelønning på de aller fleste øvelsene har kan rimelig bra).

Vi har trent andre ting i tillegg til fokusatferdene, men det viktigste har vært å få minst en skikkelig økt pr dag på fokusatferdene, og så har vi bare vedlikeholdt andre ting litt mindre målrettet i tillegg.

Ved å prioritere 1-2 ting pr. uke får man raskere framgang, treningen blir mer flytbasert, og det blir også mer motiverende å trene når det går framover. Så jeg har litt tro på denne modellen, og skal forsøke å fortsette med den utover sommeren.

4 kommentarer:

Simen sa...

Jeg liker også kjempegodt å trene sånn, men det har en del bivirkninger - alle de andre frivillige grunnferdighetene forsvinner! Slik det er nå må jeg hele tiden "vedlikeholde" adferdene med å kjøre noen repitisjoner på alle sammen innimellom. Skape balanse mellom alle sammen, slik at ikke det er noen som er mer dominerende enn andre.

Hadde det ikke vært for at jeg gikk på instruktørkurset og måtte vise fram de for deg av og til, ville jeg ha gjort på akkurat samme måte som deg :-)

Morten Egtvedt sa...

Hehe, dumme instruktørkurset... :-)

Når jeg fokuserer på en hel øvelse en uke, klikker jeg vanligvis minst like mye for de frivillige atferdene øvelsen består av, som jeg forsterker at atferdene blir utført under stimuluskontroll. Jeg vil ikke miste de frivillige GF´ene mine for alt i verden. Utførelsen på signal blir som regel også mye bedre når de frivillige atferdene "sitter løst".

Merete A. Huser sa...

Ooo, så fiiint at også du sier dette! Etter å ha trent for mye, for ofte, i mange år,(uten at det har plaget meg nevneverdig;o) har jeg kommet fram til det samme. For å komme videre med freestyleøvelsene, har jeg begynt å prioritere 2 øvelser i uka, og framgangen kom straks! Og så pleier jeg å gjøre som Jay Sisler; 15 min. tre ganger om dagen, èn ting av gangen, da på tegn/ord. Frivillige freestylegrunnferdigheter klikkes selvsagt i bøtter og spann uansett. Føles befriende og effektivt!

Morten Egtvedt sa...

Hehe...jepp, funker det for Jay Sisler, bør det funke for oss også :-))