fredag, februar 19, 2010

Klikk, stimuluskontroll & belønningsplassering - in one!

Beklager lang tid siden siste post. Håper det blir bedre tid til både hundetrening & blogging resten av vinteren (konkurransene har ofte en tendens til å komme brått når snøen forsvinner...).

Tenkte på en treningsdetalj som kanskje er verd et lite innlegg. På øvelser som gå foran, (bruks-)fremmadsending, ruta, hopp over hinder og andre øvelser der hunden skal bevege seg vekk fra oss, er det ganske vanlig at fører innledningsvis forsterker ved å kaste ball eller godbit over hodet på hunden når den beveger seg i riktig retning. Mange klikkertrenere velger bevisst å ikke bruke klikkeren under denne treningen, fordi de ikke vil at hunden skal snu seg mot fører når man klikker. Man vil heller prioritere å skape en sterkere forventning framover for lettere å kunne shape fram riktig atferd.

Dette fungerer som regel greit, men det er slett ikke uten utfordringer å time kastene helt perfekt slik at hunden alltid har hodet framover idet den får øye på ballen/godbiten. Kasteferdighetene er som kjent ikke likt fordelt mellom landets hundetrenere, og det er fort gjort at hunden snur seg akkurat idet man kaster, eller idet ballen allerede er i luften bak den, og det vil man helst ikke forsterke for mange ganger.

Jeg tenkte derfor jeg ville slå et slag for å bruke klikkeren også i denne treningen, ettersom det etter min erfaring gjør det lettere å time ting riktig - uten å gå på akkord med optimal belønningsplassering.

Det jeg gjør ved trening av øvelser som nevnt ovenfor, er å lære hunden at klikket (eller "bra!") betyr "se/gå/løp framover, så kommer belønningen der". Klikket er ikke bare en betinget forsterker. Det er også et signal (cue). Som regel lærer vi hunden at klikket signaliserer "se på meg" eller "kom til meg" (for å få belønningen), men som med alle andre stimuli kan vi gi klikket akkurat den betydningen vi selv ønsker i bestemte situasjoner. Det koker altså ned til basic stimuluskontrolltrening.

Jeg bruker å lære inn "framover-klikket" på følgende måte.

1. Hunden beveger seg framover, jeg kaster ball/godbit framover over hodet på hunden, men klikker først idet hunden ser belønningen i luften eller på bakken foran seg. Klikket er signalet, mens atferden som jeg "døper" er "se/gå/løpe framover og ta belønningen". Dette blir gjentatt flere ganger. Se eksempel på trinn 1 i filmen nedenfor, husk å slå på lyden (ikke så enkelt å klikke, filme og kaste godbit med bare to hender, men du skjønner sikkert poenget).



2. Så flytter jeg signalet (i dette tilfellet klikket!) litt framover i tid. Jeg klikker nå etter at jeg har kastet, f.eks. like før hunden ser ballen foran seg. Går dette bra flytter jeg klikket enda litt lenger framover. Hvis jeg derimot ser at hunden snur seg tilbake når jeg klikker kjører jeg steg 1 noen flere ganger først. Hvis du gjør det riktig skal du allerede nå ha sett at hunden kikker framover, eller til og med setter opp farten framover idet samme den hører klikket.

3. Når steg 2 er i boks flytter jeg klikket så langt fram som jeg ønsker! Jeg er nå sikker på at hunden vil fortsette framover selv om det går 1-3 sekunder etter klikket før ballen kommer. Nå kan jeg slippe ned skuldrene og kun fokusere på å klikke den atferden jeg egentlig vil forsterke (det vil si å gå/løpe/hoppe framover), og trenger ikke lenger å kaste på tiendelen riktig for at belønningsplasseringen skal bli optimal.

Neste film viser eksempel på hvordan det fungerer på steg 3 under trening av galloppfasen på bruksfremmadsendingen (bruker her ordet "bra" i stedet for klikkeren, men det er samme prinsipp):



Enda et eksempel på fremmad hopp. Legg merke til at hunden ikke snur seg på bra, men heller setter opp farten framover, selv om den ikke ser ballen med en gang.



Ja, denne bloggen er for spesielt interesserte... Ha en fin treningshelg!

4 kommentarer:

Silje E. Martinsen sa...

ja men det finnes nok mange spesiellt interesserte der ute ;)

syns bloggen din er strålende og jeg leser meg ut av mine egentlige studier når det gjelder klikker og trening av hund, syns det er kjempegøy men også vanskelig for meg som aldri har trent slik før. Lille boxerjenta på 4 mnd får prøve seg på det meste, vi begynner på konkurranselydighetskurs om 3 uker, da har vi gått to valpekurs alt og storkoser oss! jeg kommer til å bruke innleggene som ikke er vesentrlig der jeg er nå i treningen, senere en gang, jeg har lest og fult hele begynnelsen med Kira og den har vært til stor hjelp!

nå håper vi bare at vi klarer å lære henne til å ikke hoppe opp på kjøkkenbenken og holde seg vekk fra mat på bordet...hehe

god helg!!

Hilsen silje og Emma (4mnd)

Anneli sa...

Jøss, dette var spesielt:) Ikke innlegget, men at det kom akkurat nå (jeg så det nå). Dreiv nemlig å funderte på akkurat denne detaljen - holder på med ruta. Så jeg er en av de spesielt interesserte:)

Morten Egtvedt sa...

Jøss, Anneli...telepati funker!

:-) Morten

Helle sa...

Også jeg.
Ideen er rigtig spændende, og skal atraks afprøves.
Arbejder med Dch fremadsendelse, ikke til felt men imellem 2 markeringer.
Synes det er vanskeligt, at sikre hundens forståelse af retningen...
Arbejder med keglen ude på mindst 80 skridt, og er lidt nervøs for at fjerne den helt.
Men det bliver jo nødvendigt...