tirsdag, mars 16, 2010

Av og til har man mer flaks enn man strengt tatt fortjener...

Jeg har nettopp gjennomført årets beste lydighetsøkt så langt. Halsgivingen som vi har slitt lenge med, fallt plutselig bare på plass. Vi hadde noen veldig fine repetisjoner på bruksfremmadsendingen, og intensiteten på fri ved fot og innkalling var på et nivå jeg tidligere bare har kunnet drømme om. Og ikke er Kira påtagende understimulert for tiden heller så mye som hun har gått på ski den siste uka, så forklaringen ligger et helt annet sted. Jeg skulle ønske det var min fortjeneste som dyktig trener, men faktum er at den gode treningsøkten tvert imot var et direkte resultat av slurv og latskap fra min side.

Jeg bestemmer meg altså for å kjøre en liten lydighetsøkt med Kira utenfor Canis-kontoret etter arbeidstid. Jeg har ingen plan bortsett fra at jeg skal ut å trene (veeldig lite profesjonelt...). Jeg finner ikke verken pipeball eller kong (som vanligvis er hennes favorittleker) i farten, men ser tilfeldigvis at det ligger en slags fleeceleke slengt på kontorgulvet. Kira har aldri brukt denne leken før, men jeg stapper den i lomma og tenker som så at den får holde idag (særdeles lite profesjonelt....)

Og jaggu holdt det! Kira tennte noe så voldsomt på denne fleeceleken at momenter som vi vanligvis sliter med plutselig gikk i hundre. Ifølge boka skal man finne nye favorittleker gjennom nøye og systematisk testing, men slurv fungerer også åpenbart i noen tilfeller. Får passe på å få med det neste gang "Lydighetstrening i teori og praksis" skal oppdateres :-)

Leken som tilfeldigvis funket for Kira kan du forresten se her. Tilsynelatende er det ikke noe spesielt med den. Den virker riktignok god å bite i, men ellers er det bare et tøystykke... Kanskje var det fargen hun likte? Et eller annet var det ihvertfall. Litt flaks skal man ha...

4 kommentarer:

Enya - The BlogDog sa...

Kanskje leken var så dårlig at det rett og slett var en liten ekstinksjonsburst? ;-)

Morten Egtvedt sa...

Interessant teori... jeg har ingen bedre forslag foreløpig :-)

Kari-Anne sa...

Ved lignende tilfeldighet fant jeg frem til Heidis superforsterker også: saueskinnsvottene mine.

Jeg har noen sausekinnsbiter påsydd snor som har vært populære. Men de har ikke være i nærheten å trigge det samme som disse vottene ^^

Marita sa...

Jeg vet ikke helt hva det skyldes, men skulle jeg tippe, ville jeg holdt en knapp på at det var en "ny" leke om gjorde susen. Har sett effekten av ny leker dra hundene opp til et helt nytt nivå maaange ganger.

mvh Marita