torsdag, januar 06, 2011

Alternativ trening til Hundehviskeren

Føler for å oppklare litt til endel av de som har kommentert mitt forrige innlegg. Tusen takk for alle kommentarene forresten!

I mitt forrige innlegg prøvde jeg IKKE å si noe negativt om trening med straff. Poenget mitt er tvert imot at det finnes trenere som trener BRA med bruk av straff. Personlig liker jeg ikke bruk av straff, men jeg kjenner trenere som bruker slike virkemiddel, og jeg betrakter fortsatt flere av disse som GODE TRENERE. Er du med så langt?

Cesar Millan er derimot IKKE en god trener. Rent treningsteknisk har han meget begrensede ferdigheter, han evner ikke å lese hundens språk, han bygger sjelden opp treningen gradvis, han setter ofte seg selv og hundene i håpløse situasjoner der hunden blir mer redd eller stresset, han selv ender opp med å bli bitt osv.

Dette er IKKE god hundetrening, uansett hvilken "side" man tilhører. Dette er TV-UNDERHOLDNING der man prøver å skape en spennende effekt mens kamera er på. Den langsiktige virkningen av "treningen" får vi sjelden se...

Hva er alternativet?
Så, hvordan kunne man trent i stedet når man jobber med ekstreme problemhunder?

Det kommer selvfølgelig litt an på hva slags case det er snakk om, men la oss for eksempel ta utgangspunkt i et problem som ligner på denne filmen.



1. Kartlegg! F.eks. sjekk hunden hos veterinæren før treningen begynner for å avdekke eller utelukke at hunden er syk eller har vondt. Undersøk hvordan eieren behandler og trener hunden i det daglige, og hvordan han/hun tidligere har håndtert slike situasjoner. Det kan gi masse informasjon om hva som forårsaker problematferden.

2. Definer hva man ønsker at hunden SKAL gjøre i stedet (ikke bare hva den ikke skal gjøre), og lag en treningsplan.

3. Ofte er det deretter en fordel å LÆRE hunden hva den skal gjøre i en situasjon der den kan lære atferdene/signalene i fred og ro FØR man introduserer selve situasjonen som framprovoserer problematferden. Dette kan inkludere trening av enkle alterntive atferder som sitt og bli sittende, se på eier, gå i slakt bånd, innkalling, tåle håndtering, jobbe for belønning, generell miljøtrening eller sosial trening osv.

4. Når problemsituasjonen (f.eks. andre hunder i nærheten) til slutt introduseres, gjøres dette GRADVIS, i stedet for å sette hunden i en håpløs situasjon der den ikke har noen sjanser til å mestre situasjonen. Man går nærmere (øker vanskelighetsgraden) etterhvert som hunden mestrer situasjonen, og SENKER vanskelighetsgradven hvis hundens atferd indikerer at det er nødvendig.

5. Samtrening med eier bør gjøres både på trinn 3 og 4 slik at eier kan lære å håndtere dette selv også. Sett deretter opp en treningsplan for eieren som det er realistisk at han kan følge hjemme. Følg opp og evaluer treningen, og gjør tilpasninger om nødvendig. God trening skal virke på lang sikt!

Hadde man fulgt disse trinnene er det mye mindre sannsynlig at treneren ville blitt bitt når man først begynte å passere andre hunder. At hunden biter etter Millan i denne filmen kunne sannsynligvis (jeg har ikke møtt hunden) vært unngått ved god trening. Man kunne faktisk risikert at hunden hadde oppført seg helt normalt. Men det hadde kanskje ikke blitt like god TV...

Og merk - disse trinnene kan følges både av "tradisjonelle" trenere (som bruker en kombinasjon av belønning/straff), av positive trenere, av klikkertrenere, og av hvilke som helst andre GODE TRENERE.

Følger du resonnementet? Og det er IKKE slik at det finnes en gyllen middelvei mellom Hundehviskeren og fornuftig trening. Det blir det samme som å si at det finnes en gyllen middelvei mellom idioti og fornuft, og den middelveien er isåfall fortsatt rimelig dum. Derimot kan "fornuftig trening" inneholde MANGE forskjellige typer treningsmetoder.

Det er derfor jeg mener at ALLE fornuftige trenere bør ta avstand fra Hundehviskerens TRENING. Selve fyren er sikkert hyggelig, han er glad i hunder og mener det godt. I tillegg er jeg den første til å ha respekt for folk som kommer seg opp og fram i livet. Det skal han ha! Det er bare så synd at så mange nye og uerfarne hundeeiere blir påvirket av dette.

Gode trenere utfører trening som gir positive resultater på LANG SIKT. Hundehviskerens trening har ingen lansiktig positiv effekt. Den gir tilsynelatrende en effekt mens kamera er på, men hva skjer etterpå når eieren tar over hunden igjen? Problemet vil svært ofte ha blitt verre, for hunden har ikke lært noen ting. Atferden har kun blitt undertrykt der og da.

Jeg kjenner at jeg begynner å bli veldig lei av hele Hundehviskeren nå, men det ER viktig å fortsette å protestere mot slike metoder. Effekten av protestene begynner man allerede å se. Han kjører ikke lenger live-showet sitt i USA. Og det skal ikke forundre meg om TV-selskapet etterhvert skjønner at han må justere treningen sin for å beholde seere. Ian Dunbar har allerede bidratt i programmet, og min spådom er at programmet gradvis vil få en mer "positiv" profil, muligens med bidrag fra flere andre hundetrenere.

Om 5 år har kanskje Millan sitt eget talkshow á la Oprah, der han daglig intervjuer hundetrenere fra forskjellige miljøer og med vidt forskjellige treningsfilosofier. Hvem vet... :-)

8 kommentarer:

Mickaela sa...

Bra skrivet!

Nøve sa...

:o)

Britten sa...

Mycket bra förklarat, om nu någon skulle ha missuppfattat Ditt tidigare inlägg!
Själv tycker jag inte det kunde missförsås, förstås.

Ville sa...

Det er en ulv ikke hund på filmen. Det er jo Cesars relasjon til hund som diskuteres. Jeg liker hans filosofi!!! Har lest en del heite diskusjoner, ofte er det norske hundetrene som er kritiske. Ydmykheten til en annen som utfører et fag på lik linje men en selv synes jeg mangler.

Jeg er en simpel hundeeier som koser meg med min hund. Jeg trener henne ikke, men lærer henne å leve sammen med mennesker og bli som jeg ønsker, mye av det hun kan har hun lært av andre hunder!!!

Jeg har vært på noen kurs, liker å gå hos de beste, da mener jeg en som leser eier og hund, og kan utifra det veilede. Den jeg kan rose er Hallgren, en av grunnene var hans ydmykhet og lite påståelige holdninger.

Jeg kjenner ikke deg og du kjenner heller ikke meg, men jeg benytter anledningen til å få ut et lite snev av irritasjon.
Med hånden på hjerte så synes jeg det har vært interessant å følge med Cesar på TV. Jeg har heldigvis vett nok til å forstå at det er underholdning.
En ting skal en heller ikke glemme at hunder i skandinavia har det best i hele verden, kanskje for godt??

Gunilla sa...

Hej Morten!

Tack för en intressant blogg!

Hunden hade vunnit på att bitas många gånger tidigare. Det kanske var viktigt att låta den uppleva att det inte fungerade för en gångs skull. Ibland måste kanske ett beteende straffas innan hunden kan vilja lära sig något annat? Man kunde ha låtit den vila en stund efteråt och sedan tränat den i vad den skulla göra, med positiv förstärkning!

Men en sådan hund ska nog inte stanna hos sina ägare. Även om hunden lär sig andra saker, så kan det gamla beteendet kan återkomma. Den borde i alla fall under lång tid ha munkorg på.

Jag tycker att Cesar hanterade det bra. Han tog fighten. Hunden var inte lika självsäker efteråt, efter sin förlust. Det har också ett värde, även om det förstås inte är operant inlärning.

Anonym sa...

det er jammen ikke lett å være imot noe som folk har så sans for... jeg har ihvertfall snudd noen mennesker på min vei og har lært mye også om at folk går heftig i forsvar når det blir dissonans i det de tror på eller gjør, og det som blir fremlagt som logisk riktig.

stå på morten! jeg er veldig glad i disse innleggende dine og selv om jeg en sjelden gang titter innom cæsar på tv, skifter jeg oftest i frustrasjon over den stakkars hunden.
vi gir ikke opp ennå, vi som er imot cæsar milans treningsmetoder!

Silje og Emmelus

Anonym sa...

Godt og saklig innlegg! Mye bedre enn ditt forrgie innlegg. Det er ikke vits i å fortelle folk hva de ikke skal gjøre hvis man ikke har et bedre forslag å komme med!

Hatt sa...

Hei Morten!
Jeg liker bloggen din og synes du skriver bra, fornuftig og du diskuterer saklig. Det liker jeg!

Men lurer på en ting du skrev her om at Ian Dunbar har bidrat til programet? På viken måte har han gjort det og når? Ble nyskjerrig

Likte foresten også godt det innlegget du skrev på "kammetet" der du svarte på et innlegg om klikkertrening av fuglehunder. Det er fantastik å lese når folk som deg skriver svar på en saklig og ordentlig måte.

Stå på videre