torsdag, september 01, 2011

Stå under marsj med plattform

Tenkte bare jeg skulle poste en kort film fra gårsdagens trening for å vise en alternativ måte å lære inn stå under marsj.

I Lydighetstrening i teori og praksis beskriver vi den "vanlige" framgangsmåten der vi først jobber inn frivillig stå under baklengs marsj (se filmen om grunnferdigheter på CanisTV), setter på signal, og deretter snur oss gradvis riktig vei. Og den anbefaler jeg fortsatt å ha i bunn.

Hvis man har litt problemer med overgangen fra stå under baklengs marsj til stå under fri ved fot, kan imidlertid plattformen være en grei hjelp i overgangen. Du må da først lære hunden å stoppe frivillig med to bein på plattform, og bli stående der til du klikker/belønner. Når hunden kan denne plattformgrunnferdigheten bra, kan du begynne selve stå under marsj-treningen.

video

Kira ville først veldig gjerne løpe fortere enn meg fram til plattformen for å stå, men etter litt doggie-zen trening ble vi enige om at for å komme fram dit måtte hun gå og se opp på meg til vi var maks 2 meter fra plattformen (hvis ikke rygget jeg tilbake noen meter, og hun måtte prøve på nytt).

Når hunden fra før kan stå under baklengs marsj (både frivillig og på signal), er det veldig enkelt å fjerne plattformen. Man bare kjører det med plattform noen ganger slik at hunden vender seg til å stanse raskt og bli stående selv om du går riktig vei. Deretter prøver du uten plattformen, og du bør være i boks. Plattformen kan forresten også brukes når du trener bli stående delen av øvelsen.

Lær mer om plattformtrening i Michele Pouliots video Step Up To Platform Training. Michele jobber hovedsaklig med freestyle, men teknikken kan med enkelthet tilpasses til flere lydighetsøvelser.


7 kommentarer:

Elisabeth sa...

Hei! Det er så kjekt med masse treningstips på bloggen nå når konkurranse sesongen nærmer seg, for min del:-) Har kjøpt inn isoporplate til plattform(for et par mnd siden...), men har ikke tatt den i bruk da jeg er usikker på hvilken størrelse og høyde plattformen bør ha? Jeg har to flat-tisper, så går utfra at jeg kan ha samme størrelse som du bruker. Vil bare lage en plattform som kan brukes til ligg, sitt og stå. Mvh Elisabeth

Morten Egtvedt sa...

Plattformen bør være så stor at hunden står stødig oppe på den, men ikke så stor at den enkelt kan snu seg altfor enkelt. Mål lenge/bredde mellom hundens fire føtter, og legg til ca 10 cm i bredd og 20 cm i lengden, så tror jeg det passer bra.

Men egentlig betyr ikke størrelsen veldig mye, så lenge du ikke jobber med øvelser som krever helt spesiell presisjon. Så bare kom deg igang :-)

Elisabeth sa...

Hei igjen, har et spørsmål ang treningsmengde. Hvor lenge bør en holde på i en treningsøkt, og er det forskjell på om en trener GF(som jeg gjør med min yngste) eller baklengskjeder eller kjører ferdige øvelser som jeg gjør med min eldste. Dette er sikkert individuelt, men for å overtrene og trene flyt krever det jo endel treningstimer, og siden jeg ikke har mulighet å trene så ofte(som jeg vil), ender jeg ofte opp med 1-1,5t når jeg først er i gang. Bytter da på hundene, men den som ikke trenes sitter og ser på. Hva anbefaler dere? Har ikke inntrykk av at hundene går lei.

Anna sa...

Trevlig metod men vill du inte ha ett aktivare ställande på plattformen? Ett hopp-stå är ju skitsnabbt och borde gå att få på plattformen också tänker jag mig?

Morten Egtvedt sa...

Hei Anna! Ja, sikkert fint å bruke plattform eller musematte som midlertidig hjelp når man trener hopp-stå også. Men har ikke tenkt å ha hopp-stå selv. Jeg vil være godt fornøyd med en vanlig, rask stopp. Just a personal choice :-)

Morten Egtvedt sa...

Elisabeth, det er ingen fasit på hvor lange øktene bør være. Det varierer veldig hvor lange treninger forskjellige hunder tåler. Så lenge hunden holder en intensitet du er fornøyd med, skader det ikke å trene lenge. Men treningen blir som regel mer effektiv hvis du tar ganske hyppige pauser. Da har du sjansen til å planlegge neste økt skikkelig, og hunden får sjansen til å "lagre" læringen imens. I tillegg er det begrenset hvor lenge de fleste trenere klarer å trene effektivt med full konsentrasjon før de trenger en pause også :-)

Menageriet sa...

Säkert bra sak, men jag är lite skeptisk till att man skall släpa med sig en massa träningsutstyr. Det tycker jag blir bara jobbigt och träning inte lika rolig och "spontan".
Går ju lika bra med en något mindre marktarget, eller?
Vill också tipsa om en kampanj mot stryphalsband och andra s.k. hjälpmedel:
http://www.sagnej.n.nu/
Tack för alla bra tips!