tirsdag, august 31, 2010

Når kan du begynne å sette på signalet på klikkertrente atferder?

Jeg har undervist mye i stimuluskontroll den siste måneden. Tenkte derfor å skrive litt om endel tema som har med signaler å gjøre i et par blogger framover.

Når vi skal sette signal på en klikkertrent atferd kan vi (med noen praktiske tilpasninger) som oftest følge disse 5 trinnene:

1. Gi signalet når hunden allerede har påbegynt den frivillige atferden
2. Gi signalet like før hunden skal til å utføre den frivillig.
3. Test signalet i gradvis vanskeligere situasjoner (men forsterk gjerne når atferden forekommer frivillig også)
4. Forsterk kun atferden når du har gitt signalet først, og lær hunden å vente gradvis lenger på signalet.
5. Lær hunden å skille signalet fra andre signaler (både andre allerede innlærte signaler og ”tullesignaler”). Hunden skal kun utføre atferden på riktig signal – ikke andre signaler.


(se filmen på www.canis.tv)

Det første jeg tenkte å skrive om er NÅR vi bør begynne å sette på signalet, altså trinn 1-2.

Det er en vedtatt sannhet blant klikkertrenere at atferden bør være perfekt før man setter på signalet. Og dette er forsåvidt sant nok, Men i de fleste tilfeller er det like greit, ja kanskje også atskillig mer effektivt, å begynne med trinn 1-2 allerede når atferden er "bra nok". Med "bra nok" mener jeg at

* hunden tilbyr atferden uten lange pauser imellom (selv om ikke flyten nødvendigvis er helt optimal ennå)

* atferden har ingen store feil som vi absolutt ikke vil betinge til signalet (men den trenger ikke nødvendigvis være like presis og rask som den skal bli til slutt)

Når man jobber med trinn 1 og 2 forsterker man fortsatt at hunden tilbyr atferden frivillig. Og det er ikke noe problem å finpusse atferden mens hunden fortsatt tilbyr den frivillig, mens man bare sier signalet i bakgrunnen. Men du trenger ikke å gjøre det hver gang. Om du på dette stadiet sier signalet samtidig som hunden gjør det frivillig i kanskje 20-50% av repetisjonene får du mange nok repetisjoner til at assosiasjonen mellom signalet og atferden/konsekvensen allerede er veldig sterkt når du først bestemmer deg for at atferden er presis nok til til å begynne på trinn 3. Og dermed har du kanskje spart ganske mye tid.

Det er først på trinn 3-5 at vi "mister" den frivillige atferden. Vi forsterker nå at hunden venter på signalet, og hunden vil da etterhvert slutte å tilby den frivillig (ihvertfall i økter der vi ønsker at den skal vente). Og fra trinn 3-5 bør helst atferden være så perfekt som du vil ha den. Finpussing av atferden er som regel best å gjøre på den FRIVILLIGE atferden - ikke når hunden kun gjør det på signal.

Så for å oppsummere: På trinn 1-2 bør atferden være "bra nok". På trinn 3-5 bør atferden være så perfekt som du vil ha den.

Grunnen til at jeg stresser dette litt er at jeg helst ikke vil se klikkertrente hunder på 2+ år som har en haug med fine frivillige atferder, men fortsatt nesten ingen velfungerende signaler. Så jeg håper jeg kan gi noen og enhver et lite spark i baken til å begynne å jobbe med stimuluskontrollen tidligere. Det er ingen som setter større pris enn meg på en hund som virkelig tilbyr fine frivillige atferder, men som med det meste her i livet gjelder det å finne en god balanse.

2 kommentarer:

Kristine sa...

Så sant, så sant! Det er mange som er ivrige klikkertrenere som glemmer dette. Det er moro og lett og få frem frivillige atferder, men så stopper det der.

Tina sa...

Godt å lese! Som ny klikkertrener har jeg nesten vært litt redd for å sette på signaler, siden alt skal være frivillig og ingenting skal ha kommando før det er "perfekt" (er iallfall slik jeg har tenkt inni hodet mitt). Men nå skal jeg bli flink til å begynne å sette på signaler, iallfall på de atferdene som nå begynner å sitte bra hos min 4 mnd gamle valp.
Det er liksom litt flaut når jeg møter andre mennesker og de prøver å si "sitt" til henne, så ser hun bare dumt på dem. For hun kan jo sitte, hun kjenner bare ikke signalet...:)