onsdag, november 23, 2011

Baklengskjeding (av øvelser som ikke kan baklengskjedes)

I neste utgave av Hundetidsskriftet Canis, som kommer ut i begynnelsen av desember, har jeg skrevet en artikkel om baklengskjeding. Orginalt nok tar den for seg baklengskjeding av øvelser som ikke kan baklengskjedes.

Det er endel lydighetsøvelser som ikke ser helt like ut på hver konkurranse. Rekkefølgen på atferdene i øvelsen kan forandres for hver konkurranse. Eksempler på slike øvelser er f.eks. avstandskommandering og fri ved foten, og det er en slags vedtatt sannhet at man ikke kan bruke baklengskjeding på disse øvelsene.

Vel, jeg er (som vanlig) uenig. Jeg elsker å bruke baklengskjeding når jeg trener disse øvelsene også, og det kan virkelig aksellerere innlæringen. Les hvordan i artikkelen!


1 kommentar:

Elisabeth Danielsen sa...

Helt enig! Jeg baklengskjedet avstandskommanderingen(også) og fikk 9,5 på den i klasse III for to uker siden. Passet på å gjøre sitt-opp fra ligg like sannsynlig som stå fra ligg. Er veldig fornøyd med det, spesielt siden jeg bare bruker kommando/signalord og ikke tegn. Momentene er veldig kjappe og hun gleder seg til å få skifte stilling, det lyser av hele hunden at signalordet fungerer som en forsterker i seg selv, og hun blir ikke mindre ivrig mot slutten av øvelsen(eller lydighetsprogrammet):-)