torsdag, desember 01, 2011

1. des: Bruksfremmadsending (del 1)

Det har vært lite blogging fra denne kanten i år, så jeg tenkte jeg skulle gjøre det godt igjen med å lage en aldri så liten julekalender i desember. Jeg kommer til å ta for meg et utvalg forskjellige øvelser, og snakke litt om disse hver dag fram til jul. Jeg kommer til å prioritere endel tema som jeg i løpet av årets kurser har jobbet mye med, eller som jeg har sett at folk ofte har utfordringer med.

De første dagene tenkte jeg å ta for meg øvelsen bruksfremmadsending. Dette var en av prosjektoppgavene til elevene på årets klikkerinstruktørkurs, og vi har derfor gjort oss endel erfaringer med denne øvelsen i år.

Hvordan ser øvelsen ut?
Hvis du ikke kjenner til denne øvelsen fra før, kan du se en fin utførelse av Kari og Emma fra NM for brukshunder i 2009 her, ca. 3 1/2 minutt ut i filmen.

Det som er vanskelig med denne øvelsen er at hunden skal galloppere ut i gallopp, og deretter slå ned tempoet til omtrent samme tempo som hundefører, og holde denne avstanden fram til innkalling. I norske brukshundkonkurranser skal avstanden mellom hund og fører være 8-25 meter under selve fremmadsendingen. I Sverige skal avstanden såvidt jeg husker være kun 8-15 meter. Hvis avstanden blir større eller mindre enn dette, underkjennes øvelsen. Det vanligste problemet er nok at hundene løper for langt foran. Spesielt for svenske utøvere kan dette være et problem, og mange svenske utøvere lærer derfor hunden å slå ned fra gallopp til gangfart på den siste delen av fremmadsendingen I Norge fungerer det som regel fint at hunden slår ned til trav, så lenge den ikke traver altfor kjapt.

Hva man velger avhenger litt av hvor lange bein hunden din har, hvor fort den gallopperer, og hvor fort den traver/går. Vi bruker å anbefale folk å trene mye på øvelsen "Gå foran i line" før de begynner å jobbe med bruksfremmadsendingen. Det tempoet og gangarten som hunden velger under gå foran i line-øvelsen, er som regel det riktige tempoet/gangarten i siste del av fremmadsendingen også, ettersom poenget er å holde omtrent samme tempo som normal gangfart hos hundefører.

I filmen nedenfor ser du Cari Rörström, en av fjorårets klikkerinstruktørelever, som trener sin valp til å gå siste delen av fremmadsendingen i passgang. (Hun bruker her både en plattform, som hunden starter fra, og også et target lenger fram som hunden går imot, men ikke heng deg opp i det akkurat nå. Jeg skal si mer om bruk av target i denne øvelsen senere):


Med Kira har jeg valgt å kjøre trav på den siste delen, ettersom hun traver forholdsvis sakte (og ettersom jeg har 25 meter å gå på).

video

Også når det gjelder galloppdelen av fremmadsendingen bør du tilpasse innlæringen av denne litt etter hvor raskt hunden din galloperer, og også etter hvor raskt du selv går. Reglementet sier at hunden RASKT skal forflytte seg fram slik at avstanden til hundefører blir minst 8 meter. Samtidig må man passe på at hunden slår ned farten før avstanden blir over 25 meter. Noen velger å la hunden galloppere helt fram til gruppa før den skal slå ned farten. Andre lærer hunden å slå ned farten ca. 5 meter før gruppen. Andre ønsker å lære hunden å ta et bestemt antall galloppsteg før den slår ned i trav/gangfart. Vi anbefaler å gjøre det siste, ettersom det kan variere litt hvilke distanser øvelsen utføres over. Dette gjør det også enklere å kjede sammen øvelsen, men det skal vi snakke mer om senere.

Da vet du omtrent hvordan øvelsen ser ut, og litt om hvilke vurderinger du bør gjøre før du starter innlæringen. I morgen begynner vi å snakke mer konkret om selve innlæringen av de forskjellige delene.

2 kommentarer:

Fanny sa...

Jag vet inte vad de norska bruksreglerna säger, men de svenska säger att 15 meter är optimalt och 8-25 meter är de yttre gränserna för godkännande.

Linda sa...

Flott initiativ. Gleder meg til å følge med på kalenderen :)