tirsdag, desember 28, 2010

Ny folkeaksjon: Tradisjonelle trenere MOT Hundehviskeren!

Det har liksom vært litt stille rundt Hundehviskeren en stund, men de siste par ukene har det vært på´n igjen. Oppstyret skyldes nok først og fremst at hans omreisende sceneshow kommer til Norge og Sverige neste år. Han skal visst også til MyDog-messen i Sverige om ikke så lenge (invitert av Svenska Kennelklubben...).

Veterinærer, klikkertrenere og andre positive trenere gjør sitt beste for å både protestere og advare ferske hundeeiere om metodene som benyttes av Hundehviskeren (han nøyer seg jo ikke akkurat bare med å hviske...). Men av og til virker dette litt mot sin hensikt. Når Hundehviskeren debatteres på nettet i forskjellige hundeforum ser jeg ofte at hundeeiere som ikke bekjenner seg som klikkertrenere/positive trenere nesten som en slags ryggmargsrefleks begynner å forsvare Hundehviskeren når en klikkertrener sier hvor dum han er.

Og dette synes jeg er litt trist. For metodene og "hundekunnskapen" som formidles av Hundehviskeren er så langt ute på feil jorde at ALLE intelligente hundetrenere burde dannet felles front mot dette.

Så jeg har derfor lyst til å starte en ny folkeaksjon: "Tradisjonelle trenere MOT Hundehviskeren!"

Nå vil kanskje noen si at jeg ikke er rette person til å starte en slik kampanje, men der må jeg protestere. I mine yngre dager, før jeg rotet meg bort i klikkertrening, var jeg så tradisjonell som noen. Men selv om jeg straffet bikkja en gang iblant, trente jeg da fortsatt mange ganger mer intelligent enn hva Hundehviskeren gjør! Og jeg har mange treningsvenner i brukshundklubben som trener tradisjonelt, men som definitivt er bra trenere. Selv om vi trener forskjellig kjenner jeg igjen intelligent hundetrening når jeg ser det. Presis bruk av belønning (og/eller straff), fornuftige kriterier og progresjon i treningen, evnen til å lese hundens kroppspråk og tilpasse treningen etter dette osv, er egenskaper som kjennetegner intelligent hundetrening UANSETT metode.

Hundehviskeren derimot trener IKKE intelligent! Mye av treningen hans er tvert imot direkte uintelligent...



Forklaringene hans er gjennomført overtroiske (energier osv). Han overser eller feiltolker ofte kroppspråk hos hundene som selv den ferskeste hundeeier burde fått med seg. Han blir bitt med jevne mellomrom. Og han har stort sett bare én måte å "fikse" problemene på. (Jeg setter "fikse" i anførselstegn, fordi veldig lite av det han gjør har noen som helst positiv langtidseffekt - hundene LÆRER jo svært sjelden noe ny atferd av "treningen" hans...).



Derfor, som tidligere tradisjonell trener synes jeg det er for ille at mange gode tradisjonelle trenere (inkludert den unge utgaven av Hr. Egtvedt!) settes i samme bås som denne TV-predikanten. Og jeg oppfordrer alle andre (intelligente) tradisjonelle trenere til å stå opp og si høyt at selv om Hundehviskeren også bruker straff, så er han ikke nødvendigvis "på lag" med oss intelligente tradisjonelle trenere!

Intelligent trening er intelligent trening, uansett hvor på belønning/straff-skalaen man befinner seg. Hundehviskeren trener IKKE intelligent, og fortjener ikke støtte fra noen leirer.

Tradisjonelle trenere (både tidligere og nåværende!) som er enige, er velkommen til å støtte aksjonen i kommentarfeltet! Og alle andre også, forresten :-)

21 kommentarer:

Anonym sa...

Og der sluttet jeg å lese denne bloggen. Takk og farvel.

Tine sa...

Herregud, første og eneste gang JEG leser denne bloggen, jeg ble fysisk kvalm nå.

Anonym sa...

Ikke meg imot at også Norske tradtrenere markerer sin motstand mot de aversive metodene som vises i Milans program.

Pia sa...

Håper de får fjernet den mannen fra TV snart. Så trist å se andre etterligne hans metoder på sin egen hund, på tross av advarselen om å ikke gjøre dette hjemmen.

Dette er bare trist...

Ragnhild B. sa...

Ønsker meg en konstruktiv og god serie på tv!

Anonym sa...

Morten Egtvedt; hvor patetisk er det mulig for deg å bli ? At du gjør alt du kan for å beskytte egen forretningsdrift er for såvidt forståelig, men må du virkelig hele tiden rakke ned på andre? Har du så liten tro på egne metoder at du må fortelle hvor idioter alle andre er?
Det er ikke første gangen du blammerer deg selv. Husker du skrev om Jeppe Stridh; "den ferdig banka Vorstheren". Nå for litt siden gikk du i mot Ian Dunbar. Da skrev du også masse dritt om trad. trenere i de tdu hevdet at de stod der med strømbåndet i ene hånda, og piggen i andre.

Men ok, du presentere jo bare deg selv....
Lavmål!

Lill-Ann Berg sa...

Jeg støtter dette fullt ut, Morten. Stå på!

Lillian Sundseth sa...

Jeg er ikke enig i at Morten E. kritiserer alle andre hele tiden... Her skriver han jo et innlegg hvor han sier at det er mange flinke hundetrenere, og "intelligent" hundetrening blant folk som trener såkalt tradisjonelt!(Med bruk av korrigering, mye hjelp osv.) Hvis han skulle tråkket på alle andre, ville det være å si noe sånt som at klikkertrening er det eneste som funker. Det gjør han imidlertid ikke! Flinke hundetrenere vet at det er flere "intelligente" måter å trene hund på. Både med og uten bruk av korrigering. Men flinke hundetrenere vet også at det ikke er nødvendig å mishandle hunden får å få den til å gjøre som vi vil!

Anonym sa...

støtter deg fult ut Morten!

CM driver misshandling og tortur satt i system.

Hvorfor skal vi misshandle hundene for å få de til å utføre adferder vi like greit kan få få med positive metoder?

Det er på høy tid at organ som NKK kommer på banen og sikrer norse hunders velferd igjennom å hindre denne formen for hundetrening.

Anonym sa...

Godt indlæg, som helt klart får min fulde støtte.

'Hundeviskeren' har desværre også fået taletid i Danmark, så jeg håber at dit indlæg gør at der er nogle der overvejer en ekstra gang om de vil deltage i hans show.

Fortsæt det gode arbejde, Morten...

Anonym sa...

Her er hvad Dansk Kennel Klub skriver om 'hundeviskeren'.

http://dansk-kennel-klub.dk/Nyheder/Nyhed1077

Jeg beklager at det er på dansk :-)

Anonym sa...

Jeg er helt enig med deg Morten!

Her sitter norske mann i hus og hytte å ser på CM på tv. Uvitende som de er tror på alt de ser og mener at dette er riktig måte å trene hund på...

Med en økende popularitet for hundehold og stadig mer stress i hverdagen er det lett å tro CMs quickfix metoder er greit, men det er det ikke!

Som sagt over, det er ikke nødvendig å bruke makt, dominasjon og positiv straff for å skape ett forsvarlig hundehold.

Det viktigste må jo være hundens helse og velvære, og beste måten for det er i mine øyne trening basert på Positiv forsterkning
Negativ straff, klikkertrening.

Takk til Morten for at du tørr starte en blogg om dette!

Jensen

Elisabeth sa...

Helt enig med deg! Bra at du holder fokuset oppe MOT "TV helten", vet at mange støtter hans (etter mitt syn) overforenklede metoder for det ser jo så lett ut! De tenker nok ikke på at dette ikke er læring, og på hvordan den stakkars hunden har det. Vi som er over middels interresert i hundetrening får jo heldigvis med oss at det fins andre måter å behandle og trene hunder, men jeg er bekymret for alle de som ikke leser alt de kommer over om hundetrening, og som "kjøper" hans teknikker fordi de er mest tilgjengelig og omtalt i media. Kanskje dere i Canis kunne laget en tv serie om hundetrening? Eller et inlegg i hundesport? Stå på videre!! Hilsen supporter:-)

Tone sa...

Støtter deg og synes det er bra at noen skriver om dette. Ikke bare ut fra "klikkertrening vs tradisjonell trening - tenkemåte".

Men faktisk det faktum at mange som trener, som både lokker, sier "nei" osv. også er uenige med Milan`s metoder. Dette må ikke bli en kamp der det er klikkertrening mot Milan - og det har du ivertfall gjort ditt for å unngå.

Klikkertrenere må passe seg for å si at det kun er klikkertrening som er bra, som gir glade hunder osv... For det er virkelig ikke tilfellet :-)
Derfor burde NKK (som jo favner "hele" hundenorge)og gjerne raseklubbene, gå ut og informere om følgene av Milans metoder og advare om bruken av dem.

Anonym sa...

Jeg gir deg all støtte Morten! Synes det er viktig at vi setter fokus på virkningen av CM.
Jeg er selv klikkerinstruktør men det vil ikke si at jeg tror at dette er det eneste måten å få hunder hverken lydige eller glad på. Men det er en metode jeg har sett stor glede av.
Men før jeg lærte klikkertrening hadde jeg og en korrigering i min trening av mine hunder.

Jeg blir skremt når jeg ser på disse TV programmene fordi CM snakker veldig godt for seg, han virker overbevisende, har et vinnende vesen og får et "resultat" (der og da)..... De som ikke har lest masse av hundebøker der nyere forskning forklarer hvordan hunden handler, hvordan det kommuniserer osv, vil tro det CM sier. Og da virker han jo flink.

Desverre hjelper det ikke mye å fjerne et Symptom uten å ta bort årsaken til at de oppstår.

Det blir som om et menneske gikk til lege med hodeverk pga en voksende svulst og legen kjapt skrev ut resept på smertestillende uten å undersøke passienten, sendt han/hun hjem med beskjed om å ta 2 tab annenhver time til hun/han følte seg bra igjen...... Smerten i hode ville kanskje blitt mindre, men svulsten forsvinner ikke.

Stå på Morten!!!

Kaja sa...

Dette var en usakelig, barnslig og overraskende blogg fra deg Morten. Blir nok siste gang jeg er her inne.

Jeg syns det blir veldig usakelig når du totalslakter CM bare fordi han bruker andre metoder enn deg? Det må da gå an å se litt objektivt på hele situasjonen?

Og bare for å si det, jeg er langt i fra CM-frelst selv!

Husk at hundene vi ser på TV er problemhunder. De er enten aggressive mot sine eiere, klarer ikke gå i bånd, er veldig engstelige/nervøse osv. Det er jo ikke en 8 ukers valp han starter treningen på! Eller en "vanlig" hund som kan oppføre seg! Og som han sier, han trener like så mye eierne. Et par av de fra serien burde jo ikke få eie en flue engang, eller i det minste prøvd å lese seg litt opp før de skaffer seg hund.

Mange av eierne i serien er jo regelrette redde for hunden sin, og når avliving er neste steg, hva er galt med å tilkalle en siste hjelp? Han er bare "truende" ovenfor hunden som tror de eier huset og er overbeskyttende. Er det da feil å vise "hvem som er sjefen"? Jeg har mange ganger sett hunder som er stressa, redde og helt tullete i oppførselen sin fordi eierne ikke er bestemte og bare duller og koser og trøster hele tiden. Dette er folk jeg kjenner, og ikke bare noe jeg sier. Flere av disse har måttet blitt omplassert som følge av dette. En hund er en hund!

Og jeg er ingen forsvarer av negativ straff og forsterkning, hvis noen tror det. Og Cesar slår da virkelig ikke hundene heller. Han er borti de med hælen noen ganger om han skal ha de til å ikke gå her eller der, men det er ingenting sammenlignet med hva mange hunder her i Norge opplever til vanlig tror jeg.

Når det er sagt, så syns jeg mye av praten hans om "aura og energi" er unødvendig. Selv om han er bestemt, blir det litt fjernt å prate om hundens aura syns jeg, og hadde ikke selv oppdratt en hund helt etter Cesars regler.

Allikevel skal jeg til Spektrum i mai og se han live, så jeg får sett han selv og ikke kun på TV og uten andres positive og negative holdninger. Det at den danske kennelklubben har boikottet han helt, syns jeg er så... fjernt og dumt at jeg ikke får sagt det engang. En ting er å ikke like noe, men å holde på sånn? Vet om mye annet som burde bli boikottet/forbudt før Cesar Milan!

Kaja igjen sa...

Dessuten, hva skal du gjøre når hunden biter deg og bjeffer? Når "NEI!" for hundrende gang ikke virker og du kan jo ikke vente til han slutter og så rose den? Syns bruken av strupebåndet i videoen over ikke var for brutal. Det er jo slike bånd alle bruker på utstilling?

Som sagt, dette ville han jo ikke gjort på en vanlig trening på en hund som oppfører seg...

Anonym sa...

Mye enig med Kaja over. Må også si at jeg er verken sånn eller sånn frelst. Jeg prøver å få med meg så mye som mulig for å plukke det jeg tror fungerer. Man må selv ta inn og vurdere den informasjonen man får, for selv å lage seg en mening om hvorvidt dette stemmer eller ikke.

Først og fremst synes jeg det er ubeskrivelig tullete å legge ut hatinnlegg mot Cesar Milan der man bare sier at han er dum, uintelligent, voldelig, fæl osv. Vanvittig usakelig! Kom med eksempler på hva han gjør, hvorfor du tror at dette blir feil, og hva du ville gjort annerledes! Hva ville du f.eks gjort dersom du hadde en stor hund i bånd som hoppet opp og glefset mot deg? En som potensielt kunne bite hånden din tvers av? Ventet til den satte seg pent for så å belønne den? Jeg vil gjerne høre alternative handlemåter, hvis ikke kan jeg ikke vite at du ville gjort noe som helst annerledes om du kom opp i samme situasjon!

Og som Kaja sier, det er snakk om PROBLEMHUNDER. Hunder som er så aggressive at enhver hundetrener eller veterinær har gitt opp, der eneste utvei er avlivning. Å si at CM misshandler alle hunder han kommer over er bare tull. Har sett flere ganger der han har hatt med nervøse og redde hunder å gjøre, at han har satt seg ned ved siden av og ventet. Ventet og ventet og ventet. Ventet til hunden fikk tillit til han, og ikke brydde han seg om hvor lang tid dette skulle ta. Her måtte man bare ta tiden til hjelp. Mange ganger bruker han også oppmuntring og positiv forsterkning!

Mange ser på det velkjente "rykket" i båndet som CM gjør som misshandling. Unnskyld meg, han rykker en gang for så å slappe helt av. Gjentar kanskje dette noen ganger, men han har aller mest fokus på å ha en løs line. Hvor mange hunder i Norge drar ikke avgårde på tur der de blir kvalt halvt i hjel i løpet av turen? Dette er MYE værre enn et rykk, for så å gå resten av turen på løs line.

Du sier at forklaringene hans er overtroiske og handler om "energier og sånn". Hvordan kan du egentlig si dette? ALLE som har brukt en del tid rundt dyr, og spesielt dyr i flokk ser at dette eksisterer. Ser man på dyr i flokk ser man tydelig at der er en rangorden, og det er neimen ikke alltid den største og sterkeste som står øverst. Hvordan avgjør de da hvem som er sjefen?

Vår egen "energi" vil påvirke andre. Om man bruker ordet energi, kroppsspråk eller mentalitet blir litt ett fett. Har du noen gang oppholdt deg rundt hester? Med hester er det svært enkelt å se og forstå hvordan dine egne følelser påvirker dem. Er du redd og viser dette, vil hesten bli redd, nesten uten tvil. Forholder du deg rolig, er det stor sannsynlighet for at hesten vil gjøre det samme. Dette gjelder også hunder.

Skal ikke skrive så mye mer nå. Jeg synes CM har mye rett og fornuft i det han sier og gjør, men det er også ting jeg ville gjort annerledes. Skjønner bare ikke hvorfor alle på død og liv må være så enten eller! Kan man ikke finne seg en gylden middelvei? Bruk tiden på å lære, plukk opp det du liker og la resten ligge, og lær det videre. Ikke bruk tiden på å skrive dritt om andre som ikke gjør ting på din måte!

Britten sa...

Det var väldigt vad många anonyma inlägg det var här!
Vågar folk inte stå för sina åsikter?
Nu har jag, som tur är, inte sett så mycket av CM annat än vad som visats litegrann på TV och på Youtube, eftersom jag inte har den kanalen serien går på. Det jag däremot har sett är skrämmande och många gånger skrattretande! Skrattade gott åt filmen där han går med kopplet runt hundens svans. Kan någon verkligen ta hans metoder på allvar och varför säga i vissa filmer att man inte ska prova detta själv. Varför då visa dom?
Endast för att tjäna pengar naturligtvis, för det finns mycket lättlurat hundfolk.
OK! Jag kan hålla med om att man inte klappar en aggressiv hund som hoppar och morrar och att man håller den ifrån sig.
MEN! Då tar man reda på VARFÖR hunden beter sig som den gör, istället för att hänga den. I den här filmen verkar ju hunden ha dåliga erfarenheter från tidigare ägaren och föraren och försvarar sig när den ser en annan hund. Något den har lärt sig av tidigare tortyrmetoder. Bättre att anfalla än att bli anfallen!
Hunden är ju inte aggressiv annars, utan den kan bli hanterad som vanligt. Det är ju inte ens fråga om dominans som CM pratar om.
Jag tycker det är märkligt att endast hårda metoder visas på TV.
I Sverige har vi ju Barbro Börjesson, Jeppe Strid och Fredrik Steen som alla använder ryck och slitmetoder. Fast Fredrik Steen ändrade stil sen han blev uppkallad på SBK och upplyst om att dessa metoder inte var tillåtna längre för den som arbetar inom organisationen.
Jag tycker det är skrämmande att Sveriges största hundorganisation, SKK, bjuder in CM till My Dog i Göteborg nu i veckan till föreläsning och sen kommer dom med denna förklaring:
http://kennet.skk.se/skk/innehall.aspx?ID=1139&Sprak=sv
Och nu när dom ändå har gjort det, varför har dom inte bjudit in Anders Hallgren, vår första och mest erfarna hundpsykolog här hemma till en diskussion med CM!?
För att få lite balans på eländet.
Anders H har ju dessutom skrivet en artikel på sin hemsida om följderna av att använda metoden som visas i filmen och CM:s halsband och jag hoppas att alla som försvarar CM:s metoder och inte tycker det är brutalt att hänga upp en hund i en snara läser detta:
http://www.andershallgren.se/aktuellt.php
samt denna artikel:
http://kvp.expressen.se/nyheter/1.1324989/han-anvander-tortyrmetoder
Jag skulle nog tro att AH är den som är mest kompetent att avgöra CM:s tränarmetoder!
Jag litar helt och fullt på Anders Hallgrens, Morten Egtvedts och andra experter på området och STÖTTAR DENNA KAMPANJ!
Jag är av den åsikten att helstryp, CM:s halsband, utställningskoppel, gåfintselar och skallhalsband borde förbjudas, då dom endast är till för att vålla smärta eller obehag!
Varför ska vi tillfoga hunden smärta som metod över huvud taget?
Bra skrivet Morten! En eloge till Dig!

Hatt sa...

Flott skrevet Morten!
Sier meg enig med Jensen's kommentar og overser de usaklige klagene fra dem som tyeligvis ikke har satt seg godt nok inn i hundetrening.

Anonym sa...

Gode poenger! Jeg er også litt lei av at hundeverden er blitt så delt at hvis man ikke er klikkertrener, så bruker man masse straff og støtter CM. Slik er det ikke...

Alle på landslaget i lydighet idag er vel "tradisjonelle". Det betyr ikke at de trener negativt, men de forholder seg ikke til de begrensende reglene innen klikkertrening (enn så lenge?). Det betyr ikke at de er dårlige hundetrenere - tvert i mot tror jeg de er noen av de flinkeste på verdensbasis!