torsdag, november 11, 2010

Ikke gå glipp av neste utgave av Canis!


Man finner alltid interessante artikler i hundetidsskriftet Canis, men jeg må si at neste nummer som kommer 25. november ser spesielt sterkt ut.

Mest debatt denne gangen blir det sannsynligvis av en artikkel som tar for seg begrepet "drifter". Hvis du er klikkertrener er du kanskje litt oppgitt over hvordan spesielt enkelte brukshundfolk bruker et fullstendig annet vokabular enn du selv er vant til ( frustrasjonen er forresten sikkert like stor den andre veien når vi begynner å snakke læringsteori). IPO-folk snakker ofte om "å sette hunden i byttedrift", "forsvarsdrift", "sosial drift" eller diverse andre drifter. Men hva er egentlig disse driftene? Har disse begrepene noe faglig, vitenskapelig grunnlag? En meget interessant artikkel av Canis-instruktør Dina Doctermann går meget dypt inn i dette temaet.

Forøvrig har skriver Maria Hagström om hvordan du kan få eksplosiv fart i lydighetsøvelsene. Canis-instruktør Marianne Tønseth skriver om en veldig interessant metode for innlæring av retningsbestemming av sporet. Undertegnede har skrevet om betydningen av frivillige starter også fra utgangsstilling for klikkertrente hunder (mange klikkerhunder kan nesten bare tilby atferd frivillig når de står foran føreren, og det er jo ikke derfra de fleste lydighetsøvelsene starter...). I tillegg kan du lese interessante artikler om agility, en kontroversiell sak om foring av hunder - og enda litt mer.

Tør du virkelig gå glipp av enda en utgave av Canis?? :-) Følg med i utviklingen og bestill abonnement idag!

4 kommentarer:

Kari Anne sa...

Dette er sikkert å banne i kjerka, men det begynner å bli en stund siden jeg gledet meg til ny utgivelse av Canis. Jeg fortsetter å abbonnere fordi det kan jo hende at det plutselig kommer noe jeg kan relatere til eller ha nytte av.

Jeg syns dere har glemt litt at det finnes andre klikkertrenere enn de som ønsker å komme høyest mulig i de fleste konkurranser.. Og jeg vet at jeg ikke er den eneste som har denne oppfatningen.

Det er ikke farlig å gjenta noen av de tidligeste sakene som var litt mer "folkelige", for det kommer vel nye abbonnenter til hele tiden som ikke har lest Canis siden tidenes morgen?

Morten Egtvedt sa...

Neida, det er helt greit. Du har faktisk helt rett. Vi prøver riktignok å ha en artikkel eller to om "hverdagstrening" i hver utgave også, men vi har bevisst valgt å prioritere innhold for de mest aktive hundeeierne, som konkurrerer eller trener seriøst mot andre formål.

Grunnen er rett og slett at det er et slikt tidsskrift vi mener har manglet i Norge. Det kryr av andre hundemagasiner med "lett innhold", men Canis ønsker å ta hundetrening seriøst og først og fremst være et tilbud for de verste "hundetreningsnerdene" der ute.

Men Canis er mer enn bare tidsskriftet. Vi har utgitt flere hundebøker som også passer for de som ikke konkurrerer. Canis Hundeskole tilbyr kurs for klikkertrenere på alle nivået. Og på nettstedet vårt finnes også noe for alle, uansett nivå eller interesse.

Men send gjerne tips til redaktør marthe@canis.no hvis du har gode idéer til artikler som du mener burde vært med i tidsskriftet.

Elisabeth sa...

Jeg syns det er et bra tidsskrift for oss som konkurrerer, de andre hundemagasinene går ikke i dybden, men skal skrive om litt av alt. Jeg syns det er veldig bra å få konkrete tips og lære noe nytt, gleder meg alltid til Canis kommer i posten.

Dina sa...

Er vældigt spændt på reaktionerne :-)