torsdag, september 22, 2011

1001, 1002, 1003…

I grunnferdighetsskjemaet i Lydighetstrening i teori og praksis er det en viktig grunnferdighet som heter ”Hold posisjonen”. De fleste klikkerhunder er veldig flinke til å tilby atferder (dvs skifte posisjoner – det motsatte av å holde posisjonen), men det går lang tid mellom hver gang vi får hunder på kurs som virkelig kan tilby det å holde en posisjon (i hvert fall uten bruk av omvendtlokking).

Det finnes riktignok en del hunder som tilsynelatende er flinke til å holde posisjoner (for eksempel i stå, sitt og ligg) bare fordi de ikke kan tilby noe annet frivillig eller rett og slett bare er sløve, men det er selvfølgelig ikke dette vi vil ha…

Å holde en posisjon betyr ikke (nødvendigvis) at hunden skal sitte og slappe av, stå og henge eller ligge som et sløvt slakt på bakken (selv om det er greit at de kan gjøre det også innendørs). Å holde en posisjon kan være en like aktiv atferd som en hvilken som helst annen atferd som innebærer større bevegelse.

På samme måte som med andre grunnferdigheter bør også hunden være repetisjonsklok når det gjelder å holde posisjoner. Det vil si at hvis hunden får klikk for å holde posisjonen et par ganger, bør den etterhvert skjønne at den bare skal fortsette å holde posisjonen neste repetisjon også, om det ikke er åpenbare grunner til å gjøre noe annet.

Å lære hunden å holde en posisjon er egentlig veldig enkelt. Det er bare å telle. 1001, 1002, 1003 osv. Jeg har en liten formel der jeg øker med et sekund annenhver repetisjon. På repetisjonene imellom halverer jeg tiden fra forrige repetisjon. Du kan bare lage din egen formel, men pass på at du har framdrift i hver eneste økt.

Nedenfor kan du se verdens kjedeligste film, men jeg håper den er litt nyttig likevel. Det er en film der jeg shaper Kira til å bli stående gradvis lenger (fra 1 sek opp til maks 7-8 sek).

video

Og her er en enda kjedeligere film der jeg trener henne til å bli sittende.

video

For en uke siden var dette veldig vanskelig, ettersom hun heller ville gjøre frivillige skifter mellom stå, sitt og ligg med en gang hvis jeg ikke klikket umiddelbart. Jeg har derfor lagt inn noen økter der hun forhåpentligvis skal bli mer repetisjonsklok på å holde posisjonen i stedet. Når jeg da begynner å klikke for frivillige skifter igjen, vil kreativiteten forhåpentligvis være litt mer balansert, og det blir også lettere å få skiftene under stimuluskontroll når jeg begynner med det.

2 kommentarer:

Dancer sa...

Ja, jeg har stort sett dette problemet, og i tillegg det problemet at hunden oppfatter klikket som avlutning på adferden, så nå skal jeg prøve det som du her foreslår. Tusen takk! og gleder meg til blogg innslag om avstands dirigering. Det har vi nemlig også problemer med.

Morten Egtvedt sa...

Lykke til!

Bare husk at klikket ER avslutningen av atferden... Det at hunden blir stående etter klikket er bare en bonus som du gjerne kan lære inn i tillegg, men det er timingen av klikket + at du øker kriteriene gradvis (1001, 1002...) som er hovedsaken.

Morten