fredag, desember 16, 2011

16. des: Neseprøve & stimuluskontroll

En vanlig måte å trene inn neseprøven på, er å først lære hunden å markere på riktig pinne ved å "fryse" snuten på riktig pinne. Først når hunden alltid velger riktig pinne, lar man hunden begynne å apportere den riktige pinnen. Denne framgangsmåten reduserer sjansen for at hunden legger seg til uvanen med å "prøvesmake" på pinnene (noe som medfører underkjenning av øvelsen i eliteklassen).

Håkon og Tam demonstrerer i filmen nedenfor veldig fint hvordan det kan se ut på et tidlig stadie i treningen.




Men det vi egentlig tenkte å skrive om idag var ikke først og fremst neseprøve, men stimuluskontroll (tenkte du det ikke...). Hvis du har lært hunden både snutemarkering og apportering på neseprøvepinnen, kan du få en fin diskrimineringsoppgave her.

I filmen nedenfor har Kira lært å skille mellom signalene "snute" og "apport". Når hunden har lært å skille mellom to (eller flere) signaler på denne måten, snakker vi om trinn 5(b) stimuluskontroll. Det er veldig utviklende for hundens "signalklokhet" å jobbe endel med slike trinn 5 oppgaver, selv om det i praksis sjelden er påkrevd til konkurransebruk (med unntak av noen få øvelser). Og ikke minst er det veldig bra trening for hundefører!


video

Har du forslag til andre lignende trinn 5 stimulusoppgaver som kan være nyttige for å kvalitetssikre signaler som brukes i konkurranser eller annen trening? Skriv ditt forslag i kommentarfeltet!

2 kommentarer:

Marthe sa...

Hei!
Skriver til deg fordi jeg er fortvilt, å ikke vet hva jeg skal gjøre.

Har ei vorsteh/flatcoated tispe på 2,5år. Har hatt henne siden hun var valp, å hun har bestandig vært en imøtekommende og trivelig hund. Helt frem til nå i sommer, då hun viste usikkerhet i møte med fremmede mennesker.

En mann skulle bare "hilse", å strakk frem handen. Hun reagerte med å trekke seg tilbake å knurre. Jeg ble veldig overasket, siden jeg aldri hadde opplevd noe lignende. Dette har i ettertid skjedd 3-4ganger.
Hun er også veldig varslende når det komme folk på besøk, eller når hun ser noen gå forbi huset. Bjeffingen høres litt knurrende ut.
Hvis det er noen hun kjenner som kommer, snur hun om til oppspillthet med en gang. Men hvis det er noen hun ikke kjenner springer hun til dem, mens hun lager lyder som er en blanding mellom bjeffing og knurring. Hvis jeg bare lar henne gjøre d, bruker hun å roe seg ned etter at hun har "hilst". Men jeg tenker at dette kan virke skremmende for de som kommer, så jeg har brukt å be henne vente i stua til folk har kommet inn. Da har hun bjeffet til folk kommer inn.

Dette året har vi gjort en del omstillinger i hjemmet siden vi fikk en sønn i februar, å flyttet i Juni. Tenker kansje dette kan ha noe å gjøre med endret adferd.

Hun har også knurret på min sønn. Noe jeg egentlig har null toleranse for. Men dette har skjedd når hun har ligget, å han har kommet å forstyrret henne.(pleier ikke å la dette skje). Har tenkt at dette er bare et varsjel om at hun vil være i fred.

Håper du kan gi meg noen tips til hvordan jeg kan gjøre henne til en tryggere hund. Å ikke minst få slutt på den voldsomme varslingen. Er så redd for å gjøre vondt værre, siden jeg ikke vet hvordan jeg skal opptre.
Åsså er hun ellers en utrolig trivelig hund både hjemme og ute på tur, så det ville vært kjempetrist hvis vi måtte ha omplassert henne.

Mvh. Marthe 23år
marthe89@live.no

Morten Egtvedt sa...

Har sendt deg en mail.

Morten