mandag, desember 05, 2011

5. des: Bruksfremmadsending (del 5)

Når har vi brukt noen dager på å snakke om siste del av fremmadsendingen, der hunden skal trave eller gå i gangfart. Dette er for de fleste den vanskeligste delen av øvelsen. Men vi må ikke glemme galloppen fram mot gruppen heller, så den tar vi idag.

Vi har allerede sett hva hunden bør kunne gjøre på plattformen. I denne filmen kan du se hvordan man kan bruke plattformen for å få til galloppen.

video

Målet er i første omgang at hunden skal galloppere fram til plattformen, og stanse i stående stilling på denne, helst i fartsretningen. Grunnen til at det er greit å lære hunden å stoppe etter galloppen, er at det da blir lettere å kjede sammen galloppen med trav/gangfart senere, ettersom hunden allerede har lært å bremse.

Du kan også lære inn galloppen med å bruke en musematte som target. Du trenger da ikke være så nøye med at hunden stopper i fartsretningen på musematten. I stedet bør du bruke musematta som RETNINGSANGIVELSE, og klikke hunden mens den fortsatt er i fart mot musematta, med kroppen i riktig retning. Etter klikket kan du kaste ballen fram til hunden, eller la hunden løpe tilbake til deg for å ta belønningen.

Med Kira hadde jeg av en eller annen grunn litt problemer med å få fram gallopp til musematte og plattform i begynnelsen. Jeg måtte derfor være litt kreativ når jeg shapet inn denne atferden. Jeg lånte Cecilie sin gamle hund Tia (R.I.P.), og skapte på den måten en liten intern konkurranse om å ta ballen først. Dette førte til at Kira snart begynte å tyvstarte framover i full gallopp når hun visste at jeg kom til å kaste ballen, og dermed hadde jeg plutselig den atferden jeg ville ha. Jeg la deretter på signalet, og ganske snart hadde jeg gallopp når jeg la plattformen eller musematta foran også.

video

Denne innlæringsteknikken, der vi bruker en annen hund som hjelp, kalles på fagspråket for sosial fasilitering. Du kan lese mer om denne og andre innlæringsteknikker vi bør ha i verktøykassa vår i boka "Lydighetstrening i teori og praksis".

Vi skal snakke mer om gallopp-momentet i morgen. Det er ikke så lenge til vi kan sette sammen hele øvelsen nå... :-)

2 kommentarer:

Linda sa...

Ikke så relevant, kanskje, men fin fot! Sånn retriever-fot ;) Minner om Bajazz på landslaget ^^ (Eller doubleuse cloudberry, som han vel heter på fint.) Uansett gøy med kalender, selv om jeg ikke trener bruks selv :)

Morten Egtvedt sa...

Takk, Linda. Er godt fornøyd med foten hennes, selv om vi har laangt igjen til Bajazz :-)