tirsdag, februar 01, 2011

Signalsvekkingseffekten. Eller "kunsten å ikke skyve kua i baken".

I Hundetidsskriftet Canis nr. 1/2011 har Cecilie og jeg skrevet om "Signalsvekkingseffekten".

Vi ser ofte at nyinnlærte signaler fungerer bra rett etter innlæring, for deretter å bli gradvis dårligere. Dette kan skje både med klikkertrente og tradisjonelt trente hunder (men vi er som vanlig mest opptatt av den første gruppen). Hva er egentlig signalsvekkingseffekten, og hvorfor inntreffer denne?

Når man nettopp har satt signal på en klikkertrent atferd, fungerer signalet som regel veldig bra. Det er jo ikke lenge siden hunden formelig "kastet" atferden etter oss frivillig, så når signalet er nytt er hunden som regel fortsatt veldig trigger-happy. Utfordringen er som regel å få hunden til å vente på signalet. Når hunden først får signalet er det som å slippe en strikk. Og det er jo akkurat denne trigger-happy / slippe-en-strikk-attityden vi ønsker på signalene våre.

Men når hunden alltid må vente på signalet for å utføre atferden vil den gradvis bli flinkere til å vente. Du vil ikke lenger ha problemer med tyvstarter. Hunden vil bli gradvis mindre triggerhappy. Og en dag skjer det kanskje at du gir signalet, og hunden reagerer ikke. Så du gir signalet en gang til. Og neste gang gir du kanskje signalet litt ekstra tydelig for å være helt sikker. Kanskje du begynner å lene deg litt framover, eller gjøre små umerkelige bevegelser med kroppen også.

Det som nå er i ferd med å skje er at du har gått fra å skyte strikk til å "skyve kua i baken". Og jo mer du skyver, jo hardere må du skyve neste gang. Og plutselig har du fått et problem med en hund som reagerer veldig tregt på signalet, du må ofte bruke dobbeltkommandoer osv.



Hvor på skalen ligger signalene dine? Hvordan kan du forebygge signalsvekkingseffekten? Hvordan løser du problemet når det først har oppstått? Og hvilke signaler er mest utsatt for signalsvekkingseffekten? Få svarene på alt dette i Hundetidsskriftet Canis nr 1/2011.

Hvis du ikke er abonnent ennå, kan du bestille abonnement her (Canis selges kun i abonnement).

4 kommentarer:

Anja sa...

Ikke dårlig, et blogginnlegg om meg og hunden min jo ;) He he...

Elisabeth sa...

Hei!

Jeg lurer på om jeg kan få lov å linke til ev. kopiere og legge ut noen av artiklene dere har skrevet på hjemmesiden min? Jeg er så enig i det dere har skrevet og det forklarer så godt forskjellen på tradisjonell trening og treningen deres, som jeg er blitt helt hekta på. Det er bare en privat hjemmeside om mine hunder som jeg vil legge det ut på, men vil ikke gjøre det uten deres tillatelse. Mvh Elisabeth

Morten Egtvedt sa...

Hei Elisabeth!

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding. Du kan fritt linke til alle blogginnlegg, men det er dessverre ikke tillatt å kopiere teksten.

mvh
Morten

Elisabeth sa...

Ok, takk for det:-) mvh Elisabeth